InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Kamperen op het waddeneiland Texel

Kamperen op het waddeneiland Texel

Texel is een populaire vakantiebestemming voor jong en oud. U kunt er terecht in de vele vakantiehuisjes, vakantieparken en hotels en natuurlijk op de diverse campings. Maar de ene camping is de andere niet! Het aanbod varieert van rustig "kamperen bij de boer" tot drukke campings waar de jeugd "eens lekker uit hun dak gaat." Het verdient daarom aanbeveling om u eerst goed te informeren alvorens u op pad gaat.

De verscheidenheid van Texel

Texel een klein eiland maar met een grote verscheidenheid aan natuur en bebouwing. Terwijl de westkust wordt ingenomen door duinen, bossen, de sluftervallei en natuurgebieden bestaat de oostkust grotendeels uit een dijk en enkele havens. Ook het achterland is verschillend van karakter, wat is terug te vinden in de verschillende campings die het eiland telt. Een selectie van de meest populaire campings wordt hier gegeven.

Met de tent op Camping De Krim

Het kampeerterrein van De Krim is onderdeel van het Vakantiepark De Krim. U vindt dit aan Roggeslootweg 6, 1795 JV in De Cocksdorp. Het is een grote camping met veel parkfaciliteiten die als ANWB Eurotop familiecamping 5 sterren heeft. Het Vakantiepark De Krim heeft ook luxe vakantiehuizen, bungalows, familievilla's, chalets, hotelkamers, appartementen, een 9 holes golfbaan, een zwembad en enkele restaurants en bevindt zich op wandelafstand van het centrum van De Cocksdorp.

Het is een goed georganiseerde camping, maar wel erg op families ingesteld, hetgeen in het hoogseizoen niet iedereen aanstaat. De plaatsen zijn ruim, aan grote grasvelden maar in het algemeen niet erg privé. Vlakbij zijn speeltuintje, er is een parkeerplaats bij de tent en Wifi.

Texelcamping Kogerstrand

Texelcamping Kogerstrand ligt aan de badplaats De Koog, vlakbij het Noordzeestrand. Doordat het gebied eigendom is van Staatsbosbeheer is er alle aandacht voor de natuur waardoor de staanplaatsen vaak midden tussen de duinpannen liggen, vlak naast het Nationaal Park Duinen van Texel. Via enkele paden loopt u aan de ene kant rechtstreeks de duinen in, naast het strand, terwijl u aan de andere kant binnen 5 minuten in De Koog staat, met alle voorzieningen en restaurants van dien.

Er is een speciaal kampeerveld voor jeugd, er zijn trekkershutten, ingerichte tenten voor de verhuur en het sanitair is prima en wordt goed onderhouden. Voor vouwwagens, caravans en gezinstenten bestaan vlakke standplaatsen, vaak met elektra- en televisieaansluiting. Er is een restaurant en recreatieruimte en een speeltuin en in het hoogseizoen worden er activiteiten georganiseerd voor kinderen. U vindt de Texelcamping Kogerstrand aan de Badweg 33 in De Koog.

Nb. De Camping is in de regel open vanaf medio maart tot eind oktober.

Camping Landal Sluftervallei

Deze fraaie camping ligt tegen het natuurgebieden De Slufter en de Eierlandse Duinen aan, zo'n 2 kilometer vanaf het strand.
Het is geen grote camping, met ca.60 plaatsen, maar de locaties zijn wel privé gelegen, in de duinen of in het veld. De sanitaire voorzieningen zijn prima en er is een parkwinkel voor uw noodzakelijke boodschappen.

De camping maakt deel uit van het Landal Bungalowpark, met de nodige voorzieningen zoals
  • Overdekt verwarmd zwembad
  • Overdekt kleuterbad
  • Waterspeelplaats met glijbaan
  • Recreatieruimte
  • Diverse spelen, zoals tafeltennis, minigolf en poolbiljart
  • Een tennisbaan, een solarium, sauna en stoombad

U vindt de camping Landal Sluftervallei aan de Krimweg 102 in De Cocksdorp.

Nb. De camping is pas vanaf begin juli open!

't Woutershok

Vroeger was dit een natuurkampeerterrein van Staatsbosbeheer, maar vanaf 1999 is deze in privébezit. Nog steeds heeft het een groen karakter, en is het rustig gelegen in de bossen, niet ver van de westkust van Texel en Den Burg. Er zijn ca.165 plaatsen, grotendeels op gras en geschikt voor zowel grote tenten als caravans en campers. Alle staplaatsen zijn voorzien van vuilwaterafvoer, wateraansluiting, kabeltelevisie en stroom. De camping is autovrij.

Het sanitair is modern, met wasvoorzieningen, een aparte babyruimte en een mindervalide ruimte. Voor kinderen zijn er de nodige speelvoorzieningen, zoals een voetbalveld, basketbalveld en tafeltennistafel en er is een omheinde speeltuin voor de kleinere kinderen.

Een goed georganiseerde camping voor de kampeerder die van orde en netheid houdt, en gesteld is op het sociale leven van de camping. Niet direct een keuze voor de echte natuurliefhebber of de sportieve kampeerder. De camping ligt aan de Rozendijk 38 in Den Burg.

Boerderijcamping De Vrije Vogel

Klaas en Riet Tjepkema hebben op het terrein van hun stolpboerderij 15 kampeerplaatsen gecreëerd, midden in de natuur met keurige maar eenvoudige sanitaire voorzieningen. Bij uitstek geschikt voor kampeerders die van het boerenleven houden en op dit melkveebedrijf ook eens de handen uit de mouwen willen steken.

Een sympathieke boerencamping, gelegen in de weilanden van de Laagwaalderweg 21, met zicht op Oudeschild en vlakbij Nationaal Park De Hoge Berg.

Minicamping Hoeve Nieuw Breda

In de polder van Eierland, niet ver van de Sluftervallei, ligt deze minicamping met 15 plaatsen. Deze eenvoudige maar nette camping bevind zich op een modern akkerbouwbedrijf, op een grasveld en met de noodzakelijke voorzieningen zoals sanitair, wasmachine, een gemeenschappelijke ruimte en eenvoudige speelplaatsen voor kinderen. Het is niet bedoeld voor de meer avontuurlijke kampeerder maar voor senioren en mensen met jonge kinderen is het een uitermate geschikte uitvalsbasis voor een bezoek aan alles wat Texel te bieden heeft.

In het naastgelegen Hotel Texel kan er gebruik gemaakt worden van aanvullende voorzieningen zoals:
  • Sauna
  • Overdekt zwembad
  • Bar, Restaurant en terras

De boerderijcamping 'Nieuw Breda' is in de goede handen van Arnold en Annemiek Langeveld en ligt aan de Postweg 13a in De Cocksdorp

Familiecamping de Koorn-aar

Dit vakantiepark heeft zowel chalets als kampeerfaciliteiten, voor zowel tent, vouwwagen, camper als caravan. De plaatsen zijn zeer ruim en voorzien van eigen sanitair, elektra en kabelaansluiting. Goed opgezet en netjes onderhouden voor de kampeerder die gesteld is op orde en netheid en een strakke ondergrond. U vindt dit vakantiepark tussen Den Burg en de westkust, aan de Grensweg 388, gemeente Den Burg.
© 2013 - 2019 Cenerentola, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voor het eerst kamperenWat staat je allemaal te wachten als je voor het eerst gaat kamperen? En, wat heb je eigenlijk allemaal nodig tijdens he…
Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Lekker op vakantie naar de zon? Een bungalowtent huren is luxe kamperen. Kamperen is trouwens nog steeds een van de mees…
Glamping: een nieuwe kampeertrendGlamping: een nieuwe kampeertrendEen van de nieuwe vakantietrends van 2014 is glamping. Glamping is een samenvoeging van de woorden 'glamoureus' en 'kamp…
Campings op TerschellingTerschelling is een populaire vakantiebestemming, voor zowel gezinnen als jongeren. Wat betreft accommodatie is er veel…
Bronnen en referenties
  • www.kamperenoptexel.nl
  • www.texel.net

Reageer op het artikel "Kamperen op het waddeneiland Texel"

Infoteur: Cenerentola
Laatste update: 12-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!