Vejle, een stad vol met variaties

Wie aan Denemarken denkt, denkt automatisch aan Kopenhagen. Maar naast het bekende en bruisende Kopenhagen zijn er meerdere steden in Denemarken zeker de moeite waard. Wie in Jutland op vakantie gaat, zal zich in Vejle zeker niet vervelen Vejle is een stad in Zuid Denemarken en telt ruim 50.000 inwoners. Naast Kopenhagen, Odense en Arhus is het één van de grootste steden van Denemarken. Gezien de veelzijdigheid van de stad is het fijn om er te wonen maar ook voor toeristen is er genoeg te doen,

Het strand van Vejle

Vejle ligt aan de oostkust van Denemarken en de stad beschikt over een leuk zandstrand direct gelegen aan de Oostzee. Bij mooi weer is het er heerlijk vertoeven en ook zeesportliefhebbers kunnen hier terecht. Op de zee wordt volop gezeild en gevaren met een kano of kajak. Ook als het weer iets slechter is, kan de wandelliefhebber hier prima wandelen in het nabijgelegen bos.

De natuurspeeltuin

Aan de rand van Vejle ligt er midden in het bos een prachtige natuurspeeltuin. De speeltuin is ruim omgezet, beschikt over mooie en gevarieerde houten speeltoestellen en tevens wordt er veel gebruik gemaakt van de hoogteverschillen. Dit alles maakt de speeltuin een geliefde dagtrip voor de bewoners van Vejle als ook voor de toeristen. Terwijl de kinderen zich vermaken in de speeltuin die goed te overzien is, kunnen de volwassenen heerlijk zitten aan één van de vele picknicktafels of zelf barbecuen aan de barbecues die daar staan.

De veteranentrein van Vejle naar Jelling

In de maanden juli en augustus rijdt er met regelmaat een ouderwetse stoomtrein met een locomotief uit 1928 van Vejle naar Jelling. De route duurt een ruim kwartier en is gezellig vanwege het ouderwetse interieur, de gezellige kiosk in de trein en de gepensioneerde conducteur die blij met een tangetje een gaatje knipt in alle gekochte kaartjes. In Jelling is er zelfs nog tijd genoeg om een bezoek te brengen aan de beroemde Jellingstenen en de kerk van Jelling.

Het kunstmuseum

Vlakbij het centrum van Vejle ligt het kunstmuseum van Vejle. Het museum is ruim opgezet en beschikt over een ruime collectie kunststukken. Naast een aantal prachtige schilderijen van diverse kunstenaars, zijn er ook diverse beelden en andere kunstvoorwerpen te bezichtigen. Speciale aandacht verdient ook een collectie schilderijen van Vejle uit de 19e eeuw. Ook aan de kinderen is gedacht. Hoewel het museum vooral voor volwassenen is, is er toch ook aan de kinderen gedacht. In veel zalen zijn er kleine activiteiten voor kinderen te vinden. Kinderen kunnen voelen aan de verschillende materialen, een puzzel maken van een schilderij of een eigen kunstwerk tekenen.

Lees verder

© 2012 - 2020 Saskiaw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vejle, een stad vol met variaties"

Infoteur: Saskiaw
Gepubliceerd: September 2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Denemarken
Schrijf mee!