InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Strandhuisje kopen of huren aan Nederlandse kust?

Strandhuisje kopen of huren aan Nederlandse kust?

Strandhuisje kopen of huren aan Nederlandse kust? Een strandhuisje aan de Nederlandse kust is een apart bezit. Gedurende 6 maanden per jaar mag je er onafgebroken wonen. De huisje zijn zo modern dat ze te vergelijken zijn met elk ander zomerhuisje. Menig strandhuisje heeft zelfs een ingebouwde douche en sommigen hebben een wc die op het riool is aangesloten. Vakantie in een strandhuisje in Nederland is iets heel bijzonders. Overweeg je er een aan te schaffen of er een te huren? In een strandhuisje kom je helemaal tot rust. Je woont op het strand. Zodra je de deur opendoet sta je dus in het zand. In de verte zie je de zee en de zee hoor je ook dag en nacht in de verte ruizen. Elk uurtje zon is voor jou en boven zee trekt de lucht snel open. Daarom hoor je mensen aan de Nederlandse kust nooit klagen over slechte zomers. Ze kennen ze nauwelijks, want op elke zomerdag is er wel wat zon, en als je dan meteen bij zee en zand zit, is het elke dag vakantie. Natuurlijk regent het aan zee ook wel eens, maar de buitjes boven zee zijn mooi om te zien, soms met onweer en bliksem die voor een indrukwekkend spektakel boven water zorgen. Daarna trekt de lucht meestal weer snel open en breekt de volgende dag de zon weer door. Sommige mensen hebben hun hele leven lang een strandhuisje, en stoppen er pas mee als ze te oud zijn om er nog naartoe te gaan.

Huren of kopen?

Strandhuisjes zijn te huur en te koop. Vakantie in een strandhuisje in Nederland is een ervaring die je niet snel vergeet. Wonen op het strand is misschien de meest bijzondere manier van recreëren in Nederland. Vakantie in een strandhuis valt onder kamperen, aangezien de huisje niet het hele jaar op het strand staan. Vanaf april tot en met september zijn de huisje bewoonbaar gemaakt voor vakantie. In Nederland staan een groot deel van de strandhuisjes op stalen frames en hoeven dus niet op- en afgebouwd te worden. Ze worden aan het begin van het seizoen verplaatst naar een opstalterrein- of ruimte, en aan het begin van het voorjaar weer op het zand geplaatst door de vereniging of een vervoersbedrijf. Huisjes die nog wel op- en afgebouwd (moeten) worden, bestaan uit balken en platen die elk voorjaar in elkaar gezet moeten worden. Huisjes op stalen frame zijn veel duurder dan opbouwhuisjes, dat komt omdat huisjes op frame niet alleen kant-en klaar gebruikt kunnen worden, maar ook veel meer comfort bieden. Strandhuisjes op metalen frame zijn qua afmeting meestal ook groter. De huisjes bevatten minimaal:
  • een huiskamer met open keuken
  • een slaapkamer
  • openstaande achterdeur met uitzicht op zee
  • entreedeur

Strandhuisje huren in Nederland

Vroeger waren strandhuisjes voor de armsten van Nederland. Mensen die geen geld hadden voor vakantie konden kamperen in tenten op strand. Dit beviel zo goed dat de tenten steeds groter en steviger werden, en uiteindelijk van houten platen werden gebouwd.

Zo ontstonden de eerste bouwhuisjes aan zee. De huisjes werden in een dag begin april opgebouwd door gezinnen en aan het eind van het seizoen ergens eind september weer afgebouwd. De platen en balken werden opgeslagen in loodsen of garages, waar ze in de winter ook meteen weer even opgeschilderd konden worden en eventueel opgeknapt. Hoewel toenmalige strandbewoners elk jaar zes maanden lang met hart en ziel genoten van het strandleven, waren strandhuisjes onder het Nederlandse volk nog helemaal geen trend. Men ging er vanuit dat het op- en afbouwen heel veel werk was en ook dat kamperen op het strand vast niet veel aan zou zijn. Daar kwam verandering in toen steeds meer mensen de huisjes op staal lieten zetten.

Luxe inrichting strandhuisje

De inrichting werd steeds luxer in de strandhuisjes op staal. Op- en afbouwen behoorde tot het verleden en de inrichting werd daardoor steeds luxer. Men nam zonnepanelen. IJskasten hoefden niet meer op gas te koelen maar konden gewoon op de elektra met zonnepanelen en ook bouwden steeds meer mensen douches in hun huisjes. Elke vereniging heeft ook publieke douches en wc's voor de kampeerders, maar veel mensen houden er toch van als ze in hun huisje kunnen douchen.

Trend

Strandhuisjes zijn een trend geworden sinds de huisjes op staal gezet zijn. In het verleden werden de huisjes aan het begin van het seizoen paal voor paal, en plaat voor plaat opgebouwd. Stromend water en een gasfles met kookpitten had men wel, maar verder was het gewoon te vergelijken met kamperen in een houten tent met meubels. Goed onderhouden huisjes zijn nu een lust voor het oog en garanderen zelfs bij een middelmatige zomer een ongelooflijk lekkere vakantie. De huisjes zijn vaak wit, en de inrichting vaak helemaal aangepast aan het strandleven.

Hoe worden strandhuisjes vervoerd?

De huisjes worden eenvoudig aan het begin van het seizoen door een vervoersbedrijf met een heftruck op het strand gezet en eind september weer opgehaald voor de winteropslag.

Strandhuisjes inrichting

De inrichting van de huisjes is door de mobiliteit terdege verbeterd. De grotere huisjes zijn ongeveer 4 meter breed en 7 meter lang. De huisjes zijn niet op elk strand even groot, de afmetingen verschillen (in 2017 nog) per strand. De huisjes hebben een behoorlijk terras of een verhoging dat als balkon dienst doet en er zijn in totaal meestal twee of (soms) drie kamers. De inrichting bevat minimaal meestal:
  • keukenblok met kastjes
  • gasstel aangesloten op gasfles
  • ijskast op elektra of gas
  • eettafel met stoelen
  • kastje
  • bedden
  • slaapkamer
  • chemisch toilet of vast toilet
  • buiten douche of ingebouwde douche
  • zonnepanelen + stopcontacten voor lampjes, laptop, tv, enzovoorts

Wonen op het strand

Er zijn toiletblokken waar men kan douchen. Veel huisjes hebben tegenwoordig televisie, radio, een laptop, ijskast. Sommige huisjes hebben zoals eerder genoemd een eigen douche. Verder zijn er natuurlijk stapelbedden voor de kinderen die een apart kamertje hebben, en gewone bedden voor volwassenen, zit en/of slaapbanken, een eethoek, een keukenblok met water en gas. Eigenlijk zijn de strandhuisjes van tegenwoordig nog het beste te vergelijken met een idyllisch ‘tweede’ huis(je).

Strandhuisje, iedereen wil een strandhuisje

Rond 1995 - 2000, begonnen de strandhuisjes een hype te worden, voornamelijk onder jonge gezinnen, yuppen, tweeverdieners, intellectuelen en kunstenaars... Sommige bekende Nederlanders hebben al jaren een strandhuisje op het strand van IJmuiden. De strandhuisjes zijn massaal herontdekt en nu zijn er wachtlijsten. De prijzen zijn blijven stijgen en bedragen tussen de 40.000 en 60.000 euro zijn geen uitzondering meer. Het wonen in een dergelijk comfortabel strandkasteeltje is namelijk een heel bijzondere ervaring en je komt nergens zo tot rust als daar, terwijl boven je hoofd meeuwen op de blauwe lucht drijven en waar roze krabben langs de waterlijn te bestuderen zijn. Brutale rode vosjes drentelen aan het ochtendgloren nieuwsgierig rondom de huisjes. En elke avond zie je de zon bloedrood ondergaan. Zomers op het strand zijn bijna altijd lekker te noemen, omdat de lucht boven de zee snel opentrekt en als je op het strand woont is ieder uurtje zon voor jou. Daarnaast organiseren de verenigingen allerlei activiteiten voor kinderen, jongeren en ouderen.

Strandhuisje ervaringen

Mensen die op het strand wonen zijn altijd zo bruin zijn alsof ze maandenlang in Spanje hebben doorgebracht. Van ieder uurtje zon wordt namelijk volop genoten en bovendien is de lucht boven zee vaak open, ook als het landinwaarts bewolkt is. Buiten ontbijten aan een tafeltje in het zand. Rond etenstijd gekookte mosselen eten, of barbecueën bij je huisje onder een azuren hemel. Later op de avond in de zee de zon helder rood zien ondergaan en ’s avonds voor het slapen gaan, met een stoeltje buiten op je plankier, staren naar de hemel vol sterren, terwijl je een glas wijn of een biertje drinkt bij kaarslicht.

Activiteiten strand

Bij slechter weer is het ook nog heel goed vakantie vieren op het strand. Wandelingen langs het water zijn vrijwel altijd heerlijk. Het strand is verder geschikt voor allerlei activiteiten, zoals:
  • zwemmen
  • varen
  • kitesurfen
  • surfen
  • schelpen zoeken
  • zeedieren bestuderen
  • duinwandeling
  • strandwandeling
  • strandjutten
  • vliegeren
  • windsurfen
  • waterskiën
  • jetskiën
  • zeilen
  • garnalen vissen
  • vissen
  • enzovoorts

Veel watersporters zijn ook strandbewoners. Soms gooien vissers hun netten open op het strand en dan ben je getuige van allerlei zeediertjes die daar krioelen en kruipen en spartelen.

Op welke stranden staan strandhuisjes?

Er staan onder andere strandhuisjes in:
  • Bloemendaal aan zee
  • Castricum aan zee
  • Julianadorp aan zee (te huur)
  • Katwijk aan zee
  • Noordwijk aan zee
  • Veere
  • Vlissingen
  • Vrouwenpolder
  • Wijk aan Zee
  • IJmuiden (verhuur alleen toegestaan bij vereniging De Schelp (4 weken per jaar), bij de vereniging De Zeemeeuwen mag het huisje nooit verhuurd worden)
  • Zandvoort
  • Zeeland

Veel huisjes zijn vaak spierwit geverfd, wat mooi afsteekt tegen de blauwe luchten in de zomer. Maar steeds vaker zien we ook huisjes in felle mediterrane kleuren. De meeste strandhuisje hebben uitzicht op zee. Er zijn ook parken aan zee waar je huisjes in de duinen kunt huren, ook leuk maar eigenlijk zouden dat geen strandhuisjes genoemd moeten worden. Als je huisje in meerdere rijen aan de kust staan opgesteld heb je of zicht over zee, of zicht direct op zee, of aan de achterkant zicht op duinen en voor op zee.

Wat kost het om een strandhuisje te huren?

De kosten voor het huren van strandhuisjes verschillen sterk. Voor een gewoon strandhuisje betaal je in het hoogseizoen gemiddeld 600,- euro. In het laagseizoen gemiddeld toch ook al snel 300,- per week. Kies je echter voor de meer commerciële villa's van vakantieondernemingen, dan kost het helaas al snel 1200,- tot 1700,- per week in het hoogseizoen. Dat is echt niet nodig. Strandhuisjes bieden allemaal genoeg comfort, strand en bij goed weer: zon. Zoveel geld hoeft een weekje echt niet te kosten. Je kunt dan beter drie weken een strandhuisje huren zonder al die toeters en bellen, die je op het strand ook eigenlijk ook helemaal niet nodig hebt. De meeste strandhuisjes die verhuurd worden aan de Nederlandse kusten zijn van particuliere eigenaren. Maar ook commerciële vakantie-instellingen hebben het fenomeen strandhuisjes ontdekt. Bij Roompot verhuurt men strandvilla's die het hele jaar door op het strand blijven staan. In het hoogseizoen zijn deze luxe strandhuizen voor de meeste recreanten (met bijna 1800,- voor een weekje vakantie) onbetaalbaar, en de strandhuizen missen qua bouw nogal aan de typische strandsfeer, maar het voordeel is wel dat je ook eens kunt verblijven op het strand gedurende het stormseizoen. Kies voor het originele strandhuisje wat op het strand staat, met uitzicht op zee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De mooiste stranden van NederlandDe mooiste stranden van NederlandEigenlijk is de hele Noordzeekust ideaal voor zonzoekers en waterfans. Toch is het ene strand populairder dan het andere…
Glamping: een nieuwe kampeertrendGlamping: een nieuwe kampeertrendEen van de nieuwe vakantietrends van 2014 is glamping. Glamping is een samenvoeging van de woorden 'glamoureus' en 'kamp…
Nederlandse weerextremenNederland heeft gelukkig een gematigd klimaat, een zeeklimaat. De zomers zijn relatief koel en de winters zijn niet al t…
Tips bij het kamperen in een tentTips bij het kamperen in een tentKamperen is iets wat mensen al jarenlang doen. Eigenlijk is kamperen al zo oud als de mensheid. Het kamperen in een tent…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Strandhuisje kopen of huren aan Nederlandse kust?"

Reacties

Mark Spaan, 11-06-2014 23:18 #7
Geachte mensen, is er ook nog een mogelijkheid om een strandhuisje zelf te bouwen.
Ik ben zzp er en heb laatst een klus gehad daar en dat was het schilderen van zo'n huisje. Mijn vraag dus wat moet ik doen om een lege plek te kopen en daar zelf iets op te bouwen? Reactie infoteur, 12-06-2014
Hi, eigenlijk niet voor zover ik weet. Je koopt namelijk voornamelijk de vergunning voor een plek op het strand, en daar zit een huisje bij in want niemand neemt een strandhuisje mee naar huis nadat ze hun staanplaats verkocht hebben. Je koopt dus een staanplaats met een huisje. Een huisje alleen kan je nooit ergens op het strand plaatsen zonder vergunning om er te staan. De staanplaats is het echte waardevolle. Je kunt natuurlijk wel een huisje met vergunning kopen en er dan een nieuw huisje voor in de plaats zetten.

Jeannette, 04-05-2012 15:23 #6
Wie wil hun strandhuisje in Zandvoort/Bloemendaal aan ons verhuren voor 2 of 3 weken deze zomer? Wij, vader, moeder, dochter zullen er erg van genieten en er netjes mee omgaan. Reactie infoteur, 04-05-2012
U kunt eens kijken op marktplaats. Op Bloemendaal staan dacht ik geen huisjes meer, die staan nu op het strand van IJmuiden.

http://link.marktplaats.nl/555758274

A. van Lingen, 25-02-2011 14:08 #5
Is er deze zomer nog ergens aan de Nederlandse kust zo'n heerlijk strandhuisje te huur?
We kunnen vanaf mei. En het is voor een of twee weken. Het lijkt me zo fijn!

Esther Kats, 27-02-2010 10:10 #4
Graag zou ik een huisje aan het strand van Zandvoort huren en daarna eventueel kopen. Bij wie kan ik informatie inwinnen?

Ingrid, 03-08-2009 16:32 #3
Weten jullie adressen van verenigingen met huisjes op het strand? Als ik nu een huisje koop heb ik dan volgend jaar ook een plaats op het strand? Reactie infoteur, 08-08-2009
Dag Ingrid, neem eens contact op met kampeervereniging de Zeemeeuwen in IJmuiden, daar is het strand mooi breed en je hebt er als strandbewoner nog echt de ruimte. Als je daar nu een huisje koopt heb je inderdaad meteen een plaats, omdat je een huisje daar altijd met vergunning (=staanplaats) koopt. Veel succes.

Ingrid van Liempdt, 26-07-2009 14:12 #2
Wij hebben belangstelling om een strandhuisje te kopen. Kunnen jullie mij daarover informeren. Niet alleen een huisje maar ook een plek natuurlijk.

Schorpioen, 17-01-2009 09:33 #1
Graag verneem ik bij welke vereniging ik info kan inwinnen om een Strandhuisje te huren. Reactie infoteur, 17-01-2009
Kampeervereniging De Schelp in IJmudien keurt verhuur van strandhuisjes goed.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Special: Goedkope vakantie
Reacties: 7
Schrijf mee!