InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Hoe kies je de juiste wandelschoenen

Hoe kies je de juiste wandelschoenen

Het kiezen van de juiste wandelschoenen is één van de belangrijkste onderdelen van het lange afstand wandelen. Er is niets erger dan vroegtijdig te moeten stoppen omdat je voeten pijn doen of nog erger, dat je blaren hebt. Daarnaast is het voor de veiligheid ook belangrijk dat je goede wandelschoenen hebt. Een bergbeklimmer gaat ook niet op zijn slippers de Mount Everest op.

Voordat je schoenen gaat kopen

  • Voordat je schoenen gaat kopen moet je eerst bedenken wat voor soort wandelingen je wilt gaan maken. Er zijn namelijk verschillende schoenen voor verschillende terreinen.
  • Bedenk ook hoeveel bagage je denkt mee te nemen. Hoe meer bagage, hoe stevigere schoenen je nodig hebt.
  • Goede schoenen hoeven niet zwaar te zijn. Tegenwoordig worden schoenen van vele lichte materialen gemaakt. Vroeger ging dat met zware metalen.
  • Er zijn schoenen met stof en leer en er zijn schoenen compleet gemaakt van leer. Bedenk dat de compleet lederen schoenen meer stevigheid geven en duurzamer zijn op ruiger terrein en bij slecht weer ademen ze beter.
  • Veel schoenen zijn gemaakt van het materiaal Gore-Tex®. Dit materiaal houdt water buiten maar laat zweet wel ontsnappen. Een groot voordeel om voor dit materiaal te kiezen als je door plassen en riviertjes moet.

Types wandelschoenen

De meeste buitensportwinkels gaan uit van vier categorieën, van soepele wandelschoenen voor lichte tochten (categorie A) tot bergschoenen voor bergbeklimmers (categorie D).

Categorie A

Soepele wandelschoenen en dito zolen, geschikt voor vlak terrein en verharde wegen. Deze schoenen hebben meestal geen enkelsteun en zijn daardoor niet geschikt om met zwaar beladen rugzak te lopen.

Categorie B

Trekkingschoenen met enkelsteun, geschikt voor heuvels en bergachtig terrein. Ook wel softwalkers genoemd.

Categorie C

Bergwandelschoenen voor huttentrektochten in ruigere berggebieden. Iets robuuster dan B. Geschikt voor wie wat vaker van de gebaande paden en wegen afwijkt.

Categorie D

Stijgijzervaste bergwandelschoenen voor het hooggebergte. Harde onbuigzame zolen, geschikt om over rotsen, keien en ijsvelden te lopen.

Er zijn ook mengvormen, zoals A/B of B/C. Allround wandelaars, die zowel dagwandelingen in Nederland maken als bergwandelvakanties ondernemen, komen vaak bij B/C uit.

Tips bij de aanschaf van de schoenen

  • Neem vooral ruim de tijd om de juiste schoenen te vinden.
  • Probeer schoenen van verschillende soorten en merken.
  • Probeer elke schoen uit, dit kan vaak in de winkel zelf waar men een stuk grind/rots etc heeft staan.
  • Zorg dat je je eigen wandelsokken bij je hebt als je gaat passen.
  • Let erop dat je voet niet teveel kan glijden in de schoen. Houd er iets rekening mee dat je voet iets dikker wordt naarmate je een eindje gelopen hebt, maar ook dat de schoen nog uitgelopen moet worden.
  • Bij twijfel, kun je beter de iets grotere maat kopen dan de te kleine want die gaat zeker knellen.
  • De juiste maat kan ook electronisch gemeten worden. Dit kan nog niet bij alle winkels maar vraag er gerust naar. Hierdoor weer je zeker dat je voor de juiste maat gaat.

Onderhoud

Wandelschoenen zijn niet goedkoop dus een goed onderhoud is noodzakelijk.
  • Seal je schoenen af met een sealer. Dit is een liquide materie die je op je schoenen spuit of smeert om ze 100% waterdicht te maken, met name de naden zijn hierbij belangrijk.
  • Berg je schoenen droog op. Hoe eerder het leer droog is hoe langer het mee gaat. Let er wel op, op de verwarming zetten om te drogen is juist weer NIET goed. Je kunt beter kranten in je schoenen stoppen die je elk uur verwisselt.
  • Vet het leer van je schoenen regelmatig in om het soepel te houden. Dit moet echter niet dik gedaan worden omdat je daarmee ook de ademende werking van de schoenen kan stoppen.
  • En natuurlijk kun je ook in de winkel vragen wat het beste onderhoud voor je net aangekochte schoenen is.

Veel wandelplezier gewenst.
© 2008 - 2018 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goede wandelschoenen kopenGoede wandelschoenen kopenWandelen wordt steeds populairder en terecht, want we snappen dat de natuur in goed voor ons is. Combineer het met lekke…
Wandelschoenen kiezenWandelschoenen kiezenWandelschoenen kunnen de basis zijn van veel wandelplezier, maar wat zijn de beste wandelschoenen? Wie een geoefend wand…
Wandelen: de voordelen van wandelen voor de gezondheidWandelen: de voordelen van wandelen voor de gezondheidWandelen is een van de meest eenvoudige, en daardoor misschien ook meest onderschatte manieren om je gezondheid te onder…
Afvallen met wandelenAfvallen met wandelenKun je afvallen met wandelen? Heel veel mensen vinden het heerlijk om te gaan lopen. Ze willen liever niet rennen en hop…
Wandelen en gewicht verliezenWandelen en gewicht verliezenDoor te wandelen kunnen we gewicht verliezen. Daarnaast is het een goede manier om aan je gezondheid te werken, zonder d…

Reageer op het artikel "Hoe kies je de juiste wandelschoenen"

Reactie

Michel, 30-12-2008 12:37 #1
Leuk artikel over bergschoenen. Ik zou nog graag wat nuances willen toevoegen. Je schrijft over "schoenen gemaakt van Goretex". Je zou eigenlijk moeten zeggen: "Schoenen die voorzien zijn van het Goretex membraan", want het is een dun vlies dat tussen binnen en buitenvoering is aangebracht. Verder heb je het over het "waterdicht" maken van schoenen: bij bergschoenen voorzien van Goretex moet je erg uitkijken wat je op de schoen smeert: ledervet die te dik is, zorgt ervoor dat het Goretex membraan verstopt raakt, waardoor het zijn ademende eigenschappen kwijtraakt. Ook de waterdichtheid (want een schoen voorzien van Goretex is reeds waterdicht!) kan dan niet meer worden gegarandeerd. Je maakt een schoen dan ook eigenlijk niet waterdicht (95% van de wandelschoenen is al voorzien van Goretex) maar water en vuil afstotend! Bij het aanschaffen van onderhoudsmiddel moet je dan ook letten of het geschikt is voor zgn "High tec" materialen als Goretex. Dit geldt zeker in combinatie met "gevet leer", waar je toch een vettige creme nodig hebt, maar wel zodanig dat het Goretex membraan niet dichtgesmeerd wordt.

De indeling in categorieën is een goede leidraad, maar niet bedoeld om star te volgen. Voor wandelingen in het hooggebergte naar een berghut (dagtocht) volstaat in principe een goede categorie B schoen. Het heeft ook te maken met bijvoorbeeld het type zool (Vibram of eigen zool) en andere functionaliteiten (Digafix voor de enkelfixatie bijvoorbeeld).

Goed dat je opmerkt dat bergschoenen duur zijn, hoewel ik er "relatief duur" van zou maken: een goed onderhouden bergschoen gaat enkele jaren mee (ik heb 7 jaar met 1 paar gedaan) en je hebt er veel plezier van. Als je dan eenmaal je eerste wandeltocht hebt gehad (Tip: een glaasje witte wijn bij de berghut!) is het voldane gevoel na afloop een enorme kick!

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: 07-08-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Reacties: 1
Schrijf mee!