InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Flores, het meest westelijke eiland van de Azoren

Flores, het meest westelijke eiland van de Azoren

Flores, het meest westelijke eiland van de Azoren Flores is het meest westelijke eiland van de Azoren. Dankzij haar uitbundige natuur is het een paradijs voor wandelaars en natuurliefhebbers. De hoofdplaats Santa Cruz heeft een aantal interessante bezienswaardigheden, zoals een kloosterkerk, een kerk en een museum. Het binnenland wordt gekenmerkt door een landschap met bossen, moerasland en kratermeren. Voor wandelaars is de westkust aantrekkelijk, vooral Fajã Grande en Fajãzinha.

Inhoud

Algemeen

Flores heeft een oppervlakte van 143 km² en ruim 3800 inwoners (2013). De hoofdstad is Santa Cruz met ruim 1700 inwoners (2013). De hoogste berg is de Morro Alto (914 m).

Het groene landschap van Flores / Bron: José Luís Ávila Silveira/Pedro Noronha e Costa, Wikimedia Commons (Publiek domein)Het groene landschap van Flores / Bron: José Luís Ávila Silveira/Pedro Noronha e Costa, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Bezienswaardigheden

Flores is het meest westelijke eiland van de Azoren en wordt ook wel het 'eiland van de bloemen' genoemd. Het groene landschap bestaat uit indrukwekkende bergtoppen, vulkanische kratermeren en steile rotskliffen. In de hoofdstad Santa Cruz bevindt zich het Convento de São Boaventura. Deze franciscaner kloosterkerk uit 1642 heeft een gewelfd plafond van beschilderd cederhout. Ook het priesterkoor is van uniek houtreliëfwerk voorzien. De moederkerk van Santa Cruz is de Igreja Matriz Nossa Senhora da Conceição. Deze kerk uit 1859 heeft een façade met basaltstenen pilaren en koepeltorens in barokstijl. In het Museum en het Stedelijk Auditorium geeft een fototentoonstelling een beeld van de geschiedenis van Flores. Er worden hier ook concerten gegeven, toneelstukken opgevoerd en films vertoond. De zuidelijk gelegen stad Lajes is vanwege zijn veerhaven van speciale betekenis.

Bezienswaardig is de Igreja de Nossa Senhora do Rosário. Deze kerk uit de 18de eeuw is de oudste kerk van Flores. Opvallend is het tegelwerk aan de façade. Het interieur herbergt een prachtig beeld van Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans (Rosário). Aan de westkust ligt het vakantieverblijf Fajã Grande. Het ligt aan de voet van een steile rotswand met watervallen en is het meest westelijke dorp van Europa. Het zuidelijker gelegen Fajãzinha ligt in een vlakte met een steile rotswand erachter. Een oud landbouwpad voert vanuit de vlakte omhoog naar een brug over de Ribeira Grande. Iets verderop ligt in een bos het meer Poço das Patas, gevoed door watervallen die vanaf hoge rotskliffen omlaag storten. In de binnenlanden liggen de zeven kratermeren van Flores. In het midden van het eiland liggen Lagoa Branca (Witte Meer), Lagoa Seca (Droge Meer), Lagoa Negra (Zwarte Meer) en Lagoa Comprida (Langgerekte Meer). Enkele kilometers zuidelijker ligt het Lagoa da Lomba. In het zuiden liggen Lagoa Rasa (Ondiepe Meer) en Lagoa Funda (Diepe Meer).

Het vliegveld bij Santa Cruz / Bron: Crosathorian, Flickr (CC BY-2.0)Het vliegveld bij Santa Cruz / Bron: Crosathorian, Flickr (CC BY-2.0)

Heenreis

Flores is te bereiken via São Miguel en Faial. São Miguel is vanuit Amsterdam rechtstreeks te bereiken. Faial is te bereiken door eerst vanaf Amsterdam naar Porto of Lissabon te vliegen. Van daaruit kunt u verder vliegen met SATA naar Flores. Er zijn vliegverbindingen van SATA van São Miguel naar Flores en van Faial naar Flores.

Accommodatie

Flores heeft een beperkt aanbod aan accommodatie. De meeste accommodatie is te vinden in Santa Cruz. Hier vindt u enkele hotels, appartementen en een pension. In Cuada, bij Fajã Grande, staan in een gerestaureerd dorp ecotoeristische huisjes. In Fajã Grande bevindt zich een quinta. Verspreid over het eiland zijn vakantiehuisjes en kamers bij particulieren te huur.

Vervoer

Flores heeft een busnetwerk met regelmatige verbindingen langs de belangrijkste kustplaatsen. Een auto huren is mogelijk, alleen de voorraad huurauto's is op Flores beperkt. Taxi's vindt u op het vliegveld, in Santa Cruz en in Lajes.

Excursies

Op Flores verzorgt een beperkt aantal bedrijfjes excursies. U kunt een eilandtour maken, zowel met een jeep als te voet. Het is ook mogelijk om een boottocht rond het eiland te maken.

Uitgaan

Op Flores is het uitgaansleven zeer beperkt, uitgaan kan alleen in Santa Cruz. In Caffé Buena Vista kunt u terecht voor een snack en een drankje. Soms is er ook livemuziek. Bij Hotel Ocidental bevindt zich het Hotel Café, een muziekpub met een discotheek en livemuziek.

Bron: Crosathorian, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Crosathorian, Flickr (CC BY-2.0)
Bron: Mal B, Flickr (CC BY-ND-2.0)Bron: Mal B, Flickr (CC BY-ND-2.0)
Bron: Domjisch, Flickr (CC BY-SA-2.0)Bron: Domjisch, Flickr (CC BY-SA-2.0)

Sportactiviteiten

Flores kent een aantal wandelroutes. Het beroemdst is de route die loopt tussen Lajedo en Ponta Delgada, omdat dit de meest westelijke wandeling van Europa is. Wandeltochten kunnen onder begeleiding gemaakt worden. Duiken is populair vanwege het heldere water en het door vulkanisme gevormde onderwaterlandschap. Duikcentra bevinden zich in Santa Cruz en Fajã Grande.

Zwemmen

Natuurlijke zwembaden langs rots- en kiezelstranden bevinden zich in Fajãzinha, Fajã Grande, Santa Cruz en Lajes. Het grindstrand van Fajã de Lopo Vaz is het grootste strand van Flores.

Lees verder

© 2016 - 2019 Maarten1968, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Graciosa, het rustige eiland van de AzorenGraciosa, het rustige eiland van de AzorenGraciosa is het op één na kleinste eiland van de Azoren en het levenstempo verloopt er nog rustig en overzichtelijk. Ken…
Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland FloresOp ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland FloresHet bloemrijke eiland Flores is van onmetelijke schoonheid. De adembenemende kratermeren, de duizelingwekkende hoge klif…
Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland GraciosaOp ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland GraciosaGraciosa is na Corvo het kleinste eiland van de Azoren, maar desalniettemin een bezoekje waard. Beleef de authentieke sf…
Openbaar vervoer op Tenerife: de tramOpenbaar vervoer op Tenerife: de tramBestaat er een tram op Tenerife? Op Tenerife, Canarische eilanden, Spanje, bestaat twee tramlijnen. Er is een tramlijn v…
Het eiland La PalmaSanta Cruz de La Palma is een prachtige stad gelegen op het eiland La Palma. Santa Cruz is de hoofdstad van het eiland e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Flores, het meest westelijke eiland van de Azoren"

Infoteur: Maarten1968
Laatste update: 12-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!