InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Voor het eerst kamperen

Voor het eerst kamperen

Wat staat je allemaal te wachten als je voor het eerst gaat kamperen? En, wat heb je eigenlijk allemaal nodig tijdens het kamperen? Waar moet je op letten voordat je een camping uitkiest en wat zijn nu makkelijk te bereiden campingmaaltijden? Allemaal vragen die opkomen bij de net-beginnende kampeerder.

Kamperen

Kamperen betekent volgens de 'dikke' Van Dale: buitenshuis verblijven, in een tent, caravan e.d. De definitie van kamperen is volgens wikipedia als volgt: Kamperen is een vorm van openluchtrecreatie waarbij men in een tent, caravan, camper, tenthuisje of ander relatief eenvoudige recreatiewoning op een buitenterrein verblijft voor meestal één of meerdere nachten. Kamperen is voor iedereen! De meesten onder ons hebben vast wel eens met zijn of haar ouders op een camping gestaan. Voor degenen die, om wat voor reden dan ook, nog nooit hebben gekampeerd is dit artikel geschreven.

De eerste stappen

Om te kunnen kamperen heb je als eerste een tent, caravan, o.i.d. nodig. We gaan ervan uit dat de beginnende kampeerders met een tent op stap zullen gaan. Deze kun je lenen, kopen of huren. In het laatste geval huur je een tent, welke vaak al opgezet klaar staat op de desbetreffende camping. Als je zelf een tent hebt gekocht of geleend, dan is het handig om deze voor het 'echte' kamperen eerst eens op te zetten. Je kunt dan een idee krijgen van hoe groot de tent is, hoe lang het duurt om de tent op te zetten en waar de ingang van de tent zit. Verder heb je natuurlijk een luchtbed (of matje) nodig en slaapzakken om in te kunnen slapen. Ook is het handig om een gasstelletje mee te nemen, zodat je eenvoudige maaltijden kan bereiden.

Kiezen van een camping

Een camping kiezen is makkelijker gezegd, dan gedaan. Er zijn enorm veel campings met zeer uiteenlopende faciliteiten. Voor de beginnende kampeerders zullen de kwaliteit van het sanitair, campingwinkel en kampeerplekken een doorslaggevende factor zijn in het besluiten om al dan niet op die camping te gaan bivakkeren. Als beginnende kampeerder is het naast bovenstaande ook verstandig om een keuze te maken tussen een camping met veel seizoensplaatsen of overwegend toerplaatsen. Het verschil tussen deze campings is dat er op de campings met veel seizoensplaatsen ook veel 'locals' zullen zijn. Deze mensen genieten nagenoeg het hele jaar door van de 'vrijheid' van de camping. Verder is het van belang om te bekijken hoeveel plaatsen er zijn op de camping en hoeveel sanitair er aanwezig is. Het is natuurlijk uitermate vervelend als je het toilet met nog vierhonderd anderen moet delen en helemaal als dit ook geldt voor de douche. Kijk dus even waar er op de camping toilet- en douchegebouwen zijn geplaatst. Als je 's nachts naar het toilet moet en je hiervoor 10 minuten (of langer) moet lopen, dan zou het wel eens te laat kunnen zijn.

Bereiden van eenvoudige maaltijden

Je kunt je voorstellen dat niet iedere maaltijd te bereiden is op de camping met een enkel gasstelletje.
  • De eerste dag begin je met een lekkere tomatensoep uit blik; eventueel aangevuld met wat brood of broodjes.
  • De dag erna maak je bijvoorbeeld pannenkoeken met een shaker; hier hoef je alleen melk aan toe te voegen, welke je in kleine pakjes kunt kopen.
  • Op de derde dag zou je een lekker roerbakmaaltijd kunnen bereiden met roerbakrijst; je hebt dan maar één pan/wok nodig.
  • Met de lege shaker van de pannenkoeken kun je een lekkere boerenomelet met brood maken.
Op deze manier heb je al vier eenvoudige, maar voedzame maaltijden, welke gemakkelijk op één gaspitje zijn te bereiden.

Beginnersfouten

  • Als je de tent samen met je partner op gaat zetten, bedenk dan dat hij/zij de tent ook graag zo snel mogelijk wil opzetten en niet moedwillig fouten maakt. Spreek vantevoren af wie de regie heeft en zeg tegen elkaar de tent op te willen zetten zonder woordenwisselingen.
  • Let op dat je bij het opzetten van de tent de openingen/ritsen dicht laat zitten. Anders heb je de kans dat de tent niet meer dicht kan, als deze is opgebouwd.
  • Laat de slaapcabine zoveel mogelijk dicht om te voorkomen dat ongewenste 'kampeerders', zoals insecten, gebruik gaan maken van jou slaapcabine.
  • Zorg ervoor dat je voldoende warme kleding bij je hebt, omdat het 's nachts best koud kan zijn.
© 2008 - 2019 Jorg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koop een tent voor een avontuurlijke en voordelige vakantieKoop een tent voor een avontuurlijke en voordelige vakantieVeel Nederlanders kijken elk jaar uit naar de zomervakantie. Ondanks het onzekere weer is Nederland zelf niet altijd ges…
Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Lekker op vakantie naar de zon? Een bungalowtent huren is luxe kamperen. Kamperen is trouwens nog steeds een van de mees…
Kamperen in een tent: materiaal en tipsKamperen in een tent: materiaal en tipsGaan kamperen in een tent is een keuze die je maakt als je op vakantie gaat. De ene vindt het super, de andere vindt het…
Kamperen in NoorwegenKamperen in NoorwegenNoorwegen is voor de actieve toerist een fantastisch land om naar toe te gaan op vakantie. Wandelen, fietsen, skiën in d…

Reageer op het artikel "Voor het eerst kamperen"

Reacties

Jeroen, 22-06-2011 10:00 #3
't Klinkt een beetje raar, maar wij gaan dit jaar waarschijnlijk voor het eerst echt kamperen met de kids. Ik heb er zin in! Maar, heeft iemand paktips voor het krijgen van al die spullen in je auto?

Phillip, 13-06-2011 16:02 #2
Hallo allemaal,
Jammer dat er nog zo weinig reacties zijn met tips, "do's & don't's" t.b.v. beginnende kampeerders. 4 jr. geleden ben ik een gezin begonnen, vliegvakanties waren bij mij in de afgelopen 15 jaar altijd de trend, maar door de sterk gestegen vaste lasten en de crisis, moeten we nu noodgedwongen, net als vroeger met pa en ma op de camping, low-budget vakantie gaan vieren. Tussen '73 en '85 heb ik met mijn ouders en zussen veel gekampeerd. Ik was toen echter nog te jong om mee te helpen, dus meestal was ik aan 't spelen terwijl de rest bezig was met tent opzetten, eten koken en campings zoeken.

Nu ga ik met mijn vrouw en dochter van half Augustus tot begin september 2011, het liefst op de 'bonnefooi' een rondje zuid-Europa maken in onze nieuwe zuinige Fiat Punto diesel, via de Franse route nationale (Limoges, Cahors) ri. Barcelona (op bezoek bij kennissen) en via Barcelona, Cote d'Azur, Toscane uiteindelijk naar kennissen bij het Gardameer uiteindelijk via Oostenrijk en Duitsland terug naar NL. We willen dit zo relaxed, zo leuk, maar zo goedkoop mogelijk doen en hebben hier 3 weken voor.

Gasstel, electrisch kookstel, tent, slaapzakken, potjes & pannetjes e.d., hebben we al, maar ik kan nog heel veel tips & adviezen gebruiken.

Hoe vind ik bijvoorbeeld de beste low-budget campings? Thuis van te voren boeken via internet, of kan ik beter op de bonnefooi door Europa toeren, op zoek naar bordjes met het campingsymbool?

We hebben al een klein 3 pers. tentje, maar daar kan je niet in leven en staan, alleen maar slapen. Gaat dit ons opbreken en is het beter om iets groters aan te schaffen en zo ja, bij wie kan je dit voordelig doen?

Wat zijn gangbare prijzen voor een campingplekje voor een tent? (2 volwassenen en een peuter van 2 jaar).

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Marjolijn, 24-09-2008 10:32 #1
Ik heb ervaring met het samenstellen van een pakket benodigdheden voor de eerste keer kamperen. Dat heb ik nu al een paar keer gedaan voor mijn kinderen. Handig is het om alles in een plastic kist te kunnen stoppen. Onderweg is dat makkelijk. De kist kan dienen als tafeltje en als bergplek. Thuis kun je je kampeerspullen er in bewaren.

Wat heb je nodig:
tent, grondzeil
een gewone hamer om haringen in te slaan bij harde grond
luchtbed (als je voor een zelfopblaasbaar matje kiest: niet op bezuinigen, koop een stevbige die zeker dik genoeg is. in dit geval geldt echt: goedkoop is duurkoop)
goede slaapzak, sloop om een kussen te maken met kleding
lamp
kooktoestel en pannetjes ( zoek eens naar aanbiedingen of tweedehands, hoeft niet veel te kosten)
bord, beker, bestek, soepkom
lepel of spatel om in de pan te kunnen roeren
iets om soep ed te kunnen opscheppen
iets om water in te vervoeren, opvouwbare emmer of waterzak. je kist kan evt dienen als afwasbak.
blikopener, zakmes (met opener)
vuilniszak, keukenrol, wc papier, lucifers
afwasmiddel, afwasborstel
er bestaan lage inklapbare tafeltjes (ca 10?) die handig zijn om je kooktoestel stabiel op te kunnen neerzetten.
tegen de kou 's nachts is een muts hét middel (gek maar het werkt)
klein opvouwbaar rugzakje om boodschappen te doen en bij dagtochtjes
een stoeltje is wel erg prettig

Infoteur: Jorg
Gepubliceerd: 20-06-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Reacties: 3
Schrijf mee!