InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vulkaaneifel: het schilderachtige dorpje Monreal

Vulkaaneifel: het schilderachtige dorpje Monreal

Vulkaaneifel: het schilderachtige dorpje Monreal Monreal in het Elztal, in de Duitse Vulkaaneifel. Het mooiste dorp van de Eifel, een titel die het dorp al meerdere keren verkreeg en dit met recht en rede. Op zo’n vijftien kilometer van Kaisersesch en ongeveer even ver van Mayen. Een pittoresk en schilderachtig dorpje, echt iets voor op een postkaart. Middeleeuws, met mooie vakwerkhuizen, burchten en stenen bruggen. De mini versie van Monschau, dus schattiger en minder toeristisch. Wat wil een mens nog meer om heerlijk weg te dromen en een romantische middag door te brengen?

Monreal bij Mayen

Monreal: ligging en oorsprong naam

Waar vind je Monreal?

Monreal ligt in Duitsland, meer bepaald in de Vulkaaneifel. Je vindt Monreal op zo’n zeven kilometer van Mayen, vijftien kilometer van Kaisersesch en op zo’n vijfentwintig kilometer van Cochem aan de Moezel. Het mooie dorpje ligt in de vallei van de Elz. De Elz is een klein riviertje dat stroomt in het Elztal. Het dorpje telt slechts 860 inwoners maar lokt jaarlijks talrijke toeristen. Je kan er komen met de auto of met de bus Andernach – Mayen – Kaiseresch. Vroeger kwam hier ook de Eifelquerbahn voorbij, maar sinds 2013 is dit spijtig genoeg geschiedenis...

Oorsprong van de naam

De naam Monreal komt van het Latijnse Mons regalis, letterlijk vertaald dus Koningsberg. Het Duitse Monreal is sinds 1994/1995 verzusterd met het Zuid-Franse Montreal in het departement Aude.

Het schilderachtige dorpje met de twee burchten

Löwenburg en Phillippsburg

Monreal ligt aan de voet van twee burchten: de burg Monreal (of Löwenburg) en de Phillippsburg. De Löwenburg dateert uit 1229 en was de basis van het dorpje Monreal. De burcht werd gebouwd door de Graven van Virneburg. De kleine burcht werd steeds groter. Hij werd twee maal verwoest. Eenmaal door Zweedse troepen tijdens de Dertigjarige oorlog in 1632 en eenmaal door Franse troepen van Lodewijk de Veertiende (de Zonnekoning) in 1689. Je kan beide burchten bezoeken door eerst langs een trap en daarna via smalle wandelweggetjes naar boven te klauteren. Op de Löwenburcht mag je niet op, op de Philippsburcht wel. Het bezoek aan de twee burchten is trouwens gratis. Let ook op de namen van de verschillende plaatsen in de burcht, geschreven met witte verf op de stenen. Zo zie je onder andere overblijfselen van de kapel, van de ridderzaal, van de paardenstal, van de wachttoren, etc. Je vindt er ook een kleine maquette van de twee burchten, met op de zuil er onder een korte uitleg in het Duits, het Engels en het Frans. Van bovenop de imposante toren heb je een schitterend uitzicht op de omgeving.

Traumpfad Monrealer Ritterschlag

Om en rond de twee burchten kan je het Traumpfad Monrealer Ritterschlag afleggen. Over de heuvels, in de vallei, door de bossen. Smeer wel je beentjes in, want het is zo’n 13,5 kilometer op en af. Vergeet ook vooral je fototoestel niet, want in ruil voor de moeite krijg je wel een paar schitterende plaatjes te zien.

Drie stenen bruggen over de rivier Elz

Monreal ligt in de vallei van de Elz, een kabbelend bergriviertje. Over de Elz zijn drie stenen bruggen. Op een van de drie bruggen, namelijk de Johannesbrug, vind je aan de ene kant een laatgotisch kruisbeeld met leeuwen, een verwijzing naar de Löwenburg, en aan de andere kant het beeld van de heilige Johannes van Nepomuk, de brugheilige. Deze brug is de middelste brug.

Vakwerkhuizen en pottenbakkerijen

Lakennijverheid

Het stadje bloeide in de 18de eeuw op door de lakennijverheid, mede door toedoen van de vele schaapherders uit de buurt. De vele wevers woonden in de talrijke vakwerkhuizen, die dateren van de 14de tot de 17de eeuw. Zij werden liefdevol gerestaureerd en keurig onderhouden.

Viergebelhaus met schandpaal

Ook het Viergebelhaus, het huidige Gemeentehuis, is de moeite waard. Het dateert uit 1452 en werd in 2002 gerestaureerd. Naast het Viergebelhaus bevindt zich de Schandbaum, een schandpaal die vooral door de kinderen zeer wordt geapprecieerd. Je kan je handen door de boeien schuiven, maar voor het hoofd is het gat te klein. Overal in het dorp hangen en staan prachtige bloemen en planten. In de smalle straatjes van de historische stadskern van dit mini-dorpje vind je nu brocante en souvenirwinkels en ook enkele pottenbakkers.

Parochiekerk en eetgelegenheden

De mooie katholieke parochiekerk Kreuzerhöhung dateert uit 1460, de nog oudere laatgotische Friedhofskapel dateert uit de 13de eeuw. Verder natuurlijk heel wat gezellige cafeetjes en eetgelegenheden, waarvan eentje romantisch gelegen naast de rivier (zie verder).

Mooiste dorp

In 2004 won het dorpje de wedstrijd “Unser Dorf soll schöner werden – unser Dorf hat Zukunft”, iets waar ze terecht fier mogen op zijn en waarvan een groot bord bij de ingang van het dorp getuigt. Overal in het dorp vind je bordjes met daarop uitleg over de geschiedenis van de stad. Deze bordjes zijn wel in het Duits.

Monreal als toneel voor een Duitse krimi

Dat de Eifelstreek zeer geliefd is voor de Duitse krimimakers, bewijst het stadje Hillesheim. Maar ook Monreal diende als set voor de komedie “Der Bulle und das Landei” met Uwe Ochsenknecht en Diana Amft, uitgezonden door de ARD.

Eten en drinken

Bij Arenz Mahlerwinkel, vlak naast de Elz, kan je overheerlijke zoute en zoete flammenkuchen gaan eten en een lekker wijntje drinken. Ook de koffie en het gebakje zijn top en geserveerd in mooie kopjes en kannetjes. Je kan buiten of binnen gaan zitten aan retro tafeltjes en dito stoelen. Aan een tafel buiten heb je een schitterend zicht op het dorpje en op de rivier. In de Elz kan je zomaar forellen zien voorbijzwemmen. Boven het restaurant heb je ook nog eens een antiquariaat met prachtig gerestaureerde meubels. Heerlijk voor een romantische kleine hap of een versnapering na een lange wandeling. Bij de bakker in de hoofdstraat kan je terecht voor lekkere kuchen om ter plaatse op te smullen of om mee naar huis te nemen. Voor een lekker pintje moet je dan weer bij Café Plüche zijn.

Moselschieferstrasse

De Moselschieferstrasse is een toeristische route om met de auto af te leggen. Ze is 110 kilometer lang en voert je langs Mayen, Monreal, Kaisersesch, Cochem, Treis-Karden en Münstermaifeld. Je volgt ze door de bruine borden te volgen met de tekening van twee gekruiste hamers met twee puntjes boven. Deze plaatsen zijn getuigen van het rijke verleden van de leisteen, een product waarvoor deze streek bekend stond. Begin september is deze route trouwens het traject voor de ADAC-Moselschiefer-Classic. Honderden oldtimers nemen deel aan deze koers. Meer info op www.moselschieferstrasse.de.

Festiviteiten in Monreal

Naast de ADAC-Moselschieferstrasse-Classic (steeds eind augustus - begin september) zijn er nog talrijke andere festiviteiten in dit wondermooie dorpje. Zo is er begin september om de twee jaar (op de pare jaren) een historische Handwerk-en Boerenmarkt. Het zal nu dus wachten zijn tot 2018 tot men er terug naar toe kan. Verder is er ook een groot feest met karnaval, een Junggesellenfest, een bloemenmarkt, een kermis, een sportweek, een Schnürenhoffest, een Weinfest en een sfeervolle Adventsmarkt.

Meer info over en mooie foto's van dit postkaartdorp op www.monreal-eifel.de.
Gerelateerde artikelen
Vulkaaneifel: Traumpfad Ritterschlag in MonrealVulkaaneifel: Traumpfad Ritterschlag in MonrealMet vakantie in de Duitse Vulkaaneifel? Zin in een pittige wandeling? Dan is het Traumfpad Ritterschlag in en rond het p…
Vulkaaneifel: fietsen op de Eifel-Schiefer-RadwegVulkaaneifel: fietsen op de Eifel-Schiefer-RadwegWie graag eens op de fiets springt tijdens zijn vakantie, kan in de Vulkaaneifel op pad op de Eifel-Schiefer-Radweg. Dez…
Eifelliefhebber: toeristische informatie op het internetEifelliefhebber: toeristische informatie op het internetBen je ook verliefd op de Eifel? Ga je er ieder vrij moment naar toe? Wil je op de hoogte zijn van alles wat er te belev…
Vulkaaneifel: de MoselschieferstrasseVulkaaneifel: de MoselschieferstrasseDe Moselschieferstrasse is een lusvormige route van zo'n 110 kilometer door de Vulkaaneifel en naast de Moezel. Je kan d…
Eifel: Wandelen op de Traumpfaden in de VulkaaneifelEifel: Wandelen op de Traumpfaden in de VulkaaneifelIn de Eifel zijn er heel wat wandelpaden, onder andere de Eifelsteig. Andere afgebakende wandelpaden, misschien iets min…
Bronnen en referenties
  • Plaatselijke brochures
  • www.monreal-eifel.de

Reageer op het artikel "Vulkaaneifel: het schilderachtige dorpje Monreal"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 12-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Vulkaaneifel
Schrijf mee!