InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Faial, het internationale eiland van de Azoren

Faial, het internationale eiland van de Azoren

Faial, het internationale eiland van de Azoren Na de ontdekking van Faial in de 15de eeuw steeg de welvaart toen de haven van Horta een tussenstop werd voor schepen. Tegenwoordig is de haven van de hoofdstad een populaire aanlegplaats voor transatlantische jachten. Horta heeft ook op cultureel en architectonisch gebied veel te bieden. Ook de rest van het eiland mag gezien worden. Faial wordt gedomineerd door de imposante reuzenkrater Caldeira, waar u een wandeling kunt maken naar de kraterbodem. Ook spectaculair is de in het westen gelegen vulkaan Capelinhos, die pas in 1957/1958 is ontstaan.

Inhoud

Algemeen

Faial heeft een oppervlakte van 173 km² en ruim 15.000 inwoners (2013). De hoofdstad is Horta met ruim 6.000 inwoners (2013). De hoogste berg is de Cabeço Gordo (1043 m).

De kerken van Horta / Bron: Giåm, Flickr (CC BY-2.0)De kerken van Horta / Bron: Giåm, Flickr (CC BY-2.0)

Bezienswaardigheden

Horta

De hoofdstad van Faial heeft veel te bieden. In de hoofdstraat vindt u winkels, kerken, musea en een markt. Op het belangrijkste plein van Horta, de Largo Duque D'Ávila e Bolama, staat de Igreja Matriz São Salvador. Deze jezuïtische kerk, gebouwd rond 1700, is de hoofdkerk van Horta. Binnen zijn twee tegelwanden te bewonderen die episodes uit het leven van de Spaanse heilige Santissimo Salvador vertellen. Vlakbij de kerk staat het Museu da Horta. Dit museum laat diverse facetten van de geschiedenis van Horta zien. Er wordt ook aandacht besteed aan de aanleg van de haven en de impact van de kabelmaatschappijen en de telegraaf op het leven in Horta. Bijzonder zijn de miniatuurbeeldhouwwerkjes van lijnboten en taferelen uit het dagelijkse leven, gesneden uit de witte kern van vijgenbomen. Een monument in Horta is Peter Café Sport. U kunt er eten en drinken, maar in dit sportcafé vieren zeelui hun veilige overtocht. Het doet dienst als postkantoor en via dit café wordt nog altijd bemanning gerekruteerd. In het Museu de Scrimshaw, boven het café, zijn scrimshaw-objecten te zien. Deze privécollectie bestaat uit gegraveerde walvistanden en- botten daterend vanaf 1884.

De Caldeira do Cabeço Gordo / Bron: EXOTOURS, PixabayDe Caldeira do Cabeço Gordo / Bron: EXOTOURS, Pixabay

Het eiland rond

Midden op Faial ligt de groene reuzenkrater Caldeira do Cabeço Gordo. Een looptunnel voert dwars door de kraterwand naar een plateau. Hier heeft u uitzicht op het binnenste van de 2 km brede en 400 m diepe Caldeira. Wandelen over het pad rond de krater is mogelijk, afdalen naar de kraterbodem is alleen toegestaan met een gids. Net ten zuiden van de Caldeira bevindt zich het hoogste punt van Faial, de 1043 m hoge Cabeço Gordo. Een andere spectaculaire bezienswaardigheid is de Vulção dos Capelinhos, in het westen van het eiland. Door een vulkaanuitbarsting in 1957/1958 werd Faial iets groter en ontstond hier een kaal maanlandschap. Zo staat de vuurtoren tegenwoordig niet meer direct aan zee, maar een stuk landinwaarts. De vuurtoren is nu onderdeel van het Centro de Interpretação do Vulção dos Capelinhos, waarin het verhaal van de uitbarsting in beeld wordt gebracht.

Heenreis

Faial heeft een internationale luchthaven. Deze is te bereiken door eerst vanaf Amsterdam naar Porto of Lissabon te vliegen. Van daaruit kunt u verder vliegen met SATA naar Faial. Het is ook mogelijk om via Terceira en São Miguel naar Faial te reizen. In Horta bevindt zich de veerhaven. Veerboten varen het hele jaar door meerdere keren per dag van Pico naar Faial. Het hele jaar door is er ook een verbinding tussen São Jorge en Faial.

Accommodatie

Faial heeft een redelijk aanbod aan accommodatie. In Horta bevinden zich hotels, enkele appartementen, pensions en een quinta (landgoed). Ook in Flamengos bevindt zich een quinta (landhuis). Verder worden er in het westen en het noorden veel vakantiehuisjes aangeboden.

Bron: Domjisch, Flickr (CC BY-SA-2.0)Bron: Domjisch, Flickr (CC BY-SA-2.0)
Bron: Crosathorian, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Crosathorian, Flickr (CC BY-2.0)

Vervoer

Het busnetwerk van Faial is slechts beperkt voor toeristische doelen geschikt, voor de eilandbewoners worden de meest relevante plaatsen aangedaan. In het zuiden loopt een buslijn van Horta naar Castelo Branco, die ook het vliegveld aandoet. Er loopt ook een buslijn naar het noorden via Praia. In Horta rijdt ook een minibus. Zonder huurauto komt u ook met de taxi goed op uw bestemming. Taxi's vindt u op het vliegveld, in de veerhaven en in het centrum van Horta.

Excursies

Op Faial worden jeepsafari's aangeboden. Het boeken van wateractiviteiten is ook mogelijk. Er worden duikexcursies georganiseerd en er kunnen boottochten gemaakt worden om walvissen en dolfijnen te spotten. Ook is het mogelijk om een tocht met een glasbodemboot te maken. Een mogelijk alternatief voor een excursie is een taxirondrit.

Uitgaan

Uitgaan doet u in Horta. De stad heeft meerdere bars, cafés en eetcafés. Het bekendste café is Peter Café Sport, met elke vrijdag livemuziek. Het Teatro Faialense biedt ruimte aan een theater, bioscoop en een cocktailbar. Het Barão Palace is een restaurant, bar en discotheek tegelijk.

Bron: Allie Caulfield, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Allie Caulfield, Flickr (CC BY-2.0)

Sportactiviteiten

Op Faial zijn de populairste sporten wandelen, fietsen, zeilen en vissen. Een bekende wandellocatie is de Caldeira, waar u kunt wandelen over het pad rond de krater. Het is ook mogelijk om onder begeleiding te gaan wandelen. Op Faial kunt u ook fietsen. Fietsen zijn te huur in Horta, u kunt alleen fietsen en in groepsverband. Vanwege de transatlantische jachthaven in Horta is Faial een ideale stopplek voor zeilers. Ook zonder eigen boot kunt u hier terecht. Vanuit Horta kunt u korte of lange zeiltochten maken, al dan niet met crew. Er worden ook volop vistochten aangeboden. Haaien en andere grote vissen vangen doet u nergens beter dan in de wateren rond Faial. In de zomer worden daarom speciale viscruises gehouden tussen Faial, Pico en São Jorge.

Zwemmen

Horta heeft het beste zandstrand van Faial. Mooie stranden vindt u ook bij Conceição en Praia do Porto Pim. Fajã heeft een kiezelstrand en in Varadouro zijn de natuurlijke rotsbaden goed. Horta heeft ook een zwembad.

Lees verder

© 2016 - 2019 Maarten1968, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland FaialOp ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland FaialDit vulkanische eiland in de Atlantische Oceaan, dat tot de Portugese Azoren-archipel behoort, wordt ook wel het ´Blauwe…
Graciosa, het rustige eiland van de AzorenGraciosa, het rustige eiland van de AzorenGraciosa is het op één na kleinste eiland van de Azoren en het levenstempo verloopt er nog rustig en overzichtelijk. Ken…
São Jorge, het wandelparadijs van de AzorenSão Jorge, het wandelparadijs van de AzorenSão Jorge is een wandeleiland bij uitstek, met veel kustpaden en afdaalroutes. In het binnenland staat een rij van vulka…
Picasso museum in Horta de Sant JoanPicasso museum in Horta de Sant Joan`I learnt everything I know in Horta´ is een uitspraak de hij heeft gedaan tijdens zijn verblijven in Horta de Sant Joan…
Terceira, het traditionele eiland van de AzorenTerceira, het traditionele eiland van de AzorenTerceira is een eiland met geschiedenis en traditie. Het staat vooral bekend om de traditie van de stierengevechten en o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Imelda Loosen, Flickr (CC BY-2.0)
  • 'Portugal met Madeira en de Azoren' (Capitool reisgidsen) door M. Symington (Van Reemst Uitgeverij, 2009)
  • 'Azoren' (Dominicus-reisgidsen) door M. van Beek (Uitgeverij J.H. Gottmer, 2015)
  • 'Azoren: 9 eilanden midden in de Atlantische Oceaan' (Rother wandelgidsen) door R. Martin (Uitgeverij Elmar, 2014)
  • 'Ontdek Azoren' (ANWB) door S. Lipps (ANWB Media Uitgeverij reisboeken, 2014)
  • Afbeelding bron 1: Giåm, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: EXOTOURS, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Domjisch, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 4: Crosathorian, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 6: Allie Caulfield, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Faial, het internationale eiland van de Azoren"

Infoteur: Maarten1968
Laatste update: 12-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!