Tropische eilanden; Gambier eilanden

In de zuidelijke Stille Oceaan ligt Frans Polynesië, een archipel van ongeveer 118 eilandjes, waaronder de Gambier eilanden. Deze worden ook wel gezien als een onderdeel van de Tuamoto eilanden. Van de 118 eilanden zijn er maar een paar bewoond. Er zijn 6 eilandgroepen, waarvan de Gambier eilanden ook deel uitmaken.

Algemeen

De Gambier eilanden liggen ten zuidoosten van Tahiti op ruim 1.600 km. Het telt 8 kleine bergeilandjes en ongeveer 1.200 inwoners, waarvan de meeste op Mangareva wonen. In de 18e eeuw was deze eilandengroep ooit het beginpunt van het katholicisme, er zijn dan ook heel veel stenen gebouwen te vinden die rond die periode gebouwd zijn, zoals kerken, pastorieën, kloosters, broodovens enz.

Naast het hoofdeiland Mangareva, bestaat de Gambiereilanden uit nog drie eilandjes met een paar gezinnen als bewoning:
  • Akamaru
  • Aukena
  • Taravai

Mangareva

Het buitenrif , met spierwitte stranden, van de archipel is ongeveer 25 x 40 km, in de vorm van een ruit, met her en der koraal eilandjes (ook wel motu´s genoemd). Bij dit buitenrif zijn grote garnalen (cigales) en langoest te vinden. Vooral in de nacht van de nieuw maan bij laag water, is het aan te raden deze dieren te vangen, c.q. rapen. Ondanks dat het eilanden vruchtbaar zijn, wachten de bewoners toch iedere twee tot drie weken op het vrachtschip welk verse groenten en fruit (nou ja vers, na drie weken!) komt brengen.

In de buurt van het belangrijkste dorp Rikitea is door missionarissen in het begin van de 19e eeuw het klooster Rouru gebouwd. In het dorp zelf staat de Sanit Michelkathedraal, welke uit 1848 dateerd. Een waar meesterwerk dat is versierd met parels en parelmoer, welke vroeger gewonnen werden in de lagunes van het eiland. Er kunnen meer mensen de kathedraal in (1.200) dan er op het eiland wonen. De zalig verklaarde Pere Laval was de eerste leider van de nog steeds uit 95% bestaande katholieke gemeenschap.

Een kerkbezoek rond Pinksteren is een ware belevenis op zich, de vrouwen gaan gekleed in wijde witte jurken met heel veel kant, getooid met rieten hoeden en een bloem achter het oor gestoken. De meisjes zien eruit als bruidsmeisjes, net zoals de vrouwen in het wit en voorzien van veel kant.

Elke grote parelkwekerij heeft een vestiging op het eiland. In de lagunes bevindt zich een ideale omstandigheid waar parels kunnen groeien. Deze teelt betekend dan ook een belangrijke bron van inkomsten.

De bewoners leven voornamelijk van landbouw en visserij. Het is verder op de eilanden erg belangrijk uit welke familie je komt. Evenals de tatoeage die de bewoners droegen/dragen, geeft /gaf de plaats binnen de gemeenschap aan. Had een bewoners bijvoorbeeld getatoeëerde vlekjes op de bovenkant van de voet, dan hield dat in dat hij of zij uit een heersende klasse kwam.

Op het eiland zelf zijn een paar leuke pensionnetjes te vinden, die ook bezoekjes met gids verzorgen aan onder andere de buureilanden en de befaamde parelkwekerijen. Ook is de mogelijkheid bij één van de pensions om fietsen of scooters te huren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tropische eilanden; Gambier eilanden"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 26-04-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!