InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Rochester: een klein stadje in Kent, Engeland

Rochester: een klein stadje in Kent, Engeland

Rochester: een klein stadje in Kent, Engeland Rochester is een klein stadje, gelegen aan de rivier de Medway, veel mensen wel bekend uit de geschiedenis van Michiel de Ruyter. Rochester was twintig jaar lang (tot aan zijn dood in 1870) de woonplaats van Charles Dickens. Ieder jaar wordt er in Rochester rond mei/juni een Dickensfestival gehouden en begin december is er een Dickens Christmas-weekend. Daarnaast vind je in Rochester de op één na oudste kathedraal van Engeland en een indrukwekkende kasteelruïne.

Het kasteel van Rochester

Rochester Castle vind je midden in het oude centrum van het plaatsje. Van buiten ziet het kasteel er nog redelijk indrukwekkend uit, maar van binnen is er niets meer van over behalve stenen, muren en vele trappen. Een ruïne dus, maar wel één van de mooiere. Wanneer je op de bovenste verdieping bent aangekomen heb je een prachtig uitzicht over Rochester. Aan de ene kant zie je de kathedraal en aan de andere kant vind je de rivier de Medway en kan je in de rivier de U-475 Black Widow Russian Submarine zien liggen. Het is een onderzeeër die hier al ligt sinds 2004 en er duidelijk slecht aan toe is.

De kathedraal van Rochester

Het oudste deel van de kathedraal werd gebouwd in het jaar 604 en de kathedraal van Rochester is hiermee de op één na oudste kathedraal van Engeland.

In de dertiende eeuw werd de kathedraal een bedevaartsoord, na de moord op een Schotse bakker. Deze vrome bakker werd vermoord door de man die als baby te vondeling werd gelegd en daarna door hem werd opgevoed als zijn eigen zoon. De bakker werd gevonden bij de kathedraal en omdat hij op pelgrimstocht langs alle heilige plaatsen ging, werd hij begraven in de kathedraal. Hij werd later de patroonheilige van geadopteerde kinderen. Van het graf is nu niets meer terug te vinden.

Je kan de kathedraal bezoeken, meestal tussen 12:00 en 16:00 uur, uitgezonderd op de dagen dat er sprake is van een evenement of dienst. De rondleidingen zijn mogelijk onder leiding van een gids of met audiotour. In de kathedraal is ook een cadeauwinkel en een tearoom te vinden. De kathedraal zelf is mooi maar eenvoudig. De gebrandschilderde ramen en het kerkorgel zijn de moeite waard.

Rochester High Street

The Guildhall Museum

Het historisch museum is te vinden op High Street 17. Het gebouw zelf is uit 1687 en in het museum is de geschiedenis van Rochester te zien. Beginnend in een ver verleden (de prehistorie) en dan verder door de tijd via de Romeinse overheersing naar de tijd van Dickens. Rochester was twintig jaar lang de woonplaats van Charles Dickens. In High Street en omgeving zijn gebouwen te vinden die in zijn boeken terugkomen.

The Six Poor Travellers House

Niet zo ver van de kathedraal op High Street 97 vind je een gratis te bezoeken museum. Dit is het armenhuis uit de boeken van Dickens, vol met trapjes die leiden naar sobere kamertjes. Toen Richard Watts op 16 augustus 1579 stierf liet hij dit huis en al zijn geld na om hier een armenhuis te stichten. Zes arme reizigers konden hier per keer terecht voor een gratis maaltijd en overnachting. Het gebouw deed dienst als armenhuis van 1586 tot 1940. Tot het schrijven van het boek ‘The Seven Poor Travellers’ werd Charles Dickens geïnspireerd door zijn bezoek aan dit huis in 1854.

Dickens-wandeling

Een leuke wandeling door Rochester in de voetstappen van Charles Dickens begint bij Restoration House. Dit is te vinden aan de Crow Lane 17-19 in Rochester. Het landhuis en de tuin zijn te bezichtigen. Dickens zou dit huis gebruikt hebben in zijn boek ‘Great Expectations’. In dit boek zou dit het huis zijn van Miss Havisham.

Hierna gaat de wandeling verder naar het Dickens Centre in Eastgate House aan de High Street. In de tuin van dit huis vind je het enigszins verwaarloosde Zwitsers chalet waar Dickens een aantal van zijn boeken schreef.

Verder via High Street langs The Six Poor Traveller’s Inn en na een uitstapje langs de kathedraal en het kasteel vervolgen we de weg naar het einde van de High Street waarna we de brug overlopen. Na de brug gaan we naar rechts richting The Riverside Taverne. Het adres hiervan is Canal Road 8. Prachtig uitzicht over de rivier.

Wanneer je de weg verder volgt, kom je via Saxon Shoreway (een voetpad, deel van een lange wandelroute) bij Upnor Castle. Upnor Castle is een fort dat gebouwd werd tussen 1559-1576. Het kasteel is dagelijks open voor bezichtiging. Hierna kan je via dezelfde weg weer terug lopen. De afstand van deze wandeling is ongeveer 10 km.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in Devon (Engeland)Bezienswaardigheden in Devon (Engeland)Devon is één van de ruim dertig graafschappen in Engeland. Het gebied ligt in het zuidwesten en het heeft Exeter als hoo…
Bezienswaardigheden van CardiffCardiff is een en al verrassing. Niet alleen omwille van de bezienswaardigheden en de leuke sfeer, maar ook omdat er zov…
Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen? Londen trekt elk jaar weer erg veel toeristen aan. De stad biedt dan ook ontzettend veel beziensw…
Reistips: Engeland (Regio Ludlow en Portsmouth)Hier volgen enkele tips om uw vakantie in Engeland helemaal compleet te maken. Als u verblijft in de buurt van Ludlow of…
Brno in Moravië, TsjechiëBrno in Moravië, TsjechiëNa Praag is Brno de grootste stad van Tsjechië. De stad ligt in Moravië, het oostelijk deel van Tsjechië. In Moravië vin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JuliaC2006, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.rochestercathedral.org/visiting
  • http://www.richardwatts.org.uk/pt_history.html
  • http://www.theaa.com/walks/a-dickens-of-a-walk-at-rochester-420647
  • Foto's zijn gemaakt door mijzelf

Reageer op het artikel "Rochester: een klein stadje in Kent, Engeland"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 05-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Vakantie Engeland
Schrijf mee!