InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Quinta's van Madeira: authentiek logeren tussen de bloemen

Quinta's van Madeira: authentiek logeren tussen de bloemen

Quinta's van Madeira: authentiek logeren tussen de bloemen Op Madeira zijn een groot aantal voormalige landhuizen omgetoverd tot intieme hotels: de quinta's. Bijkomend voordeel is dat de meeste van deze juweeltjes gelegen zijn temidden van adembenemende tuinen. Madeira heeft niet voor niets de bijnaam "bloemeneiland".

Madeira: een plek voor rustzoekers

U zou het niet zeggen, maar in tegenstelling tot de rest van Portugal is het is een zeldzaamheid dat de temperaturen op Madeira ver oplopen. Indien u op Madeira vakantie viert, kunt u genieten van temperaturen die varieren tussen de 15 en 23 graden Celcius. Madeira ligt in de Atlantische oceaan. Dit ongeveer 1000 kilometer zuidelijker dan Portugal en ruim 650 kilometer westenlijk van Afrika. Het eiland bevat veel natuurschoon en is in het gelukkige bezit van bergen. Dat is dan ook de reden dat deze bestemming erg in trek is bij natuurliefhebbers en wandelaars en een aantal toeristen kiest voor een vakantie Madeira. U zult hier over het algemeen bescheiden aantallen toeristen aantreffen. U bezoekt Madeira indien u op zoek bent naar rust en natuurschoon. Een andere naam voor Madeira is bloemeneiland. Door het gematigde klimaat wordt dit eiland met name in de zomer nogal eens bezocht door Portugezen die de hitte van het Portugese binnenland ontvluchten.

De Quintas

De quinta's zijn de verblijfplaatsen van de oude elite. Heden ten dage zijn deze oude herenhuizen veranderd in intieme hotels, met een beperkt aantal kamers. Een quinta is de ideale plek om uw wandelingen over het eiland te starten. De quinta's, overblijfselen van de gegoede landeigenaren kenmerken zich vaak door de mooie tuinen die de hotels omringen.

De Quinta do Monte

De Quinta do Monte huisvestte in het verleden de vice-gouverneur. Deze villa, gelegen in het authentieke Monte, is omringd door onmetelijke tuinen. U heeft een schitterend uitzicht op Funchal, de hoofdstad, de zee en de omringende tuinen. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om per kabelbaan af te dalen naar het centrum van Funchal. De opstapplaats voor de kabelbaan is maar een paar minuten lopen.

Quinta da Bela Vista

Dit 5-sterrenhotel is rond 1990 geopend. Het ligt ongeveer 1,5 kilometer uit het centrum van Funchal. Dit hotel is "in de familie" gebleven. Deze quinta stamt uit rond 1845. Het is smaakvol ingericht met een groot aantal antieke meubelstukken uit de familiecollectie. De Quinta da Bela Vista ("het mooie uitzicht) is omringd door ruim 2,5 hectare uitbundige tuinen met exotische en minder exotische plantensoorten uit de hele wereld.

Casa Velha do Palheiro

In het verleden was dit hotel de woonplaats van de locale hertog. Het ligt naast de schittende Palheiro botanische tuinen en de Palheiro Golf Club. Ruim 2 decennia geleden werd al een eerste aanzet gemaakt met deze tuinen die op 500 meter boven de zeespiegel liggen. Dit is een van de meest befaamde botanische tuinen. Door het enorme aantal verschillende soorten sub-tropische bloemen en de uitzonderlijk mooie ligging van de tuin is het een genot hier te zijn. Indien u nog niet overweldigd bent door al deze sub-tropische bloemenpracht: de uitgebreide rozentuin is ook wereldberoemd. U kunt Funchal (dat op ruim 5 kilometer ligt) bereiken met een busje van het hotel. Deze rijdt tweemaal daags naar het hart van Funchal. U kunt als u de omgeving wat meer op eigen gelegenheid wilt verkennen natuurlijk ook een auto huren.

Quinta do Estreito

Dit hotel biedt een adembenemend uitzicht op het dorp: Estreito de Câmara de Lobos, de oceaan en een aantal eilanden. Het hotel bevindt zich ruim 400 meter boven de zeespiegel. Indien u van wandelen houdt kunt u hier uw hart ophalen: er zijn veel wandelmogelijkheden langs de beroemde levadas (irrigatiekanalen).
Gerelateerde artikelen
De Madeira-archipelDe Madeira-archipel ligt in de Atlantische Oceaan en behoort tot Portugal en is zowel ís zomers als ís winters te bezoek…
Het Portugese eiland MadeiraHet Portugese eiland MadeiraMadeira is een Portugees eiland dat in de buurt van Marokko ligt. Zowel in de zomer als in de winter is dit eiland groen…
Winterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen EuropaWinterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen EuropaWanneer de winter je afschrikt en je niet zo dol bent op wintersport, kun je ook kiezen voor een zonvakantie in de winte…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Madeira_%28eiland%29

Reageer op het artikel "Quinta's van Madeira: authentiek logeren tussen de bloemen"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 17-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!