InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Bezienswaardigheden in Praag - de Kleine Wijk

Bezienswaardigheden in Praag - de Kleine Wijk

Bezienswaardigheden in Praag - de Kleine Wijk De Kleine Wijk (of Little Quarter, of Mala Strana) is het deel van Praag dat het minst is aangetast door de recente geschiedenis. Sinds de late 18e eeuw hebben in deze wijk nauwelijks nieuwe bouw-activiteiten plaats gevonden. Het centrum van het gebied is het Plein terwijl één van de bekendste delen Kampa Eiland is. De Kleine Wijk heeft een aantal bezienswaardigheden welke tijdens een stedentrip niet naar Praag niet mogen ontbreken.
Wallenstein Paleis en Tuin - Praag / Bron: Packare, Wikimedia Commons (CC0)Wallenstein Paleis en Tuin - Praag / Bron: Packare, Wikimedia Commons (CC0)

Wallenstein Paleis en Tuin in Praag

Het eerste grote, seculiere gebouw uit het Barok tijdperk van Praag staat als een monument voor de fatale ambities van keizerlijk commandant Albrecht von Wallenstein (1581-1634). Zijn opeenvolging van zeges op de protestanten in de 30-jarige oorlog maakte hem onmisbaar voor Keizer Ferdinand II. Reeds overladen met onderscheidingen en titels, begon Von Wallenstein de Boheemse kroon te ambiëren. Uiteindelijk durfde hij zelfs onafhankelijk en zonder ruggespraak met de vijand te onderhandelen, waarop hij in 1634, in opdracht van de Keizer door huurlingen werd vermoord. De bedoeling van Wallenstein's paleis was het Kasteel van Praag te overschaduwen. Om een bruikbare bouwlocatie te verkrijgen moest hij 23 huizen, drie tuinen en de stedelijke baksteen fabriek verwerven. De magnifieke entree is twee verdiepingen hoog en heeft op het plafond een fresco met Wallenstein afgebeeld als Mars, de oorlogsgod. De architect, Andrea Spezza en vrijwel alle kunstenaars verantwoordelijk voor de decoraties waren Italianen. Tegenwoordig wordt het paleis gebruikt door de Tsjechische senaat.

De tuinen van het paleis bevatten onder meer een paviljoen met fijne fresco's van de legende van de Argonauten en het Gouden Vlies. Wallenstein droeg de Orde van het Gouden Vlies, de hoogste onderscheiding van het Heilige Roomse Rijk. Aan het einde van de tuin ligt een grote vijver met in het midden een standbeeld van Hercules. Hier weer achter ligt de voormalige Rijschool, welke nu wordt gebruikt door de Nationale Galerie.

Kampa Eiland in Praag / Bron: Smtunli, Svein-Magne Tunli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kampa Eiland in Praag / Bron: Smtunli, Svein-Magne Tunli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Kampa Eiland in de Kleine Wijk van Praag

Kampa is een eiland dat zijn vorm dankt aan een zij-stroom van de rivier de Vltava, genaamd de Duivelsstroom (Certovka). Het is een heerlijke rustige uithoek in de Kleine Wijk. De stroom verkreeg haar naam in de 19e eeuw, volgens de overlevering om het duivelse karakter van een eigenaresse van een huis aan het nabij gelegen Maltezer Plein. De stroom werd eeuwenlang gebruikt voor de aandrijving van molens en de overblijfselen van drie van hen kunnen vanaf Kampa nog steeds worden gezien. Het zal niet verbazen dat dit gebied het "Venetië van Praag" wordt genoemd. hoewel de gondels hier hebben plaats gemaakt voor kano's. Gedurende de Middeleeuwen bevonden zich slechts tuinen op Kampa en werd het wasgoed er te drogen gelegd.
Kerk van Sint Nicolaas - Praag / Bron: Sergey Ashmarin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kerk van Sint Nicolaas - Praag / Bron: Sergey Ashmarin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Kerk van Sint Nicolaas in Praag

De Kerk van Sint Nicolaas verdeeld en domineert de twee secties van het Plein van de Kleine Wijk van Praag. De bouw van de kerk begon in 1703, terwijl de laatste werkzaamheden in 1761 weren voltooid. Het is een alom erkend meesterwerk van de architecten, vader en zoon, Christoph en Kilian Dietzenhofer, de grootste exponenten van de Praagse Barok. Zij hebben de voltooide kerk zelf echter nooit kunnen aanschouwen. De beelden, fresco's en decoraties in de kerk zijn van de hand van de meest vooraanstaande kunstenaars van dat moment, waaronder een zeer fraaie Kruisiging uit 1646 van Karel Skreta. Intensieve renovaties in de jaren '50 hebben de schade van 200 jaar lekkage en condensatie vrijwel volledig hersteld.

Vrtba Tuin in Praag

Achter het Vrtba paleis ligt een prachtige Barokke tuin met terrassen met balustrades. Vanaf het hoogste punt van de tuin heeft men een fantastisch uitzicht op het Kasteel van Praag en de Kleine Wijk. De tuin werd ontworpen door Maximlian Kanka rond 1720.

Lees verder

© 2011 - 2019 Henk108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oude en mooie metropool: PraagGeen enkele Europese hoofdstad bezit zo'n grote variatie aan bouwstijlen als de oude stad Praag. Alle kunststijlen van b…
Tips: Stedentrip PraagNormaal gesproken organiseren we een stedentrip zelf, zoeken zelf een hotel, zoeken het vervoer uit en kiezen een aantal…
Praag: Terecht 'De Gouden Stad'Het schilderachtige Praag, ook wel 'de Gouden Stad' genoemd, staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Dit is niet zo v…
Sarıyer: een stadsdeel van IstanbulSarıyer: een stadsdeel van IstanbulSarıyer is een district dat zich in het Europese gedeelte van Istanbul bevindt. Wat zijn de bezienswaardigheden en…
De Tsjechische stad Praag en omgevingDe Tsjechische stad Praag en omgevingPraag wordt door veel mensen gezien als één van de mooiste steden van Europa. Het historische centrum van de stad is van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in Praag - de Kleine Wijk"

Infoteur: Henk108
Laatste update: 07-05-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Praag
Schrijf mee!