InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Texel, dorpen op Texel

Texel, dorpen op Texel

Texel is het grootste eiland van de wadden. Je vind er zon, zee en strand. Het heeft een prachtige natuur en gezellige dorpjes. Het is een heerlijk eiland om je vakantie door te brengen.Fietsen,wandelen, windsurfen, winkelen, uitgaan het is een eiland waar jong en oud zich prima vermaakt.

De overtocht

De overtocht duurt 20 minuten. Vanuit Den Helder vertrekt de boot vanaf 6.30 uur tot 21.30 uur. Dus ieder uur steeds op het halve uur. Vanaf Texel vertrekt de boot telkens op het hele uur: de eerste om 6.00 uur en de laatste om 21.00 uur. Op zon- en feestdagen vaart de eerste boot 's zomers één uur later; en 's winters twee uur later. Op 31 december vervalt laatste boot van 21.00 uur en 21.30 uur.

De dorpen

  • Den Burg
  • De Cocksdorp
  • De Koog
  • De Waal
  • Oosterend
  • Oudeschild
  • Den Hoorn

Den Burg

Is het hart van Texel, het is het grootste dorp van het eiland. Je kunt gezellig winkelen en een terrasje pakken. Op maandag is er een gezellige markt en in de zomer is er op woendag folklore, met iedere week een nieuw programma. In den Burg zijn er verschillende restaurants en tavernes waar u heerlijk kunt eten. Ook bevinden zich hier een paar hotels. Grote evenementen zijn in oktober het Bleu's Festival en in december Ouwe Sunderklaas.

De Cocksdorp

Ligt in het noorden van het eiland. Het siert zich met de vuurtoren die op het noordelijkste eind staat van het eiland. In de buurt van de Cocksdorp is het heerllijk wandelen en fietsen. De Slufter is een uniek natuurgebied voor vogels. In de zomer is hier iedere donderdag een gezellige markt. Het Luchtvaartmuseum bevind zich in Eierland bij het vliegveld. Ook zijn hier verschillende vakantieparken en hotels. Vlakbij de vuurtoren kunt u met een boot de overtocht naar Vlieland maken.

De Koog

Is de badplaats van Texel. Er zijn verschillende uitgaans gelegenheden/restaurantjes en winkeltjes.Het is een heerlijk dorp omdat je er snel op strand bent. Ideaal voor iedereen die van zon,zee en strand houd. Op dinsdag, in de zomer, is er braderie en ieder jaar wordt er een cullinair weekend georganiseerd. Ook zijn er verschiedenen festivals zoals het Tropical festival ieder jaar en niet te vergeten het Rondje Texel voor catamarans, de Worlds Biggest Cat Race meestal in juni.
Ecomare,Ecomare, de zeehonden opvang bevind zich een paar kilometer van de Koog.

De Waal

Is het kleinste dorp van het eiland. Het heeft een gezellige uitstraling. Hier bevind zich het Cultuur Historisch Museum.In de zomer wordt hier de laatste jaren Waalderpop georganiseerd, een popfestifal wat ieder jaar meer toeschouwers trekt. Midden in het dorp bevinden zich een retaurant/hotel/pension.

Oosterend

Ligt tegen de waddenzee aan en heeft vele gezellige oude straatjes waar het zeker de moeite waard is om het wandelend te verkenen. Midden in het dorp staat de oudste kerk van het eiland. Iedere vijf jaar wordt hier 3 dagen lang, het volksfeest Oosterend present georganiseerd. Een feest met een bepaald thema waar het hele dorp feest viert. Hier zijn verscheidenen horeca gelegenheden en bungalow parken aanwezig. In de zomer is er om de week op zaterdag morgen een Oosterender markt waar verse vis wordt gebakken.

Oudeschild

Is het oudste vissers dorp van het eiland en bevind zich tegen de Waddenzee aan. De haven is een zeer gezellig, er is altijd wel iets te zien of te doen. Je kunt hier opstappen om meevaren met een van de pleziervaart boten die op garnalen vist of robbentochten maakt op de het wad. Op zondagavond of maandagmorgen vertrekken hier vandaan de kotters(vissersboten) naar zee om op vrijdagmorgen weer thuis te komen waardoor er veel bedrijfigheid op de haven is.

Om de paar jaar worden hier visserijfeesten of een vis festijn georganiseerd. Over de dijk heen bevind zich het Maritiem Jutters museum. Op en rond de haven bevinden zich verscheidenen cafeetjes en eetgelegenheden en hotels. Midden in het dorp staat het witte Zeemanskerkje.

Den Hoorn

Ligt aan de zuidkant van het eiland. Als je dorp binnen komt valt het witte Kerkje gelijk op. In de zomer is er iedere week Hoorender donderdag. Ook wordt hier ieder jaar in het najaar een klein kunst festval gehouden. Er zijn verscheindenen cafe's/tavernes/hotels in den Hoorn. VVV Texel

Nawoord

Bezoek ook de vele museums en galeries in de dorpen.
Maak een heerlijke wandeling door het bos of over het 30 kilometer strand.
Geniet van de zon, zee en strand.
© 2008 - 2019 BlueSea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leuke uitstapjes met kinderen op TexelTexel is het grootste waddeneiland en makkelijk bereikbaar met auto of openbaar vervoer en de boot. Eenmaal op Texel gen…
Roompot Kustpark TexelrecensieRoompot Kustpark TexelRoompot Kustpark Texel ligt op het waddeneiland Texel. Op de Waddeneilanden heerst een opvallend mild klimaat. Op alle v…
Kamperen op het waddeneiland TexelTexel is een populaire vakantiebestemming voor jong en oud. U kunt er terecht in de vele vakantiehuisjes, vakantieparken…
Vakantie op TexelVakantie op TexelHet eiland Texel is erg in trek als binnenlandse vakantiebestemming. Het is het grootste waddeneiland. Jaarlijks bezoeke…
De mooiste stranden van NederlandDe mooiste stranden van NederlandEigenlijk is de hele Noordzeekust ideaal voor zonzoekers en waterfans. Toch is het ene strand populairder dan het andere…

Reageer op het artikel "Texel, dorpen op Texel"

Reactie

Immy, 01-06-2008 08:22 #1
In het stuk over Texel zit helaas nog al wat schrijffouten of er zijn woorden wegelaten wat de leesbaarheid beslist niet ten goede komt.Ook de informatie klopt niet, zoals bv bij het dorp Oosterend.Oosterend Present wordt iedere 5 jaar georganiseerd en is 3 dagen, ipv om de 4 jaar, 4 dagen feest.De zaterdagmorgen markt is een rommelmarkt die om de week wordt gehouden ipv iedere week.
Als je iets schrijft, doe dan goede research.

Infoteur: BlueSea
Laatste update: 12-06-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 1
Schrijf mee!