Vakantie, opvang en verzorging voor uw huisdieren

Vakantie, opvang en verzorging voor uw huisdieren Vakantie is leuk, maar veel mensen zitten met hun huisdier. Als u een hond heeft boek dan een camping of park waar honden zijn toegestaan. Of regel opvang via een pension voor honden of katten. U moet dat echter wel bijtijds doen, want de dieren mogen alleen ingeënt naar binnen. En het kost geld. Wat zijn er voor goedkope oplossingen voor kat en hond tijdens uw vakantie? Wie verzorgd uw kat of hond? Katten vermaken zich beter in hun eentje, dan honden. Katten zijn solitair en hoeven niet uitgelaten te worden zoals een hond. Dit wil echter niet zeggen dat u katten erg lang alleen kunt laten. Ze hebben namelijk dagelijks vers eten, schoon en voldoende drinkwater en een frisse kattenbak nodig. Uiteraard hebben ook katten behoefte aan wat aandacht.

Kattenluik

Als u een tuin heeft en uw katten zijn gewend om dagelijks naar buiten te gaan, is het handig om voor uw vakantie een kattenluik te plaatsen. Het kattenluik moet niet vergrendeld zijn. Zodat uw katten naar binnen en naar buiten kunnen wanneer zij dat willen. Als u iemand gezocht heeft die uw gaat verzorgen tijdens uw vakantie, bijvoorbeeld uw buren, dan biedt het kattenluik de mogelijkheid om de sleutel van uw huis niet aan anderen te hoeven te geven en ook kunnen de katten zowel binnen als buiten verblijven, zoals zij dat gewend zijn. Leer de katten in dat geval dat de kattenbak ook buiten staat in de tuin, en dat ze daar ook eten en drinken krijgen. De persoon die uw katten verzorgd kan de katten dan in de tuin eten geven en drinken en ook in de tuin de bak verschonen. U zorgt dan voor uw vakantie dat er op een tafeltje in de tuin voldoende voer staat, dat er een blikopener naast ligt, en dat etensbak en een drinkbak aanwezig zijn, en dat er water is om de bakjes te verschonen en het water te verversen. U kunt ook afspreken met uw buren dat zij dagelijks eten kopen, en dagelijks een gieter vers water meebrengen voor de drinkbak. Katten wennen aan het huis en hun territorium, dus voor katten is het fijn om tijdens vakantie in hun eigen omgeving te blijven. Ze hebben dan echter wel goede verzorging nodig en ook een beetje aandacht. U kunt op deze manier best een weekje weg, als u het goed geregeld heeft met iemand die uw katten verzorgd, met of zonder sleutel van uw huis.

Wil jij onze kat of hond verzorgen?

Als u op vakantie gaat en u kunt uw hond of kat echt niet mee nemen, regel dan bijtijds de opvang en verzorging. Als u bereid bent om wat geld te betalen voor de verzorging van uw kat of hond, zal het makkelijker zijn om iemand te vinden die uw huisdier wil verzorgen. Hoe vind u iemand?
  • Familie of vrienden (rondvragen)
  • Vraag rond bij uw kennissen of zij misschien iemand weten
  • Een scholier die graag wat bijverdient in de vakantie zal met 2 euro per dag voor een half uurtje de katten verzorgen, al heel blij kunnen zijn.
  • Een scholier die een hond een paar weken in huis mag nemen en hem dagelijks verzorgd en uitlaat, kunt u een vergoeding aanbieden
  • Advertentie via marktplaats om een tijdelijk huis te zoeken
  • Honden of katten pension

Pension voor dieren

Elk dierenpension voor dieren zitten in de vakanties meestal nokvol. Bespreek de plek voor uw huisdier daarom ruim van te voren en hou rekening met de regels en voorwaarden. De honden en katten komen alleen binnen met inentingsbewijzen en ook moet de enting de tijd gehad hebben om bescherming op te bouwen. De katten en honden moeten ook vrij van vlooien zijn en verder bij voorkeur goed gezond zijn. Een pension kost ongeveer 5 euro per dag, per kat. Heeft u twee katten of nog meer, dan krijgt u korting. Voor honden geldt meestal een iets hoger tarief. Informeer bijtijds naar de voorwaarden en prijzen.
  • Uw kat moet ingeënt zijn tegen kattenziekte en niesziekte
  • uw kat moet ontwormd zijn en een middel tegen vlooien hebben gehad
  • Bewijs van inenting moet u overleggen

Huisdierenopvang tijdens vakantie

U kunt dus kiezen voor de volgende opties tijdens uw vakantie, voor opvang van uw kat of hond:
  • Katten gratis thuis laten verzorgen, door familie of een kennis
  • Katten betaald thuis laten verzorgen door een kennis of scholier, betaling ongeveer 2 euro per dag (+ reiskosten indien nodig). Zoek bij voorkeur iemand die in de buurt van uw huis woont. Als u geen sleutel wilt geven zorg dan voor een kattenluikje in de tuin en voldoende etensbakjes, blikjes eten en vers water wat in de tuin gegeven kan worden. Dit is alleen geschikt voor een kortdurende vakantie van maximaal een week.
  • Kat of hond onderbrengen bij anderen in huis, al dan niet tegen betaling
  • Kat of hond naar een dierenpension brengen. Dit is de duurste oplossing, maar als u geen andere oplossing ziet, is het wel een goede oplossing

Ieder jaar worden er nog dieren uitgezet of op een andere manier aan hun lot overgelaten, terwijl het echt niet moeilijk is om een camping te vinden waar huisdieren welkom zijn. Als u bijtijds de boel goed regelt, zijn er altijd mensen die u willen helpen. Zorg goed voor uw huisdieren en laat ze niet aan hun lot over voor uw eigen plezier. Regel bijtijds opvang voor uw huisdier, zodat het dier niet in nood raakt door uw vakantieplannen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vakantie, opvang en verzorging voor uw huisdieren"

Infoteur: Kisses
Laatste update: Juli 2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Huisdier nemen
Schrijf mee!