InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tropische eilanden; Bass eilanden

Tropische eilanden; Bass eilanden

Een deel van Polynesië is Frans Polynesië, een overzees gebied in de zuidelijke Stille Oceaan. Het is een gebied van 118 eilandjes, waarvan er maar 67 bewoond zijn. Het Frans Polynesië bestaat uit zes eilanden groepen, één ervan zijn de Bass eilanden. Deze worden ook vaak gezien als een onderdeel van de Austral eilanden.

Algemeen

Over de Bass eilanden is bekend dat er bijna geen vegetatie te vinden is. Het bestaat uit twee eilandjes, de twee meest zuidelijke eilanden van de groep Fran-Polynesië nl:
  • Rapa
  • Marotiri

Van de twee eilanden is alleen Rapa bewoond. Op de beide eilanden is weinig vegetatie te vinden. Toch leven er wilde geiten en runderen. Het hoogste punt van de twee eilanden is de Mont Perahu. Het is 650 meter hoog.

Rapa

Ongeveer 1.400 km ten zuiden van Tahiti liggen de kleine, grillige eilandjes van Rapa. Het is het kleine zusje van Rapa Nui (groot Rapa) welke ten westen ligt en niet tot Polynesië behoort. Rapa Nui is beter bekend als Paaseiland. Rapa is een uitgestorven vulkaan met een diepe baai en steile reliëfs. Het heeft geen vliegveld. In vroeger tijden heette het eiland Oparo. Rapa is 40 vierkante km groot met een populatie van ongeveer 500 inwoners. De belangrijkste stad is Ahuréi. De bewoners zijn zo geïsoleerd, dat naast de gemeenschappelijke Tahitaanse taal, ze een eigen taal hebben ontwikkeld.

Het frisse klimaat, de temperatuur kan in juli en augustus zakken tot maar 5° C, alsmede de 600 meter hoge Mont Perehau zijn de kenmerken van dit eiland, een mysterieus oord; de toppen van de bergen zijn vaak in de wolken gehuld en er is een mooi uitzicht over de diepe baaien. Verder heeft het eiland geen koraalriffen of kokospalmen langs het strand. Wel leven er wilde geiten en runderen in de bergen.

Op het eiland is een teelt van citrusfruit, peren, vijgen en passievruchten, alsmede de teelt van koffieplanten. Ook groeien er mungu´s planten met lichtroze bloemen en een zoete smaak welke door kinderen als snoepjes opgezogen worden.

De bewoners leven van de visvangst, landbouw en jacht, vooral wilde geiten en runderen dienen tot het dagelijkse voedsel. Ook staat er vaak zalm, langoest, zeekomkommer en oesters op het menu. Op het eiland zijn twee dorpen, Ahurei (ongeveer 350 inwoners) en Area (ongeveer 130 inwoners)

Ook langs dit eiland komt eens in de twee a drie weken het schip de Tuhaa Pae II langs om vrachtgoederen af te leveren. Dit is de enige transportverbinding met de buitenwereld.

Marotiri

Een andere benaming voor het eiland is ook wel Bass Rocks. Zij vormen het einde van het zuidoosten van de Austral eilanden. De naam komt hoogstwaarschijnlijk van de ontdekkingsreiziger George Bass. Rapa ligt 75 km ten noordwesten. Bass Rocks vormt een belangrijk vogelreservaat.

Het bestaat uit vier eilandjes, namelijk:
  • Nothern Rock (5.800 vierkante km)
  • Central Rock (1.800 vierkante km)
  • Southern Rock ( 22.400 vierkante km)
  • Western Rock (13.100 vierkante km)

Alle vier de eilanden zijn onbewoond en hier ook geheel ongeschikt voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tropische eilanden; Frans PolynesiëTropische eilanden; Frans PolynesiëFrans Polynesië (pays d´outre-mer) is een archipel van eilanden in de Stille Zuidzee ongeveer halverwege tussen Zuid Ame…
Fender basgitarenFender is het grootste en best verkocht basgitaren merk wat de wereld tot nu toe heeft gekend. Sinds pakweg 1950 produce…
Eilanden; zuidelijke Line eilandenIn de Centrale Oceaan liggen de Line eilanden, een groep van 11 atollen en lage koraaleilanden. Ze liggen ten zuiden van…
Drum and Bass, keiharde bassen met een vibeDrum and Bass is een opkomende grootmacht in de muziekindustrie. Steeds meer jongeren smaken de ruige bassen en ritmisch…
Overzicht van alle landen van OceaniëOceanië is een verzamelnaam voor een groot aantal eilanden in de Stille Oceaan. Wanneer ook Australië, Nieuw-Zeeland en…

Reageer op het artikel "Tropische eilanden; Bass eilanden"

Infoteur: Storm
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!