InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De stad Isfahan - Iran

De stad Isfahan - Iran

Het gezegde: "Als je in Isfahan bent geweest, heb je de halve wereld gezien" kun je alleen beamen als je in deze prachtige stad bent geweest. Duizenden jaren geleden en ook nu nog sluiten mensen van over de hele wereld deze prachtige stad in hun hart. Een artikel met informatie over één van de mooiste steden van Iran.

Isfahan

Isfahan is een stad in Iran met ruim 2,5 miljoen inwoners en daarmee is het de derde stad van Iran. De stad ligt ten zuiden van Teheran op ongeveer 350 km. afstand. Isfahan is een tijd de hoofdstad van Iran geweest en momenteel is het alleen de hoofdstad van de provincie Isfahan. De rivier Zayandeh Rud loopt dwars door de stad en over de rivier liggen diverse beroemde bruggen.

Geschiedenis Isfahan

De stad heeft een lange geschiedenis en bestond onder de Parthen met de naam Aspadana. Een tijd lang was het ook de hoofdstad van, wat we nu noemen, Iran. De stad is daarna nog in handen gevallen van verschillende krijgsvolken zoals de Seltsjoeken en de Mongolen. Door de gevechten om de stad zijn er perioden waarin er nog weinig overbleef van de stad. Pas aan het einde van de 16e eeuw kwam de stad weer tot bloei door sjah Abbas I de Grote van de Safaviden. Hij bouwde de stad opnieuw op en liet veel Armeniërs en Joden naar de stad komen om nieuwe gebouwen te plaatsen die de stad aanzien zouden geven. De Perzische naam voor de stad is Nesf-e Jahan wat staat voor de halve wereld.

Door de vele handel, gebouwen en het grote plein in de stad had je de halve werled gezien in Isfahan. Ook de Nederlanders dreven handel in en via Isfahan met de VOC in de 17e eeuw. Helaas werd aan het begin van de 18e eeuw de stad overgenomen door de Afghanen en verloor het zijn bestaansrecht als hoofdstad van het land en daarna heeft het ook die naam niet meer gekregen. Momenteel is het een, voor Iraanse traditie, moderne stad. De kleding is modern, de hoofddoekjes liggen meer achter op het hoofd en de fastfood winkels zijn in elke straat te vinden. De bevolking is vriendelijk en erg toegankelijk, zelfs spreken jongens de vrouwen/meisjes aan en spreken meiden mannen/jongens aan. De beheersing van het Engels is over het algemeen vrij goed.

Bezienswaardigheden in Isfahan

Meidan Emam/ Imam Plein Dit plein is één van de allergrootste pleinen ter wereld en lang is het ook het grootste plein geweest ter wereld. In 1979 is het door de UNESCO tot wereldergoed verklaard. Het plein is omgeven voor bazaren en er wordt veel handel gedreven. Op het plein is vanalles te beleven, veel jongeren komen er samen, er zijn ritjes met paard en wagen te maken en vroeger werden er polo wedstrijden gehouden op een gedeelte van het plein. Aan het plein staan twee bekende moskeeën eentje met een gele en eentje met een turquoisen koepel. De Masjid-i-Sjah (de vrouwenmoskee) heeft een goudkleurig (gele) koepel en ook van binnen zijn die kleuren terug te vinden. De Masjid-i-Sjeik-Lutfullah (de mannenmoskee) is een moskee met de herkenbare turqouizen koepel. Aan het plein ligt ook het Ali Qapupaleis.

De bruggen van Isfahan Net als op het grote plein bevinden veel samenkomsten zich bij de bruggen over de rivier de Zayandeh Rud. Op, onder en rondom de bruggen zijn veel plekken waar je kunt zitten om thee te drinken en tussendoortjes te nuttigen. Ook bevinden zich aan de oevers van de rivier parken waar je rustig kunt zitten. Met name de 33 bogenbrug is een aanrader om te gaan bekijken in de avond, dan is de hele brug verlicht en ademt het een bijzondere sfeer.

De Armeense wijk

Een grote Armeense wijk is de wijk Julfa. Tijdens de opbouwperiode van Isfahan stuurde Sjah Abbas I duizenden Armeniërs naar Isfahan om de stad verder te ontwikkelen en de handel te bevorderen. Er staat een Armeense kerk (de Vank kathedraal) in de wijk die vol met plafond- en muurschilderingen is versierd. De schilderingen vertellen verschillende verhalen uit de bijbel. De wijk en het kerkplein zijn ook de enige plaatsen in de stad waar vrouwen hun hoofddoek af mogen doen en waar je dus ongesluierde vrouwen tegen kunt komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De stad Isfahan - Iran"

Infoteur: Annfinance
Laatste update: 20-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Iran
Schrijf mee!