InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Paalkamperen: met een tentje in het bos

Paalkamperen: met een tentje in het bos

Zomaar ergens in het bos uw tent opzetten? In Nederland is wildkamperen niet toegestaan, maar voor wie graag wil overnachten in de vrije natuur is paalkamperen een legaal alternatief. Staatsbosbeheer heeft in diverse natuurgebieden één of meerdere plekken aangewezen waar u maximaal 72 uur mag kamperen in de natuur.

Wat is paalkamperen?

Paalkamperen, door Staatsbosbeheer tegenwoordig vrij kamperen genoemd, is kamperen 'in de wildernis'. De locaties waar dit is toegestaan zijn gemarkeerd door een paal. Op elke locatie zijn maximaal 3 tentjes toegestaan, welke in een straal van maximaal 10 meter om de paal heen moeten worden geplaatst. Voorzieningen zijn er nauwelijks. De meeste paalkampeerplaatsen hebben enkel een waterpomp (geen drinkwater), welke vaak in het najaar wordt weggehaald en in het voorjaar weer wordt teruggeplaatst. Er is geen toilet en/of douche aanwezig.

De locaties zijn niet met de auto te bereiken. Ze zijn voornamelijk bedoeld voor langeafstandswandelaar en -fietser en bevinden zich dan ook in de buurt van wandel en/of wandelroutes. Kamperen op de paalkampeerplaatsen of vrijkampeerplaatsen (benaming Staatsbosbeheer) is het gehele jaar toegestaan. Het kamperen is gratis. Reserveren van een paalkampeerplaats is niet mogelijk.

Waarom paalkamperen?

Paalkamperen is dè manier om één of meerdere nachten in de vrije natuur door te brengen, weg van de drukte en de moderne gemakken van het dagelijkse leven. Anders dan op een normale camping staat u op een paalkampeerplaats alleen of met slechts enkele andere kampeerders. Aangezien er op de paalkampeerplaatsen maximaal drie tenten tegelijk toegestaan zijn is het er over het algemeen erg rustig en is er een redelijke kans om wild te spotten (welk wild is uiteraard afhankelijk van de kampeerlocatie).

Waar kunt u paalkamperen?

De website van Staatsbosbeheer (zie bronvermelding) vermeldt op het moment van schrijven van dit artikel 27 vrijkampeerplaatsen. Het overgrote deel van deze kampeerplaatsen bevindt zich in de provincie Noord-Brabant (13 locaties). Ook in Zuid-Holland (5 locaties), Zeeland en Overijssel (elk 3 locaties), Utrecht (2 locaties) en Flevoland (1 locatie) is vrijkamperen mogelijk.

Op de paalkampeerplaats

Het paalkamperen is een bijzondere vorm van kamperen. Om deze vorm ook in de toekomst beschikbaar te houden is het van belang dat paalkampeerders zich aan de onderstaande regels houden:
  • Niet meer dan drie tentjes per paalkampeerplaats. Zeker voor wandelaars is het verstandig al aan het begin van de middag op de paalkampeerplaats te arriveren, om nog voldoende tijd te hebben om uit te wijken naar een 'gewone' camping als de paalkampeerplaats vol is.
  • Niet langer dan 72 uur blijven.
  • Geen vuur stoken (behalve op speciaal daarvoor aangelegde vuurplaatsen). De paalkampeerplaatsen bevinden zich op locaties die per auto niet bereikbaar zijn. Een uit de hand gelopen vuurtje kan tot een grote bosbrand leiden.
  • Geen afval achterlaten. Op de kampeerplaats zijn geen afvalbakken aanwezig. Houd de natuur schoon en neem uw afval mee.

Houd daarnaast ook rekening met het volgende het water uit de aanwezige waterpomp is niet drinkbaar. Neem zelf voldoende drinkwater mee voor uw verblijf en/of zorg dat u weet waar u aan drinkwater kunt komen.
© 2013 - 2017 Laura-w, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrij kamperen op paalkampeerplaats Campanula (Zeewolde)Campanula is een vrijkampeerplaats (beter bekend onder de 'oude' aanduiding paalkampeerplaats) gelegen in het Horsterwol…
Tips bij het kamperen in een tentTips bij het kamperen in een tentKamperen is iets wat mensen al jarenlang doen. Eigenlijk is kamperen al zo oud als de mensheid. Het kamperen in een tent…
De onbekende sport lacrosseLacrosse is een nog tamelijk onbekende sport die vooral populair is in Noord-Amerika. Het is een teamsport met normaal g…
Geen geld voor een dure vakantie? Koop een tent!Geen geld voor een dure vakantie? Koop een tent!Veel mensen kijken alweer uit naar de zomervakantie. Door de crisis en onzekerheid is er echter weinig tot geen geld te…
Bronnen en referenties
  • Paalkamperen aan het Twentepad - http://home.deds.nl/~thomaswest/Site/paalkamperen.html
  • Staatsbosbeheer - http://www.staatsbosbeheer.nl/Overnachten/Kampeerterreinen/Zoekresultaten.aspx?AccommodationType=Kampeerterreinen&campingtype=Vrij+kamperen

Reageer op het artikel "Paalkamperen: met een tentje in het bos"

Infoteur: Laura-w
Laatste update: 07-08-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!