InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Portugal, algemene informatie

Portugal, algemene informatie

Portugal, een redelijk geïsoleerd land en tevens het meest westelijk gelegen land van Europa. Het heeft een lange kust, gelegen aan de Atlantische Oceaan. Samen met Spanje, Gibraltar en Andorra vormt Portugal het Iberisch schiereiland.
  • Staatsvorm: Republiek
  • Munteenheid: Euro
  • Taal: Portugees
  • Inwoners: ruim 10 miljoen
  • Religie: Rooms-katholiek
  • Reistijd: voor- en najaar
  • Tijdverschil: 1 uur vroeger

Vlag van PortugalVlag van Portugal

Klimaat

Portugal heeft verschillende klimaten. De kust heeft een gematigd zeeklimaat met zonnige zomers en milde winters. De Algarve heeft een mediterraan klimaat met warme, droge zomers en zachte winters.
De meeste neerslag valt in de winter, de droogste maanden zijn juli en augustus. De kust ten noorden van de rivier de Douro ontvangt meer neerslag dan de overige kustgebieden. De gehele Portugese kust wordt matigende beïnvloed door de Atlantische Oceaan, waardoor het niet vaak hinderlijk warm wordt.
Landinwaarts verschilt het klimaat behoorlijk van dat van de kust. Het binnenland kent hete zomers en koude winter, omdat de Atlantische Oceaan hier geen invloed heeft. In de bergen van Serra da Estrela valt in de winter sneeuw, waardoor er zelfs wintersport beoefend kan worden.

Reistijd

Portugal is vooral een strandbestemming. Zowel in de voor- en het najaar als in de zomer komen vele Nederlandse toeristen naar Portugal. De Algarve is ook een winterbestemming en biedt bovendien de mogelijkheid tot overwinteren.

Bereikbaarheid

De afstand van Utrecht naar Lissabon bedraagt ongeveer 2.300 kilometer, wat circa 21 uur rijden in beslag neemt. Met de bus neemt de reistijd ongeveer 40 uur in beslag.
De hogesnelheidstrein Talgo onderhoudt een verbinding tussen Madrid en Lissabon. De Foguette is de Portugese hogesnelheidstrein.

Accommodatie

Lissabon en de Algarve hebben een groot hotelaanbod. Net als vele landen heeft ook Portugal het sterrensysteem. Buiten de hotels worden er ook verblijfsmogelijkheden in herbergen aangeboden, estalagems of albergeria’s genoemd.
Pousadas zijn staathotels, welke zijn gevestigd in historische gebouwen of op een schitterend landschap. Deze pousadas zijn karakteristiek voor de streek.

Appartementen en kamperen

Aan de kust worden volop appartementen, bungalows en privé-kamers aangeboden. Een 'Turismo de Habitaçao' is een privé-kamer in een landhuis of voormalig herenboerderij, een unieke ervaring.
Tevens worden aan de kust campings aangeboden, variërend van kwaliteit.

Toeristische gebieden

De belangrijkste cultuuruitingen van Portugal zijn:
  • de Manuelstijl – de Portugese variant van de architectuur die tijdens de tijd van Koning Manuel tot bloei is gekomen. De Manuelstijl betekent veel versieringselementen. Voorbeelden zijn: de toren van Belém, Jeronimus-klooster in Lissabon en de Kerk van de Christusridders in Tomar.
  • de azulejos – siertegels. Deze tegels hebben een grote variatie aan voorstellingen, in de kleuren geel en blauw, en zijn van oorsprong Moorse tegeltableaus.
  • de stierengevechten – in Portugal wordt de stier niet gedood, wat verschilt met de stierengevechten in Spanje.
  • de fado – een fado is een melancholisch levenslied. Vooral in de oude wijken van Lissabon zijn veel fado-restaurants: hier worden de maaltijden geserveerd, met livemuziek

De kustgebieden

Kustgebiedenvantot
Costa VerdeSpaanse grensEspinho
Costa de PrataEspinhoEriceira
Costa de Lisboa EriceiraTroia
Costa Dourada TroiaCabo de São Vincente
AlgarveCabo de São VincenteSpaanse grens
Gerelateerde artikelen
Herkomst van het konijnHerkomst van het konijnEr zijn veel dingen geschreven over konijnen qua aanschaf en als huisdier maar waar komen konijnen nou oorspronkelijk va…
Eeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-AmerikaEeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-AmerikaDe belangrijkste herkomstgebieden van zilver waren de mijnen van Potosí, in wat nu Bolivia is, en de mijnen van Zacateca…
De Madeira-archipelDe Madeira-archipel ligt in de Atlantische Oceaan en behoort tot Portugal en is zowel ’s zomers als ’s winters te bezoek…
Een bezoek aan Boston: de prachtige haveneilandenEen bezoek aan Boston: de prachtige haveneilandenOp slechts enkele minuten van Boston, net voor de kust, ligt het Boston Harbour Islands National and State Park. Het is…

Reageer op het artikel "Portugal, algemene informatie"

Reactie

Jordy, 17-06-2008 06:58 #1
Welke goddienst heeft portugal? Reactie infoteur, 17-06-2008
Dag Jordy,

Portugal is Rooms-Katholiek, echter zijn er ook Protestanten, Moslims en Joden.

Groetjes, Jootje (auteur artikel)

Infoteur: Jootje
Laatste update: 10-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!