InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Portugal, Costa Verde

Portugal, Costa Verde

Noord-Portugal wordt ook wel Costa Verde, ofwel groene kust, genoemd. Door de invloed van de Atlantische Oceaan en de noordwestenwind heeft dit gebied gematigd warme en veel droge zomers en zachte, neerslagrijke winters.
De Costa Verde loopt van de Spaanse grens tot Espinho.

De Costa Verde is nog geen massale toeristenbestemming geworden. Ondanks dat de visserdorpen uitgegroeid zijn tot badplaatsen met brede zandstranden. Op sommige plekken is het zwemmen in de zee gevaarlijk, vanwege de zeer sterke stroming.
Portugezen zelf komen graag in de Costa Verde.

Badplaatsen

Espinho is de belangrijkste badplaats. Het heeft een breed strand met vele uitgaansmogelijkheden. De andere belangrijkste badplaats is Viana de Castelo, een havenstadje wat tot een mondaine badplaats is uitgegroeid.
Andere badplaatsen zijn:
  • Póvoa de Varzim
  • Esposende
  • Ofir
  • Miramar – de badplaats van Porto

Porto

De hoofdstad van de Costa Verde. Het is de tweede stad van Portugal en de belangrijkste havenstad in dit gebied, gelegen aan de monding van de rivier de Douro.
Vanuit Porto wordt de bekende portwijn naar de hele wereld vervoerd. Portwijn wordt geproduceerd in het dal van de Douro. Echter, het rijpen gebeurt aan de overkant van Porto, aan de zuidelijke oever van de Douro, waarmee de stad met diverse bruggen verbonden is. Daar zijn dus ook de grote wijnkelders te vinden. Het is een unieke ervaring om de wijnoogst in het Dourodal mee te maken, wat plaatsvindt tussen half september en half oktober.

Uit de omgeving van Amarante komt de Vinho Verde, een witte (geen groene), jonge wijn die koel gedronken moet worden. Vandaar de naam van de heuvelachtige streek op de noordoever van de Douro, waar deze wijn vandaan komt: Pais do Vinho.

Het binnenland

Het binnenland is bergachtig met vele (stuw)meren en uitgestrekte bossen. In het Nationale Park Peneda-Gerês is dit terug te vinden.

De bezienswaardigheden en excursies

  • Braga – Braga bezit de bedevaartskerk Bom Jesus, één van de 300 kerken in Braga.
  • Guimarães – bezit vele paleizen en een koninklijk kasteel
  • Barcelos – bekend om de kleurrijke markt, waar onder andere de fel gekleurde stenen haan vandaan komt: Het symbool van Portugal
  • Valença – een ommuurd grensstadje uit de 13e eeuw
  • Amarante – cultuurstadje met een kleurrijke zaterdagmarkt en tevens het centrum van de wijn
  • Bussaco Palace – omgebouwd kasteel tot hotel met mooi park
  • Chaves – bekend om de thermen en Nationale Park Montezinko
Gerelateerde artikelen
Portugal, zon, zee en strandPortugal is al jaren een geliefde vakantiebestemming. Een stedentrip naar Lissabon is heel populair, maar het meest geli…
Portugese wijnen uit de Douro: PortwijnPortugese wijnen uit de Douro: PortwijnPort is in Nederland een bekende wijn en misschien wel voor Nederlanders de bekendste en meest gedronken wijnsoort afkom…
Portugal, Costa de PrataCosta de Prata, ook wel ‘Zilverkust’ genoemd, bezit brede standen, een afwisselende kuststrook met baaien, klippen en ka…
De costa's in SpanjeDe costa's in SpanjeDe vakantieperiode is bijna aangebroken. Veel mensen zijn op zoek naar een leuke bestemming, voor de hele familie of gez…
Portugal, algemene informatiePortugal, een redelijk geïsoleerd land en tevens het meest westelijk gelegen land van Europa. Het heeft een lange kust,…

Reageer op het artikel "Portugal, Costa Verde"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 10-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!