InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Évora bij Lissabon: 200 jaar middelpunt kunst en cultuur!

Évora bij Lissabon: 200 jaar middelpunt kunst en cultuur!

Tussen 1400 en 1600 was Évora het middelpunt van de kunst en cultuur in Portugal. Er was hier een vooraanstaande universiteit gevestigd. Het historische hart van Évora is ongeveer een kilometer in het vierkant. het staat op de lijst van Unesco werelderfgoed. Dit kleine gebied omvat ongeveer 4000 bouwwerken.

Évora

De stad Évora ligt centraal in het gebied Alentejo. Dit ligt in het zuiden van Portugal. In de stad zelf wonen ongeveer 40.000 zielen. De hoogteverschillen zijn hier niet zo groot. Het gebied wodt begrensd door de rivier de Taag in het noorden. In het zuiden ligt de Algarve. De hoofdstad Lissabon ligt relatief dichtbij: bijna 150 kilometer. Évora is gezegend met een groot aantal bezienswaardigheden. Het hart van de stad is nog in goede staat. De stadsmuren uit de Middeleeuwen zijn nog gedeeltelijk intact. Van oudsher werd hier reeds geschiedenis geschreven! Onder de vele monumenten bevindt zich ook nog een Romeinse tempel.Évora staat sinds 1983 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

De naam

Évora heeft waarschinlijk al bijna tweeduizend jaar geleden haar naam gekregen van de Kelten. Het betekent Taxusboom, die in deze regio waarschijnlijk veel voorkwam. Rond 60 voor Christus kwam Évora in Romeinse handen. De nederzetting kreeg een stadsmuur en natuurlijk openbare baden. De stad werd naar Julius Caesar genoemd. De stad lag op het kruispunt van een aantal belangrijke handelsroutes. Rond die tijd (ongeveer 100 na Christus) was de omgeving van de stad de graanschuur van de regio. Men kan detecteren uit de vele munten en hun opschriften dat Évora in die tijd een grote rol speelde in de omgeving. In het hart van de stad bevindt zich een imposante Korinthische tempel. Men vermoedt dat deze als huldebetoon voor keizer Augustus is gebouwd. Rond 700 na Christus namem de Moren de stad in. De landbouw kwam in de regio weer tot bloei. Er werden een moskee en een fort gebouwd. Als u goed om zich heen kijkt kunt u de Moorste invloeden nog terugzien. In 1165 werd de stad weer heroverd op de Moren. De eerste koning van Portugal Afonso I werd de nieuwe eigenaar. Daarna ontwikkelde de stad zich tot een van de meest invloedrijke steden van Portugal in de Middelleeuwen. Er werden vele nieuwe bouwwerken opgericht. Verder vonden er vele koninklijke huwelijken plaats. Ook werden hier veel besluiten met grote gevolgen genomen. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van dez stad was het grote aantal slaven dat hier leefde.

De bloeitijd

Tussen 1400 en 1600 was Évora het middelpunt van de kunst en cultuur in Portugal. Er was hier een vooraanstaande universiteit gevestigd. Doordat de Jezuiten verbannen werden verloor de universiteit haar invloed. Zij werd rond 1760 gesloten en pas 200 jaar later weer geopend. Het historische hart van Évora is ongeveer een kilometer in het vierkant. Dit kleine gebied omvat ongeveer 4000 bouwwerken. Veel werelderfgoed op een klein oppervlak.

Een korte lijst met een aantal highlights

  • Romeinse tempel van Évora. Het bouwwerk Wordt toegeschreven aan de verering van keizer Augustus. Men blijft haar onterecht de Diana Tempel noemen.
  • De Kathedraal van Évora wordt beschouwd als een schoolvoorbeeld van de Gotiek in Portugal. Het grootste gedeelte stamt uit de tijd rond 1300. De hoofdportaal met de beeldengalerij van de apostelen is de moeite waard! Het kerkorgel en het de spreekstoel dateren uit de Renaissance.
  • Água de Prata Aquaduct. Deze constructie is rond 1530 gebouwd om de nederzetting van het broodnodige drinkwater te voorzien. Een interessante wetenswaardigheid is dat er aan het einde van deze constructie (woon)huizen tussen de bogen zijn gebouwd. Bezoekt u daartoe: Rua da Cano, Travessa das Nunes, Rua do Salvador.
  • Stuk Romeinse muur en fundamenten van een Romeins gebouw in Travessa Alcárcova de Cima.
  • Verblijfplaats van Vasco da Gama rond 1520.
  • Universiteit van Évora. Van oorsprong was het een klooster en school voor de Jezuïetencollege. Deze zijn op een bepaald momemt verdreven. Pas rond 1970 weer in gebruik genomen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Amsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstAmsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstDe Amsterdamse grachtengordel komt definitief op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dit zal een positieve invloed kunnen…
Zwitserland: werelderfgoed; LavauxLavaux is een schitterend wijngebied, met een sprookjesachtig uitzicht op de Alpen. De wijngaarden zijn in adembenemende…
Fado in Lissabon: erkend immaterieel erfgoed door UnescoFado: bij velen bekend door Cristina Branco is door de Unesco eindelijk erkend als immaterieel erfgoed van Portugal. De…
Lissabon, stad met twee lange bruggenVanuit allerlei vakantiebestemmingen aan de Algarve kun je een dagexcursie naar Lissabon boeken. In één zo’n dag kun je…
Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage AppWaddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage AppHet Werelderfgoed Waddenzee had foto's in Fotopedia Heritage. Fotopedia en UNESCO bundelden een verzameling foto’s in ee…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Templo_Romano_de_%C3%89vorahttp://en.wikipedia.org/wiki/Templo_Romano_de_%C3%89vora

Reageer op het artikel "Évora bij Lissabon: 200 jaar middelpunt kunst en cultuur!"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 18-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!