InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland Faial

Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland Faial

Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland Faial Dit vulkanische eiland in de Atlantische Oceaan, dat tot de Portugese Azoren-archipel behoort, wordt ook wel het ´Blauwe Eiland´ genoemd vanwege de vele hortensia’s die hier bloeien. Net als op de andere eilanden van de Azoren valt er op Faial een wereld te ontdekken. Lees hier wat het eiland Faial aan moois te bieden heeft.

Het eiland Faial

Het woord Faial betekent in het Portugees ´beukenbos´. Het eiland is 21 km lang en maximaal 14 km breed. De totale oppervlakte van Faial beslaat 173,42 km2. Het eiland heeft de vorm van een vijfhoek. Het middelpunt van het eiland wordt gevormd door de vulkaan Caldeira. Het hoogste punt van het eiland ligt op 1043 meter hoogte en heeft de naam Cabeço Gordo gekregen. De hoofdstad van Faial is Horta.

Vulkanen: Caldeira en Capelinhos

De Caldeira is de grootste vulkaan van het eiland. De krater van de Caldeira is wel 400 meter diep en heeft een diameter van 1450 meter. Op de vulkaan vind je prachtig vegetatie, waaronder cederbomen, jeneverbesstruiken, mirt, varens en verschillende soorten mossen. Ten westen van de Caldeira ligt een gebied met een aantal kleinere vulkanen. Tussen 1957 en 1958 vonden hier de laatste uitbarstingen plaats bij Capelinhos. De uitbarstingen die maandenlang aanhielden legde een heel dorpje onder de as en zorgde ervoor dat Faial er 2,4 km2 aan land bij kreeg.

Horta

Horta, de enige gemeente en hoofdstad van Faial, telt ongeveer 6000 inwoners. Het is één van de meest levendige stadjes op de Azoren. De stad ligt aan een veilige baai waar een mooie jachthaven gebouwd is. Vanuit de haven van Horta heb je een prachtig uitzicht op de vulkaan Pico op het gelijknamige eiland, dat ten oosten van Faial ligt. Al eeuwenlang is Horta een belangrijke tussenstop voor de scheepvaart tussen Europa en Amerika. Vandaag de dag zijn het vooral luxe jachten die de haven aandoen. De haven staat bekend om de schilderingen die de bemanning van de jachten op de dam rond de haven geschilderd hebben.

Horta is waarschijnlijk vernoemd naar de Vlaming Josse Huerter, die in de 15e eeuw op het eiland op zoek ging naar zilvermijnen. Horta is de levendigste plaats. Je vindt er restaurants en cafés, waaronder het beroemde Peters café. In deze oude zeemanskroeg is ook het Museu do Scrimsaw te vinden. In het museum kun je gravures op potvistanden bezichtigen en portretten van bekende zeevaarders bewonderen.

Stranden op Faial

Faial is één van de weinige eilanden van de Azoren waar je stranden kunt vinden. Eén van de beste stranden van Faial is Praia do Almoxarife. Dit strand vind je op 4 km ten noorden van Horta. Andere stranden zijn Porto Pim en Praia da Fajã.

Activiteiten op Faial

Het eiland Faial leent zich voor allerlei sportieve activiteiten. Je kunt er bijvoorbeeld schitterende wandelingen maken of mountainbiken. Daarnaast is het ook een paradijs voor watersportliefhebbers. Vooral in de baai van Horta en in het kanaal tussen Faial en Pico kun je fantastische snorkelen, zeilen, windsurfen en roeien. Daarnaast staat Faial ook bekend om de bijzondere walvis-en dolfijn observaties per boot die er hier georganiseerd worden. Voor meer informatie kun je terecht bij het toeristenbureau op Faial:

Faial Tourism Office:
Rua Vasco da Gama
Horta
Tel: +351 292 292 237
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland Faial"

Infoteur: Faffie
Laatste update: 18-12-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!