InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Stedentrip Rome

Stedentrip Rome

Stedentrip Rome Rome, de hoofdstad van Italië, staat vol met musea, oude gebouwen en historische kerken. Duizenden bezoekers stromen elk jaar naar de Eeuwige Stad toe om schilderijen, beeldhouwwerken, fonteinen en natuurlijk, het Vaticaan, het Forum en het Colosseum te bezichtigen. Maar geen paniek, Men kan ook genieten van Rome zonder van kerk naar kerk te racen. Deze stad is gemaakt om door de straatjes te zwerven en om te ontspannen op beroemde pleinen of bij cafeetjes op het trottoir.

Hoe kom je in Rome

Rome kan men bereiken door twee luchthavens, Leonardo da Vinci (de zogenaamde "Fiumicino" door de lokale bevolking) en GB Pastine Airport (altijd aangeduid als "Ciampino" na de locatie). Als je aankomt op Fiumicino, kunt u een handige trein naar de stad nemen - het is snel, makkelijk te gebruiken en goedkoper dan een taxi. Om in Rome te geraken van Ciampino, moet u een bus nemen. Rijden naar Rome, is zeker mogelijk, maar niet voor bangeriken. Het verkeer is verbijsterend en parkeren is duur en plaats is moeilijk te vinden.

Waar overnachten?

Hotels in Rome worden beoordeeld volgens het Europese ster-systeem, met een-sterren hotels, die de minste voorzieningen en de laagste prijzen hebben. Vier-sterren hotels zijn zeer luxueus en vragen veel hogere prijzen. Veel een-en twee-sterren hotels hebben geen airconditioning. Sommige hotels rekenen een dagelijkse vergoeding aan voor airconditioning, meestal rond de 10 euro per dag. De tarieven variëren per seizoen, de zomer wordt beschouwd als "hoogseizoen" en is de duurste (en warmste) tijd om Rome te bezoeken.

Veel bezoekers verkiezen liever de buurt van Piazza Barberini en de Spaanse Trappen. Hotels hier zijn een beetje duurder, maar het gebied is prettig en veilig. De hotels tussen de Spaanse Trappen en het Hotel Suisse zijn allemaal gunstig gelegen op een paar blokken van de metrostations. De Trastevere wijk, de Tiber en in de buurt Vaticaanstad, zijn ook rustige en veilige vertrekken om u verblijf te spenderen. Hier kunt u overwegen om te logeren in San Pietro Rooms of in Guesthouse Residenza Arco de 'Tolomei (iets duurder).

Opties voor het avondmaal

Hoewel u zeker de Chinese markt en zelfs McDonald's in Rome zult vinden, geven de meeste bezoekers de voorkeur aan de grote verscheidenheid aan Italiaanse gerechten geserveerd in de vele Italiaanse restaurants van de stad. Romeinse restaurants tonen hun menu's, meestal in de buurt van de deuropening, zodat u de menu's en de hotelprijzen kunt vergelijken voordat u gaat zitten. Verwacht een cover charge ("Coperto") per persoon te betalen naast de kosten van uw maaltijd. In Trastevere, probeer Sor'Eva op de Piazza delle Rovere 108. Vlakbij het Pantheon, vindt u een ruime keuze aan restaurants, waaronder Trattoria Antonio al Pantheon op de Via de Pastini 12. Wandel op en neer door de straten tot je een restaurantje vindt die je voorkeur belieft. De buurt van Piazza Navona, verkiest de voorkeur van toeristen en van de lokale bevolking. Massaal gaan ze naar Pizzeria Baffetto aan de Via del Governo Vecchio 114.

Zoekt u een low-cost, no-nonsense maaltijd, probeer dan een van de vele Panini Rome (sandwich) - de panini in het Colosseo metro station is redelijk goed - en neem uw maaltijd naar een nabijgelegen plein of een bankje in het park. Als u liever zittend op een terrasje de wereld voorbij ziet gaan, ontspan dan in een leuk cafeetje. U zult extra betalen om buiten te zitten, maar er gaat niets boven een uurtje genieten van het echte Rome.

Wat te bezichtigen in Rome

Colosseum

Het Colosseum is een van de meest populaire toeristische attracties in de wereld en geen reis naar Europa is niet compleet zonder dit indrukwekkende bouwwerk te bezichtigen. Het is te zien in films, in boeken en op schilderijen. Van alle plaatsen die je kan bezoeken in Rome, is het Colosseum een aanrader.

Forum Romanum

Veel van de meest boeiende en inspirerende Romeinse attracties zijn te vinden in het Forum Romanum. Het is de verblijfplaats van talloze historische bezienswaardigheden, zoals de Boog van Constantijn, Boog van Titus, de tempel van Saturnus en de Basilica Aemilia; om er maar een paar te noemen.

Trevi-fontein

Wordt door velen beschouwd als een van de meest indrukwekkende fonteinen in Rome, de Trevi Fontein heeft een onberispelijk ontwerp en prachtige beelden. Een van de meest populaire activiteiten voor mensen die een bezoek aan de fontein brengen, is een muntje te gooien over de linker schouder om een terugkeer aan Rome te garanderen.

Sixtijnse Kapel

Gelegen in het Apostolisch Paleis. De Sixtijnse Kapel is wereldberoemd om zijn architectuur waarvan wordt gezegd dat hij werd gemodelleerd naar de Tempel van Salomo. De kapel is de thuisbasis van een aantal ongelooflijke fresco's, waaronder twee die worden beschouwd als de meest verbazingwekkende werken van Michelangelo; het Laatste Oordeel en de Schepping van Adam.

Pantheon

Een van de best bewaard gebleven oude Romeinse structuren, het Pantheon heeft een opvallende inrichting en een geweldige koepel, een grote prestatie van Romeinse engineering. Het werd bijna 2000 jaar geleden gebouwd op de resten van een nog oudere tempel, die werd verwoest door een brand. Er is geen twijfel over, het Pantheon is een van de beste plaatsen om te bezoeken in Rome.

St. Peter's Basiliek

Dateert uit de 15de eeuw. St. Peterís Basiliek wordt beschouwd als een van de meest heilige katholieke plaatsen op aarde en wordt door velen beschouwd als de grootste kerk in het hele christendom. Het is ook de begraafplaats van Sint Peter, een van de twaalf apostelen van Jezus. Voor degenen met een voorliefde voor zowel geschiedenis en architectuur wordt het niet veel beter dan dit. Er is geen twijfel mogelijk, een bezoek aan St. Peter's is een van de meest memorabele dingen te doen in Rome.

Piazza Navona

Is gebouwd op de top van het stadion van Domitianus. De Piazza Navona is bekleed met restaurants en cafés waar de traditionele Italiaanse gerechten geserveerd worden. Samen met een heerlijke keuken, vindt u verschillende fonteinen, die op zichzelf ongelooflijke kunstwerken zijn. Het is een populaire plek om te bezoeken voor zowel toeristen als de inwoners van Rome.

Zuil van Trajanus

Deze is bijna 100 meter hoog. De Zuil van Trajanus is een prachtig stuk van de Romeinse architectuur en beeldende kunst. Het is een boeiend zicht en een waar de Romeinen erg trots op zijn.

Dit zijn slechts enkele van de vele geweldige plekken die je kunt bezoeken in Rome. Elk van hen zal u voorzien van een blijvende herinnering en een buitengewone reiservaring. Rome is zeker een van de mooiste plekken om te bezoeken in Italië en het maakt niet uit wat uw smaak mag zijn, deze stad heeft iets voor u.

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Naar welke stad ga jij voor een citytrip?Naar welke stad ga jij voor een citytrip?We maken graag een citytrip en in Europa zijn er veel leuke steden om te bekijken. Het aanbod is ontzettend groot, waard…
Goedkoop een stedentrip New York boekenGoedkoop een stedentrip New York boekenStedentrips zijn voor iedereen. Wil je er een paar dagen tussen uit en heb je wat geld gespaard: een stedentrip zou heer…
Goedkoop een citytrip Rome boekenGoedkoop een citytrip Rome boekenDe Trevifonteinen, de Spaanse Trappen, het Colloseum en Vaticaanstad. In weinig steden vind je zoveel historie als in he…
Goedkoop een citytrip Lissabon boekenGoedkoop een citytrip Lissabon boekenHeb je gekozen voor Lissabon als bestemming voor je stedentrip? Dan ben je hier aan het goede adres. Je vind hieronder e…
Goedkoop een stedentrip Madrid boekenGoedkoop een stedentrip Madrid boekenAls je een stedentrip wil maken, en je weet nog niet waar precies naar toe, overweeg dan Madrid eens als optie. Deze Spa…
Bronnen en referenties
  • Lonely planet

Reageer op het artikel "Stedentrip Rome"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!