InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De stad Shiraz - Iran

De stad Shiraz - Iran

Bij het woord Shiraz denkt men niet meteen aan een stad, maar eerder aan wijn. Toch mag de stad Shiraz niet vergeten worden. Een bijzondere stad met een fijne sfeer en een uitvalsbasis voor mooie bezienswaardigheden!

Shiraz

Shiraz kent men vooral van de druivensoort, maar het is een prachtige stad in Iran. Men claimt dat het druivenras Shiraz daar zijn oorsprong kent, maar na onderzoek blijkt het toch Frankrijk te zijn. Desondanks brouwen sommige families toch wijn illegaal, maar is het de moeite waard om te proberen! Shiraz ligt in de provincie Fars aan de uitlopers van het Zagrosgebergte. Het was vroeger één van de belangrijkste plekken in het Perzische rijk, dat zie je terug in de omgeving. Shiraz staat vooral bekend om de poëzie die daar vandaan komt door de dichters Saadi en Hafez. De graven van de dichters zijn een ware attractie onder de inwoners van Shiraz. Ze komen daar samen voor de gezelligheid en een aantal kent dichtregels van een dichter uit zijn of haar hoofd.

De graven van Saadi en Hafez

In de stad Shiraz zijn twee bekende Perzische dichters geboren, namelijk Saadi (ong. 1207-1291) en Hafez (ong. 1324-1389). De graven van beide dichters worden drukbezocht en veel mensen komen samen in de tuinen waar ze liggen. Het graf van Saadi ligt aan de rand van de stad en heeft een lang looppad naar het graf toe. Het graf zelf is versiers met allerlei dichtregels op het graf en op de muren rondom het graf. Het graf van Hafez is kleurrijker en kent een prachtige koepel. Het ligt meer in de stad en met name vallen de jongeren op die rondom het graf samen komen.

Bevolking Shiraz

Shiraz heeft een hele hartelijke bevolking. Met name in de tuinen en bij de graven zijn de mensen bereid om te vertellen over de historie van de stad. De stad is minder modern dan Teheran en Isfahan en het is ook iets lastiger om als vrouw contact te maken met een man en als man contact te maken met vrouwen. Je merkt dat je richting het conservatievere oosten aan het gaan bent.

Tuinen

Shiraz staat ook wel bekend als de stad van de rozen en nachtegalen. Helaas is er van de rozentuinen nog maar heel weinig over. Een bekende tuin is de Eramtuin in het noordwesten van de stad. De tuin maakt deeluit van de universiteit van de stad en wordt goed onderhouden. Met name in de warme tijd is het erg verfrissend in de tuin. Met name in de lente komt de tuin tot leven door de rozen en de cipressen. Het is een rustplaats in de stad en Iraniërs komen er graag samen om te genieten van de rust en om elkaar te ontmoeten.

Bezienswaardigheden

Verdere bezienswaardigdheden in Shiraz zijn:
  • Moskee Masjed-e Vakil; gerestaureerde moskee met een grote binnenplaats en veel decoratie
  • Vakilbazaar; ligt bij de moskee en herbergt vele ambachtslieden met elk hun eigen kraam
  • Burcht van Karim Khan; open voor bezoekers met een grote binnenplaats met bomen en een badhuis

Verder na Shiraz

Shiraz is dé uitvalbasis voor een bezoek aan Pasargadae (oudste ruïne van een paleis), Persepolis, Naqsh-e Rajab (beeldhouwwerken in rotsen), Naqsh-e Rostam (graven van Achaemenidische koningen. Als je dit alles in één keer wilt bezoeken (wat aan te raden is), trek daar dan een hele dag voor uit. De bezoeken zijn goed te combineren als je vanuit Shiraz komt. Shiraz kan ook een uitvalbasis zijn naar het oostelijk gelegen Kerman.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Iran, Greet van Deuren, 2002, Dominicus

Reageer op het artikel "De stad Shiraz - Iran"

Infoteur: Annfinance
Laatste update: 15-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Iran
Schrijf mee!