InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Oude en mooie metropool: Praag

Oude en mooie metropool: Praag

Geen enkele Europese hoofdstad bezit zo'n grote variatie aan bouwstijlen als de oude stad Praag. Alle kunststijlen van barok tot het kubisme vind je in de mooie metropool terug. Praag is verdeeld in vijf verschillende wijken: de Oude Stad (Staré Mesto), de Nieuwe Stad (Nové Mesto), de Kleine Zijde (Malá Strana), de Burchtwijk (Hradcany) en de Joodse wijk (Josefov).

Reisafstand

Vanaf Schiphol vlieg je in anderhalf uur naar deze magische parel. De Luchthaven Ruzyne ligt ongeveer 20 km van het centrum van Praag. Voor een rit naar de stad kun je gebruik maken van het openbaar vervoer, de pendeldienst of een taxi.

Vervoer

Het openbaar vervoer is in Praag goed geregeld. Een kaartje kun je zowel kopen in de automaten op straat als in kranten- en tabakswinkels en in de hotels.

De munteenheid

Hoewel Tsjechië bij de Europese Unie hoort, wordt er nog niet betaald met de euro. De munteenheid van het land is de Tsjechische kroon. Een euro is ongeveer 28 kroon waard.

Logeren

In de hoofdstad Praag liggen de hotelprijzen over het algemeen hoger dan in de rest van Tsjechië, maar ze zijn nog steeds lager dan in andere Europese hoofdsteden. De prijzen variëren per hotel en per seizoen.

Hotel Europa

Het wereldberoemde hotel Europa, dat gebouwd werd in 1889, ligt aan het Wenceslasplein. Het is het meesterwerk van architect Belsky. Hotel Europa werd tussen 1903 en 1905 omgebouwd in Art Nouveau-stijl en behoort sindsdien tot de meest opmerkelijke architectonische bezienswaardigheden.

Museum Kampa

Museum Kampa is het summum voor personen die van moderne kunst houden. Het museum met zijn collectie van zowel moderne als hedendaagse figuratieve en toegepaste kunst, ligt op een prachtige plek in het Kampa Park.

Elke wijk zijn eigen charme

Het is heerlijk te dwalen door de kleine straatjes van de metropool die behoort tot een van de oudste en mooiste wereldsteden die Europa rijk is. Met zijn meer dan 500 torentjes doet Praag magisch aan en al klinkt het als een cliché, het lijkt alsof de tijd er heeft stilgestaan. Iedere wijk wordt gekenmerkt door zijn eigen charme en je vindt er prachtige Jugendstilpanden, barokke kerken en renaissancistische paleizen met de bijbehorende prachtig aangelegde tuinen. Omdat alle bezienswaardigheden dicht bij elkaar liggen, kun je ze gemakkelijk te voet bezoeken.

Joodse cultuur

Een bijzondere ervaring doe je als wandelaar op bij een rondgang door Staré Mesto of de Oude Stad. Het centrum Josefov is een Joodse wijk die verborgen ligt tussen de mooie panden vol chique winkeltjes en restaurants. Hier vind je veel bezienswaardig-heden die herinneren aan het joodse verleden. De oudste overgebleven synagoge van Europa tref je aan naast de begraafplaats. Het joodse gebedshuis werd opgetrokken in de gotische stijl van de 13de eeuw. De oude begraafplaats met zijn zerken in renaissance- en barokstijl is erg indrukwekkend. De ongeveer 12.000 grafstenen dragen Hebreeuwse inscripties en staan schots en scheef door elkaar. De oudste grafsteen die de begraafplaats bezit dateert uit 1439. Ook in het verleden kampte men al met plaatsgebrek, waarvan de twaalf lagen waarin de doden boven elkaar begraven werden als een stille getuige is.

Karelsbrug

Deze bekendste brug in Praag is genoemd naar de opdrachtgever, Karel IV. De oeververbinding biedt een magnifiek uitzicht over de meanderende rivier de Moldau. Bijzonder is de versiering met dertig barokbeelden uit het begin van de 18de eeuw en het bronzen standbeeld van de plaatselijke martelaar Jan Nepomucennis, die midden op de brug staat. Het messingen kruis met vijf sterren onderaan het beeld brengt - volgens de lengende - iedereen die het aanraakt geluk en laat een wens in vervulling gaan. Straatartiesten en kunsteraars die er hun schilderijen proberen te verkopen zorgen ervoor dat het er altijd gezellig druk is.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in Praag - de Kleine WijkBezienswaardigheden in Praag - de Kleine WijkDe Kleine Wijk (of Little Quarter, of Mala Strana) is het deel van Praag dat het minst is aangetast door de recente gesc…
Goedkoop een citytrip Praag boekenGoedkoop een citytrip Praag boekenAls je een stedentrip wil boeken en nog op zoek bent naar een bijzondere stad, misschien is Praag dan een idee. De hoofd…
Tips: Stedentrip PraagNormaal gesproken organiseren we een stedentrip zelf, zoeken zelf een hotel, zoeken het vervoer uit en kiezen een aantal…
Geschiedenis van de Tsjechische kroonGeschiedenis van de Tsjechische kroonDe Tsjechische kroon, ook wel koruna genoemd, is de munteenheid van Tsjechië. De munt geldt als een van de stabielere mu…
Biermuseum Praag (Prague Beer Museum)Biermuseum Praag (Prague Beer Museum)In Tsjechië is bier erg populair, en ook veel bieren worden in het land zelf gebrouwen. In de hoofdstad van dit land is…
Bronnen en referenties
  • Caroline van der Kooij in het ANBO-magazine;
  • De enthousiaste verhalen van mijn helaas veel te jong overleden zusje, Erna, die deze stad in haar hart gesloten had.

Reageer op het artikel "Oude en mooie metropool: Praag"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 03-11-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!