InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Conímbriga bij Porto: grootste Romeinse opgraving Portugal

Conímbriga bij Porto: grootste Romeinse opgraving Portugal

Conímbriga is een historische site. Het is een van de meest uitgebreide overblijfselen van een Romeinse nederzetting in Portugal. In Portugal zelf vindt men dit een monument van eminent belang. Daarom heeft het ook de titel "Nationaal Monument" gekregen.

Locatie Conímbriga

Conímbriga is een historische site. Het is een van de meest uitgebreide overblijfselen van een Romeinse nederzetting in Portugal. In Portugal zelf vindt men dit een monument van eminent belang. Daarom heeft het ook de titel "Nationaal Monument" gekregen. De archeologische site ligt op minder dan 20 kilometer van een andere bekende Romeinse nederzetting: Coimbra. Coimbra Portugal ligt mooi in de buurt van Lissabon (tweehonderd kilometer naar het noorden) en honderd kilometer omlaag vanaf Porto. Deze stad droeg in de Romeinse tijd de naam Aeminium. Verder ligt ook nog op een tweetal kilometer het stadje Condeixa-a-Nova. Op de archeologische site zelf heeft men ook een museum ingericht waar de meest recente vondsten worden tentoongesteld. Enige objecten die men weer aan het daglicht kan laten zien zijn medische instrumenten en munten.

Coimbra

De stad Coimbra is sinds eeuwen bekend om haar excellente universtiteit. In de Middeleeuwen was deze stad de hoofdstad (1131-1255) van Portugal. Nadat deze stad later niet meer het officiële machtscentrum van Portugal was kwamen kunst en cultuur tot bloei. Dit ook met name door de aantrekkingskracht van de universiteit, die als een van de oudsten in Europa geldt. Nog steeds trekt deze universiteit studenten uit binnen- en buitenland. De binnenstad van Coimbra bevat nog altijd een aantal elementen uit de Romeinse tijd. Het bekendst zijn het aquaduct en de cryptoporticus. Dit is een holle structuur waar boven op gebouwen gebouwd kunnen worden. De kelders worden gebruikt als oplagplaats. Een aquaduct is een kanaal dat specifiek gebouwd is om het water naar de gebruiker te brengen. Denk aan water om te drinken of voor irrigatie. Soms wordt een aquaduct ook wel voor het vervoeren van zaken gebruikt, maar dit is meestal zeker niet het hoofddoel.

De site Conímbriga

De naam Conímbriga betekent waarschijnlijk een verhoging. Dit complex is enorm. Op dit moment is pas ongeveer tien procent weer te voorschijn getoverd. In ieder geval ontbreken de typische openbare baden niet. Ofschoon Conímbriga niet in opppervlak of inwonersaantal het meest omvangrijke complex uit de Romeinse tijd is, is het wel het best geconserveerd. Vooral de mooie
geplaveide straten en vloeren van de huizen zijn schitterend. Gevonden thema's zijn vissen, een doolhof met een duiveltje in het midden, en verder wat abstracte thema's. De fundamenten van woonhuizen en openbare gebouwen zijn goed te herkennen. De opgravingen vinden plaats in fasen. Voor de jaren 2012/2012 is de opgraving van het amfitheater gepland. Deze stamt uit de tijd rond 50 jaar na Christus. Het totale complex kon een vijfduizend bezoekers herbergen. Zoals in het verleden (en bijvoorbeeld in Rome in het Forum Romanum) vaak gebeurde werden lagen op elkaar gebouwd. Oud bouwmateriaal werd ook nogal eens hergebruikt. De eerste tekenen van bewoning zijn al terug te dateren op 800 voor Christus. Op het moment dat de Romeinen arriveerden was de stad al een welvarend dorp. Men schat uit de diverse opgravingen dat het aantal inwoners rond de 10.000 lag. Doordat het Romeinse Rijk na 400 na Christus sterk verzwakt was kregen de Barbaren de kans dit stadje meermalen aan te vallen. Vele mensen werden gedood of gevangen genomen. Uiteindelijk vluchtte een groot aantal van de inwoners naar veiliger gebieden.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Con%C3%ADmbriga
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Coimbra

Reageer op het artikel "Conímbriga bij Porto: grootste Romeinse opgraving Portugal"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 13-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!