InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Silves in de Algarve: een Moorse verassing bij Faro

Silves in de Algarve: een Moorse verassing bij Faro

Silves in de Algarve: een Moorse verassing bij Faro Silves is een Moorse verassing in de Algarve. Indien u tijdens uw vakantie Portugal aandoet is deze stad de moeite waard. Silves ligt op ruim zestig kilometer noordwestenlijk van Faro en ruim dertig kilometer rijden vanaf Albufeira. Indien u zich in Portimão bevindt: Silves is maar vijftien kilometer noordoostenlijk van deze geliefde havenplaats. Naast een kasteel uit de Moorse tijd en een rijkgevuld archeologisch museum is het overblijvende gedeelte van de verdedigingswerken ook een blik waard.

Castillo del Moro

Indien u in Portugal vakantie viert, kunt u haast niet onder het Moorse verleden uit. Het bovengenoemde kasteel is reeds ontstaan tijdens de overheersing van de Moren in Spanje en Portugal. Iets na 700 na Christus werd Spanje aangevallen door de Moren. Dit onder aanvoering van Tarik ibn Zijad. In de volgende periode, die ettelijke tientallen jaren duurde wisten deze onverschrokken (zwarte) strijders Spanje het het zuiden van van Portugal te veroveren. Er werd zeer veel en wreed gevochten door zowel de Moren als de Christenen. Na bijna honderd jaar lukt het wederom het verloren terrein op de Moren terug te winnen. Deze fase in de strijd heet de Reconquista, oftewel het terugwinnen. Deze overheersing door en overwinning op de "Moros" wordt in veel historische stadjes jaarlijks gevierd. Dan vinden er optochen van "Los Moros"en "Los christianos" plaats. De fundamenten van dit kasteel stammen nog uit de tijd van de Moren (rond 700/800 na Christus). Het is opgetrokken uit rode stenen waardoor het bouwwerk nog grootser lijkt dan het is. In 1300 na Christus werd het kaseel herbouwd. Helaas viel het rond 1800 ten prooi aan een aarbeving. De foto toont de kantelen en het enorme standbeeld van een waarschijnlijk christelijke ridder.

Restaurante Marisqueira Casa Velha

Dit karakteristieke Portugese restaurant is gelegen aan een pittoresk pleintje, in het antieke hart van Silves, dichtbij de rivier de Arade. De foto's laten het pleintje zien. De aanwezigheid van grote aantallen plaatselijke inwoners duidt meestal aan dat de prijs-kwaliteitverhouding van de geboden spijsen en dranken dik in orde is. U vindt in dit restaurant tussen de middag veel mensen van velerlei pluimage. Buiten de toeristen vindt u hier ook de Portugese weduwnaar, verliefde stelletjes en mensen van de verkeerspolitie. Zelfs tussen de middag kan hie zeer uitgebreid en goed getafeld worden. Indien u een last minute Portugal buiten het seizoen boekt, is het wel fijn een geopende restaurant te vinden. Vis is favoriet en in veel variëteiten te verkijgen. De specialiteit van Marisqueira Casa Velha is levende schelpdieren. De bediening is vriendelijk, doch zeer snel en professioneel. Indien u niet van vis houdt kunt u ook een verscheidenheid aan broodjes, eenvoudige gereachten of omeletten kiezen.Er wordt hier Engels en Portugees gesproken.

Archeologisch museum

Het personeel is hier zeer kindvriendelijk! Indien u in de Algarve vakantie viert zult u merken dat Portugezen zeer kindvriendelijk zijn. U vindt hier een groot aantal gebruiksvoorwerpen die werden opgegraven in de omgeving van Silves. Hier vindt u ook Moors keramiek, dat in het Castillo del Moro werd gevonden. Andere interessante vondsten dateren uit de Romeinse tijd en voorwerpen uit de Bronstijd en het Paleolithicum en Neolithicum. Een gedeelte van het museum maakt onderdeel uit van de stadsomwalling. Dit kunt u zien als u in de expositieruimte bij de waterpunt een blik uit het raam werpt.

Stadspoort

Ook wel Torreão da Porta da Cidade (de toren die bij de stadspoort hoort) genoemd. Dit bouwwerk is het laatste overblijfsel van de verdedingswerken rond de Almedina, de woonwijk van de stad Silves die tegen de vele aanvallen in de tussen 1100 een 1200 verdedigd moest worden. Deze constructie bestond vroeger uit vier poorten. Nu is er nog maar 1 ervan over gebleven. Binnen in de poort bevinden zich een aantal ruimten. Die werden lang gebruikt door de gemeente. Tegenwoordig wordt deze ruimte gebruikt als Gemeentelijke Bibliotheek. De foto geeft een sfeerimpressie van Silves.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Moren

Reageer op het artikel "Silves in de Algarve: een Moorse verassing bij Faro"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 19-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Portugal
Schrijf mee!