Vulkaaneifel: geen ritjes meer met Eifelquerbahn vanaf 2013!
Gedurende twaalf jaar hebben heel wat toeristen gebruik kunnen maken van de Eifelquerbahn. Deze trein verbond de steden Andernach en Gerolstein. Je kon overal op- en afstappen en je kon ook gratis je fiets meenemen. Tijdens de zomermaanden kwam er dan nog eens een extra attractie bij: een heuse stoomtrein. Door gebrek aan subsidies en investeringen was het echter vanaf 2013 afgelopen met toeristische ritjes op de Eifelquerbahn. Een leuke attractie die verloren ging!
Eifelquerbahn
Heel wat toeristen hebben de voorbije twaalf jaar kunnen genieten van een tochtje met de rode trein of de zwarte stoomtrein op de Eifelquerbahn, in de Duitse Eifel. De voordelen waren dat je overal kon op- en afstappen, dat je je fiets gratis kon meenemen en dat je het landschap langzaam aan je zag voorbij glijden. De reizigers van 2012 zijn spijtig genoeg de laatste toeristen die van deze leuke attractie hebben kunnen genieten. Begin 2013 werden de toeristische ritten tussen Andernach en Gerolstein , immers afgeschaft.
Wat is de Eifelquerbahn?
Economische heropleving door de spoorlijn
De spoorlijn Andernach - Gerolstein als dusdanig bestaat al meer dan 100 jaar. De 94,2 kilometer lange spoorlijn werd in delen geopend. Het stuk tussen Andernach en Niedermendig is het oudste. Het werd geopend in 1878. Twee jaar later, in 1880, werd het stuk Niedermendig -
Mayen Ost voltooid. Het laatste stuk Mayen Ost - Gerolstein werd in 1895 in gebruik genomen. Steden in de Eifel die in die periode serieus economisch in de put zaten, zoals bijvoorbeeld
Kaisersesch, kregen door de opening van de spoorlijn een boost en het ging hen terug voor de wind.
WO II: de lijn viel stil
Tijdens
Wereldoorlog II lagen de lijnen er verlaten bij, maar onmiddellijk na de oorlog werden ze heropend.
Vulkan-Eifel-Bahn
Sinds 1991 stopte de reguliere treinverbinding tussen Kaisersesch en Gerolstein. In 2001 werd dit stuk dan opgesteld voor toeristische treinritten. Het kreeg de naam Vulkan-Eifel- Bahn. De legendarische rode trein kreeg in de zomer versterking van een zwarte stoomtrein. Duizenden toeristen maakten van dit traag vervoermiddel gebruik om de Eifelstreek op het gemak te verkennen. Je kon op -en afstappen waar je wou en je kon ook gratis je fiets meenemen.
Ongeval op de Eifelquerbahn
Op 9 juni 2009 gebeurde er een ongeluk op de spoorlijn ter hoogte van de onbewaakte spoorwegovergang in Hohenfelds. De volledige trein ontspoorde en er waren 26 gewonden, waaronder de treinbestuurder en de begeleider.
Welke steden kwam je onderweg tegen?
Beginstation Gerolstein
Gerolstein was het begin-en eindpunt van de Eifelquerbahn. Je vond er dan ook een draaischijf, waarmee de treinen van richting konden veranderd worden. Men kan nog steeds naar de draaischijf gaan kijken en in de nabijgelegen hall meer gaan leren over de geschiedenis van de treinen en van de Eifelquerbahn. Meer info over prijzen en openingsuren op www.lokschuppen-gerolstein.de
Van Gerolstein naar Andernach
Na Gerolstein kwam je in Pelm. Achtereenvolgens tufte je dan voorbij Hohenfels, Dockweiler, Rengen,
Daun, Darscheid, Utzerath, Berenbach,
Ulmen, Uersfeld, Laubach,
Kaisersesch, Urmersbach,
Monreal, Mayen, Kottenheim, Thür, Mendig, Kruft, Plaidt en uiteindelijk bereikte je Andernach, na 94,2 kilometer. Onderweg moest je wel een paar keer overstappen.
Toekomst van de toeristische ritten op de Eifelquerbahn
2013: definitieve stopzetting
Eind 2012 kwam echter de mededeling dat de toeristische ritjes op de Eifelquerbahn voorgoed verleden tijd zouden zijn. Gebrek aan investeringen lagen aan de basis van deze beslissing. Op de startpagina van www.eifelquerbahn.de vind je nu nog steeds een boodschap waarin gemeld wordt dat de Vulkan-Eifelbahn- Betriebsgesellschaft (VEB) betreurt dat er vanaf 2013 geen vrijetijdsverkeer meer zal zijn op de Eifelquerbahn.
2014: nieuwe hoop?
Op 21 maart 2013 meldde de krant Volksfreund dat het land 13 miljoen euro over zou hebben om de toeristentreinen toch terug te laten rijden vanaf 2014. Zeker is dat in 2014 de lijn terug zou worden opengesteld voor regulier personenvervoer. Maar na veel gecijfer kwam men dan toch tot de conclusie dat de hele operatie te veel zou kosten en de moeite niet waard was...
Herstel zwarte stoomlocomotief
De zwarte stoomlocomotief werd wel onder handen genomen en kwam in november 2015 terug aan in Gerolstein. Bedoeling was om in 2016 terug toeristische ritjes aan te bieden. Maar ook dat ging niet door. De infopagina van de stoomtrein bleef nog steeds leeg. Een spijtige zaak, want deze stoomlocomotief was een toeristische topper voor de Eifelstreek. Het blijft dus nog steeds afwachten of we ooit nog van de rode trein en de zwarte stoomtrein zullen kunnen genieten zoals voorheen!