InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Bezienswaardigheden in Warschau - de Oude Stad

Bezienswaardigheden in Warschau - de Oude Stad

Bezienswaardigheden in Warschau - de Oude Stad De Oude Stad (of Old Town, of Stare Miasto) is één van de meest fascinerende historische delen van Warschau, de hoofdstad van Polen. Het werd gesticht aan het einde van de 13e eeuw rond wat nu het Koninklijk Paleis is. De Oude Stad werd tijdens de Tweede Wereldoorlog volledig verwoest door de Nazi's. Het werd echter weer herbouwd en prijkt nu op de Werelderfgoedlijst van de Verenigde Naties. Het Pelikaanhuis en het Pod Blancha Paleis mogen tijdens een stedentrip zeker niet ontbreken.
Pelikaanhuis in Warschau / Bron: Olek Krochmal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pelikaanhuis in Warschau / Bron: Olek Krochmal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Pelikaanhuis in Warschau

Het grote huis dat de hoek vult op plaats waar de Piwnastraat het Kasteelplein ontmoet werd in 1805 voltooid naar een bouwperiode van bijna 100 jaar. In het midden van de 18e was dit het huis van de koninklijke architect Karl Friedrich Pöppelmann. Het is één van de zeven huizen welke oorspronkelijk aan de noordzijde stonden aan wat toen de Bernardynskastraat in Warschau was.

De naam van het gebouw komt van een beeldhoudwerk van een pelikaan, welke zich op een hoek van het gebouw bevindt. Dit huis werd, net als alle andere gebouwen aan deze kant van het Kasteelplein, in 1944 in de eindfase van de Tweede Wereldoorlog vrijwel volledig verwoest. Het werd in 1957 volledig gereconstrueerd. Thans is er een informatiecentrum voor toeristen gevestigd.

Pod Blacha Paleis in Warschau

Dit paleis in Barokke stijl gebouwde paleis werd voor het laatst in 1720 aangepast door de toenmalige eigenaar, Jerzy Dominik Lubomirski. Het paleis wisselde oor de jaren veel van eigenaar. Onder de eigenaren bevonden zich onder meer de laatste Koning van Polen, Stanislaw Augustus Poniatowski en zijn neef, de beroemde held van de oorlogen met Napoleon, Prins Jozef Poniatowski. Na jarenlange verwaarlozing werd het gebouw in 1932 deels gerestaureerd. Kamers in de noordelijke vleugel werden voorzien van de originele lambrisering welke werd ontworpen voor het Koninklijke Paleis door de Koninklijke architect Dominik Merlini tussen 1778 en 1780. Vanaf 1988 maakt het paleis onderdeel uit van het Museum van het Koninklijk Kasteel en biedt het onderdak aan een collectie Oriëntaalse tapijten en textiel. Aan de achterzijde van het paleis, in de Kasteelberg zelf, bevindt zich een gewelf uit de 17e eeuw welke aan de Vrijmetselaars toebehoorde.

Koninklijk Kasteel - Warschau / Bron: MARELBU, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Koninklijk Kasteel - Warschau / Bron: MARELBU, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Koninklijk Kasteel in de Oude Stad van Warschau

Het Koninklijk Kasteel (Zamek Krolewski) is een magnifiek voorbeeld van Barokke architectuur. Op deze plaats werd voor het eerst in de 14e eeuw een kasteel gebouwd door de Mazovische hertogen. Nadat Warschau i 1598 de zetel van het parlement (Sejm) werd en Koning Zygmunt III Waza dit kasteel in 1596 als zijn woonplaats koos, werd Warschau de hoofdstad van Polen, ten koste van Krakow. Italiaanse architecten herbouwden het kasteel tussen 1598 en 1619 in de vorm van een polygoon. Het kasteel werd in 1939 ernstig beschadigd door brand en in 1944 werd het door de nazi's opgeblazen. De reconstructie van kasteel, betaald uit donaties, duurde van 1971 tot 1988. Het kasteel is nu een museum en biet onderdak aan een collectie meubels, schilderijen en talloze andere kunst-objecten.

Kanonia Plein - Warschau / Bron: Jolanta Dyr, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kanonia Plein - Warschau / Bron: Jolanta Dyr, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Kanonia in Warschau

Dit kleine plein (in feite een driehoek) ligt achter de Sint Jans Kathedraal. Het pleintje is omringd met aantrekkelijke huizen, welke werden gebouwd voor de kerkelijke gezagsdragers op de plaats van een voormalig kerkhof. De huizen dateren uit de jaren 1500 en werden na de Tweede Wereldoorlog gerestaureerd. In het midden van het plein staat een kerkklok, in 1646 gegoten door Daniel Tym. De overdekte loopbrug verbond ooit het Koninklijk Kasteel met de Kathedraal. Het was een veiligheidsmaatregel voor de Koninklijke familie na een poging van Michal Piekarski om Zygmunt III Waza om het leven te brengen. Piekarski werd gevangen genomen en gemarteld en zou gedurende zijn verhoor slechts gemompeld hebben; dit resulteerde in het nog steeds actuele Poolse gezegde " Mompelen als Piekarski". Eén van de meest prominente dichters van Warschau, Artur Oppman (bekend als Or-Ot), woonde tussen 1910 en 1925 op nummer 8 aan het plein.

Lees verder

© 2011 - 2019 Henk108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope hotels AtheneGoedkope hotels AtheneAthene is een populaire vakantiebestemming, niet gek met al die prachtige bezienswaardigheden. Om je vakantie of stedent…
Wat heeft de stad Jakarta allemaal te bieden?Wat heeft de stad Jakarta allemaal te bieden?Jakarta is een grote, drukke en chaotische stad. Vele toeristen beschrijven de stad Jakarta dan ook wel als een grote mi…
Warschau: groeiend PolenWarschau: groeiend PolenWarschau, in het Pools 'Warszawa', is de hoofdstad van het prachtige en tegelijkertijd arme land Polen. Warschau wordt i…
Stedentrip naar de Poolse stad Krakau (Krakow)Barcelona, Parijs en London beu? Breng dan bij je volgende stedentrip eens een bezoekje aan de Poolse stad Krakau, op sl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in Warschau - de Oude Stad"

Infoteur: Henk108
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!