InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Leuke uitstapjes met kinderen op Texel

Leuke uitstapjes met kinderen op Texel

Texel is het grootste waddeneiland en makkelijk bereikbaar met auto of openbaar vervoer en de boot. Eenmaal op Texel geniet je meteen van de prachtige weilanden, de vele schapen, de stranden en de duinen. Maar er is veel meer op Texel. Winkels, musea, restaurants, strandtenten, Ecomare, te veel om op te noemen. Ook voor gezinnen met jonge kinderen is er genoeg te doen, zowel buiten als binnen. Hierbij 10 aanraders, verspreid over het eiland en voor verschillende weersomstandigheden.

Wat is er te doen op Texel bij mooi weer

Natuurlijk kun je bij mooi weer naar het strand, kastelen bouwen of vliegeren. Of een mooie fiets- of wandeltocht maken. Er zijn prachtige duingebieden en bossen op Texel. Maar als je toch een keer wat anders wil doen met je kinderen? Dan ga je naar het Piratenschip of het Sommeltjespad.

Piratenschip, jachthaven Oudeschild

In de jachthaven van Oudeschild ligt een groot, houten piratenschip waar kinderen heerlijk kunnen klimmen en klauteren en met kleine graafmachines kunnen spelen. Vlakbij het piratenschip is ook een waterspeelplaats.
Naast het schip is een groot terras. Als je er een goede plek bemachtigt, kun je vanaf hier je kinderen prima in de gaten houden.

Het Sommeltjespad, De Koog

Het Sommeltjespad is een natuurpad voor kinderen van 1,5 kilometer lang. Sommeltjes zijn een soort Texelse kabouters die 's nachts tot leven komen en overdag veranderen in stenen paddenstoelen, lieveheersbeestjes of konijntjes, of in houten uiltjes of vleermuizen. Er is dus onderweg van alles te zien en te ontdekken.

Op stap bij iets minder mooi weer

Als het bewolkt is, of miezerig, kun je naar Ecomare, de Zelfpluktuin, de Vogelbush of Labora. Hier kun je binnen rondlopen of schuilen als het harder gaat regenen, maar mocht het toch droog worden, dan kun je ook naar buiten.

Ecomare, De Koog

Ecomare is het oudste zeehondenopvangcentrum van Nederland. Je kunt hier zowel buiten als binnen van alles zien. Buiten zijn de bassins met zeehonden en bruinvissen, en de hokken met vogels die Ecomare ook opvangt. Twee keer per dag worden de zeehonden gevoerd en vertelt de dierenverzorger van alles over de bewoners van Ecomare.
Binnen zijn er tentoonstellingen, en beneden zijn er aquaria met verschillende soorten vissen, schelpen, krabbetjes en nog veel meer. Er is ook een restaurant. Vanaf Ecomare zijn er verschillende wandelpaden.

De Zelfpluktuin, Oudeschild

Bij de Zelfpluktuin kunnen ouders en kinderen, de naam zegt het al, zelf fruit en bloemen plukken. Er is van alles te plukken in het voorjaar, de zomer en het najaar. Tomaten, aardbeien, bramen, allerlei soorten bessen en bloemen. Er is een klein binnenterras waar je koffie en smoothies kunt drinken en aardbeientaart en -ijs kunt eten. Buiten is er een kleine speeltuin en zijn er diverse hokken met dieren. Je kunt een wandeling maken over het terrein.

Eureka, tuincentrum en Vogelbush, Oosterend

Eureka is van oorsprong een tuincentrum, maar er is inmiddels veel meer te zien! Er is een tropische vogeltuin, een vlindertuin, en er zijn vele soorten roofvogels en uilen te bewonderen. Er zijn regelmatig demonstraties en workshops. Het personeel is goed geïnformeerd en weet van alles te vertellen. Eureka heeft ook heel veel verschillende soorten orchideeën.

IJsboerderij Labora, De Cocksdorp

Bij Labora wordt zelfgemaakt ijs verkocht, ook in meeneemverpakking. Gemiddeld zijn er zo'n twintig smaken te koop. Tijdens openingsuren kan men een kijkje nemen bij de melkrobot, die volautomatisch de koeien melkt. Buiten is er een kleine speeltuin met twee trampoline's en diverse klimtoestellen, een glijbaan, een graafmachine en een wip. Ook is er een voetbaldoel, ballen zijn beschikbaar. Achter een hek staan herten, een ezel en een geit.

Wat gaan we doen op Texel als het regent?

Jutten is populair op Texel: er zijn wel twee juttersmusea! En er is ook een leuke binnenspeeltuin en een overdekt zwembad! Ook bij regen hoeven de kinderen zich niet te vervelen.

Juttersmusea: Kaap Skil, haven Oudeschild en Schutters- en Schipbreukmuseum Flora, De Koog

Flora is de kleinste van de twee juttersmuseu, maar zeker niet minder de moeite waard. Bij beide musea zie je natuurlijk heel veel strandvondsten, inclusief scheepswrakken. Jutters vertellen (sterke) verhalen, en bij Kaap Skil zijn er regelmatig demonstraties touw vlechten en wol spinnen.

Kinderspeelparadijs Texel, Vakantiecentrum De Krim, De Cocksdorp

In dit overdekte speelparadijs kunnen kinderen heerlijk klimmen, klauteren en glijden. Voor de ouders is er een terras. De toegang is gratis.

Zwemparadijs Calluna, De Koog

Een familiezwembad met veel voorzieningen, zoals een 85 meter lange glijbaan, golfslagbad, bubbelbaden en een solarium. Er is een klein peuterbadje en een klein buitenzwembad. Er is veel zitgelegenheid en er is een snackbar. Ideaal dus als het slecht weer is.
© 2014 - 2019 Fiep, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Roompot Kustpark TexelrecensieRoompot Kustpark TexelRoompot Kustpark Texel ligt op het waddeneiland Texel. Op de Waddeneilanden heerst een opvallend mild klimaat. Op alle v…
Vakantie op TexelVakantie op TexelHet eiland Texel is erg in trek als binnenlandse vakantiebestemming. Het is het grootste waddeneiland. Jaarlijks bezoeke…
Heerlijk op vakantie naar TexelHeerlijk op vakantie naar TexelWaarom zou je ver weg gaan, als we in Nederland zelf een prachtige plek hebben om op vakantie te gaan? Texel is een van…
Waddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenWaddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
Handelswebsite met rubriekadvertenties  KooppleinHandelswebsite met rubriekadvertenties KooppleinWie spulletjes op internet wil verkopen of wie een oproep wil doen voor het een en ander, kan een rubriekadvertentie pla…
Bronnen en referenties
  • http://www.texel.net/nl/wat-te-doen/voor-kinderen/

Reageer op het artikel "Leuke uitstapjes met kinderen op Texel"

Infoteur: Fiep
Gepubliceerd: 05-06-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!