InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Vakantie op Texel

Vakantie op Texel

Vakantie op Texel Het eiland Texel is erg in trek als binnenlandse vakantiebestemming. Het is het grootste waddeneiland. Jaarlijks bezoeken bijna een miljoen toeristen het eiland. Onder hen zijn veel jongeren die de weg wel weten te vinden in het uitgaansleven van Texel. In het voor- en najaar zijn het meer de oudere bezoekers die het eiland vereren met een bezoek. Texel is een bijzondere vakantiebestemming voor Nederlanders. Het is met bijna honderdzestig vierkante meter het grootste eiland voor de Nederlandse kust. Het eiland is gemiddeld acht kilometer breed en 20 kilometer lang. Op het eiland wonen er bijna veertienduizend mensen. Bijna twintig procent van die mensen werkt in de landbouw. Oorspronkelijk gezien bestaat uit Texel uit twee eilanden. Het zuidelijke eiland heette Texel en het noordelijke eiland heette Eirerland. In 1630 zijn beide eilanden al met elkaar verbonden. De grootste plaats op het eiland is Den Burg.

Eiland

Het eiland van Texel is erg divers. Naast polders zijn er ook brede zandstanden, grasland, heide, duinen, kwelders en bos te vinden. Dit is erg mooi voor natuurwandelingen. Het landschap op Texel is rijk en divers. Texel heeft behalve polders, brede zandstranden, duinen en graslanden ook heide, bos en kwelders. Rond Den Hoorn in het zuiden bloeien in mei grote bollenvelden.

Bereikbaarheid

Het eiland is op zichzelf redelijk bereikbaar. Er is een veerdienst die regelmatig vanuit Den Helder gaat. De aandelen van deze maatschappij zijn in handen van de inwoners van Texel. In de zomer gaat er een tweede veerdienst van Texel naar Vlieland. Deze gaat van april tot september. Ook heeft Texel een eigen luchthaven. Deze draagt de naam Texel International Airport. Hier zijn echter al jaren niet meer geregeld vluchten gearriveerd. Veelal wordt de luchthaven gebruikt als vertrekpunt voor parachutisten.

Texel

Er zijn een aantal bezienswaardigheden op Texel. Dit zijn onder andere het Luchtvaart & Oorlogsmuseum Texel - Eijerland (bij het vliegveld) en het Maritiem- en Juttersmuseum op Oudeschild. Een andere museum is het het Agrarisch- en Wagenmuseum. Naar aanleiding van de recente film is het bezoeken van de Georgische begraafplaats ook erg in trek. Hier liggen de dode krijgsgevangen begraven die in 1945 tegen de Duitsers in opstand kwamen. De meeste van deze krijgsgevangenen komen uit Georgië en vochten aanvankelijk met de Duitsers mee, maar kwamen aan het einde van de oorlog tegen hun broodheren in verzet.

Vakantie

Texel is erg in trek bij toeristen. Door het jaar heen komen er de wat meer oudere bezoekers. Het kan erg mooi zijn om in de winter een bungalow te huren op Texel. In de zomer zijn het juist veel jongere die het eiland bezoeken. Er zijn ook veel campings op het eiland. Veel jongeren komen vooral voor het uitgaan en het bier drinken. De vakantievierende jeugd op Texel staat bekend om het kratten stapelen. Het eiland heeft in totaal 45.000 slaapplekken. In een jaar krijgt het eiland bijna een miljoen bezoekers. Een groot deel van de plaatselijke bevolking werkt in de toeristensector.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vakantie op Texel"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!