InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Portugal, Costa de Prata

Portugal, Costa de Prata

Costa de Prata, ook wel ‘Zilverkust’ genoemd, bezit brede standen, een afwisselende kuststrook met baaien, klippen en kapen. Bovendien heeft de Costa de Prata een goede plantengroei, door de vele wateren.
De Costa de Prata loopt van Espinho tot Ericeira.

Badplaatsen

Aveiro wordt ook wel het Venetië van Portugal genoemd. Bij Aveiro ligt een reusachtige grote lagune, het strandmeer Ria de Aveiro dat vooral geschikt is voor watersporters, in een vlak landschap van stranden, zoutpannen en laaggelegen weiden. Aveiro is bekend om de kanalen en gondels, vandaar dat het ook wel het Venetië van Portugal wordt genoemd. Vanuit Aveiro bereikt men per boot Torreira, een kleine vissers- en badplaats gelegen tussen de oceaan en de lagune.
Figueira da Foz heeft een bijzonder lang, breed en mooi zandstrand. Het ligt aan de monding van de Mondego. Ten zuiden van Figueira da Foz ligt Nazaré, een schilderachtig vissersplaatsje waar veel dagtoeristen komen. Nazaré heeft geen haven, de vissersbootjes liggen op het strand. Vrouwen dragen in Nazaré nog steeds klederdracht. Obidos ligt er in de buurt, een oude middeleeuwse stad.

Brede zandstranden zijn te vinden in de buurt van Peniche, echter is deze plaats minder geschikt om te overnachten. Vanuit Peniche kan men een excursie per boot doen naar het prachtige eiland Berlengas. Ericeira heeft ook een mooi breed strand, maar de sterke stroming maakt het gevaarlijk om te zwemmen. San Martinho do Porto, gelegen aan een baai, is erg geliefd bij gezinnen met kleine kinderen.

Mosteiro do Batalha / Bron: Juntas / Wikimedia CommonsMosteiro do Batalha / Bron: Juntas / Wikimedia Commons

Het binnenland

Batalha ligt landinwaarts waar een groot klooster te vinden is. Het Mosteiro do Batalha is één van de mooiste bouwwerken van Portugal. Het is een kathedraal en klooster in Manuelstijl. Ook bekend zijn het Convento do Christo in Tomar en het cisterciënzerklooster Santa Maria in Alcobaça.

Tussen Batalha en Tomar ligt één van de bekendste bedevaartplaatsen ter wereld: Fatima. Maria verscheen in 1917 aan drie herderskinderen. Fatima wordt per jaar door miljoenen pelgrims bezocht.

Ten noorden van de universiteitsstad Coimbra ligt het woud van Buçaco. Dit is één van de mooiste bossen van Europa. De Serra da Estrela is het hoogste berggebied van Portugal, met de hoogste top van 1.991 meter. Dit is een prachtig natuurgebied waar weinig mensen wonen. In de winter is hier beperkt wintersport mogelijk. Guarda biedt toegang tot dit gebied.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Portugal, Costa de Prata"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 10-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!