InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > De Madeira-archipel | Madeira & Porto Santo

De Madeira-archipel | Madeira & Porto Santo

De Madeira-archipel | Madeira & Porto Santo De Madeira-archipel ligt in de Atlantische Oceaan. De archipel behoort tot Portugal en is zowel s zomers als s winters te bezoeken. Wat je hier uitstekend kunt doen is wandelen. Met name wandelingen langs de beroemde 'levada's (irrigatiekanalen) zijn erg populair. Het is dan ook een uitstekende bestemming voor wandelaars en rustzoekers.

Algemene Informatie

  • Hoofdstad: Funchal
  • Taal: Portugees
  • Munteenheid: euro
  • Religie: rooms-katholiek
  • Klimaat: subtropisch klimaat
  • Beste reistijd: zomermaanden en wintermaanden (winterzonbestemming)
  • Tijdverschil: -1 uur

De Madeira-archipel maakt, net als de Azoren-archipel deel uit van Portugal

Madeira

Dit eiland is het hoofdeiland van de Madeira-archipel. De hoofdstad van het eiland is Funchal, dit is tevens de belangrijkste aanvlieghaven van de archipel. Funchal is een plaats die schitterend gelegen is aan een baai. Het is gebouwd in de vorm van een amfitheater.

Machico is het oudste stadje van Madeira. Er is weinig te doen, er zijn wat viswinkeltjes en een restaurant. Camara de Lobos is een vissersdorpje dat zijn bekendheid dankt aan de Madeirawijn die die hier wordt gemaakt. Cabo Girao is een spectaculair uitstapje. Deze klif is 580 meter hoog en biedt een prachtig uitzicht.

Bron: Grwood, UnsplashBron: Grwood, Unsplash

Levada-wandelingen

Op Madeira kun je schitterend wandelen langs de zogenaamde levada's. Deze irritatiekanalen zijn door mensen aangelegd in de bergen. Doordat ze langzaam aflopen, kun je er mooi langs wandelen zonder al te veel te hoeven klimmen en te dalen. Het is verstandig je vooraf goed in te lezen over deze wandelingen, er zijn er namelijk talloze en ze zijn niet allemaal even mooi.

Het weer op Madeira

Madeira wordt ook wel het eiland van de eeuwige lente genoemd. Het weer is dan ook meestal mild en aangenaam, zonder grote uitschieters.

Houd er rekening mee dat het weer in de bergen van Madeira snel kan omslaan. Als je aan het strand verblijft kan het schitterend weer zijn, terwijl het in de bergen mistig en koud kan zijn. Het is dan ook aan te raden om je in laagjes te kleden als je op pad gaat het binnenland in.

Porto Santo

Porto Santo is het tweede eiland van Madeira en wordt graag bezocht omdat het, in tegenstelling tot het eiland Madeira, over een zandstrand beschikt. Dit strand is wel 9 kilometer lang. Vanaf Madeira kun je per boot naar Porto Santo reizen, deze afstand bedraagt 50 kilometer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Madeira-archipel | Madeira & Porto Santo"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 07-01-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Europese vakantielanden
Schrijf mee!