InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Het Portugese eiland Madeira

Het Portugese eiland Madeira

Het Portugese eiland Madeira Madeira is een Portugees eiland dat in de buurt van Marokko ligt. Zowel in de zomer als in de winter is dit eiland groen en vol met bloemen en bijzondere planten. Niet voor niks wordt Madeira ook wel het bloemeneiland genoemd. Wie denkt dat Madeira alleen geschikt is voor oude mensen die van de rust willen genieten, heeft het mis. Het eiland is geschikt voor alle leeftijden.

Funchal

Funchal is de hoofdstad van Madeira. Het is een levendige stad met ruim honderdduizend inwoners. Funchal trekt veel jongeren. Dit komt onder andere door het bruisende nachtleven in de stad. Je hebt hier verschillende gezellige cafeetjes en hippe discotheken. Verder is Funchal zeer geschikt voor de winkelliefhebber. Je hebt er verschillende soorten winkels, zowel dure merkwinkels als kleine plaatselijke winkeltjes. Natuurlijk heeft Funchal ook een heleboel bezienswaardigheden.

De botanische tuinen
Via een enorme kabelbaan is het mogelijk om vanuit Funchal de berg op te gaan naar de botanische tuinen. Voor een paar euro kun je een wandeling maken door deze prachtige tuinen. Hier zijn bijzondere bloemen, planten en bomen te vinden, maar ook een kinderboerderij met mooie vogels en andere dieren. De toegangsprijs van de kabelbaan is echter vrij hoog, daarom is het aan te raden om zelf met de auto naar boven te gaan.

Overdekte markt

In Funchal is een enorme overdekte markt te vinden, die elke dag geopend is. Hier zijn veel verschillende soorten groenten en fruit te koop. De markt is erg gericht op het toerisme. Je kunt heel goedkoop lekker fruit kopen, maar vaak wordt je afgezet omdat je een toerist bent. Je betaalt dan twee of drie keer zoveel, dus let op.

Porto Moniz

Porto Moniz is een toeristische plaats op het noordwesten van het eiland. Hier bevinden zich de natuurlijke zwembaden. Het zeewater stroomt in grote door rotsen afgescheiden baden, waardoor je hier prima kunt zwemmen. Doordat je geen last hebt van hoge golven is het ook zeer geschikt voor kinderen. Bovendien zijn er kleedhokjes aanwezig. Porto Moniz ligt ver van de andere leuke plaatsen en bezienswaardigheden af, toch verblijven veel toeristen hier.

Sao Vicente

Sao Vicente is een klein plaatsje in het noorden van Madeira. Het ligt tussen hoge bergen in, maar ook aan de kust. Sao Vicente staat bekend om de bijzondere grotten. Onder de grond is een groot gangenstelsel ontstaan door naar buiten stromende lava. Je kunt hier een rondleiding krijgen met een gids.

Wandelen

Madeira is een echt wandeleiland. Voor veel wandelaars is dit dan ook een prachtige vakantiebestemming. Het eiland heeft een prachtige natuur en bijzondere wandelroutes.

Levadas
Verschillende wandeltochten lopen langs de kilometerslange levadas. Dit zijn irrigatiekanalen die overal op het eiland zijn gebouwd. Deze bijzondere wandelingen leiden je langs diepe ravijnen en tunnels. Het is dus zeker aan te raden om een zaklamp mee te nemen. Voor mensen die niet van kleine ruimtes houden, zijn sommige wandeltochten af te raden. Een aantal tunnels is namelijk zo laag en smal dat je er kruipend doorheen moet. Dit is niet voor iedereen weggelegd, maar het maakt de wandelingen wel bijzonder.

Schiereiland

Van bovenaf lijkt het schiereiland São Lourenço misschien saai, wanneer je er loopt is het dat zeker niet. Het schiereiland van Madeira is kaal en droog, er groeit bijna niks. Wel kun je er een prachtige wandeling maken naar de punt van het eiland. Je loopt over een richel en aan beide kanten kun je de zee zien. Het is een prachtige ervaring om door dit woeste landschap te lopen.

Stranden

Alleen voor strandliefhebbers is Madeira misschien niet de ideale vakantiebestemming. Madeira heeft weinig echte stranden. Omdat Madeira een vulkanisch eiland is, is het zand vaak zwart. Verder is het eiland bergachtig, waardoor het land vaak veel hoger ligt dan de zee. Op sommige plekken hebben ze daarom een soort betonnen strand gemaakt. Dit ligt natuurlijk niet erg lekker, maar het is wel handig voor snorkelliefhebbers of duikers. Doordat je vanaf het betonblok meteen in de diepe zee terecht komt, kun je de mooiste vissen zien. De manta, een enorme rog van twee meter breed, zwemt hier ook rond en wordt ongeveer één keer in de twee dagen gespot.

Wandeleiland?

Madeira stond altijd bekend als wandeleiland, maar tegenwoordig is er veel meer te doen. Voor jongeren is Funchal een leuke stad met een bruisend nachtleven en veel winkels. Gezinnen met kinderen kunnen terecht in het noorden van het eiland bij de badplaats Porto Moniz. Verder zijn er genoeg bezienswaardigheden verspreid over het eiland. En je kunt natuurlijk genieten van de prachtige natuur.
Gerelateerde artikelen
De Madeira-archipelDe Madeira-archipel ligt in de Atlantische Oceaan en behoort tot Portugal en is zowel ís zomers als ís winters te bezoek…
Quinta's van Madeira: authentiek logeren tussen de bloemenQuinta's van Madeira: authentiek logeren tussen de bloemenOp Madeira zijn een groot aantal voormalige landhuizen omgetoverd tot intieme hotels: de quinta's. Bijkomend voordeel is…
Goedkoop vliegen naar Portugal met TAP ExpressGoedkoop vliegen naar Portugal met TAP ExpressTAP Express is een dochtermaatschappij van luchtvaartmaatschappij TAP Portugal. Het biedt vluchten aan van en naar diver…
Madeira, het bloemeneilandMadeira, het bloemeneilandMadeira is vooral populair bij wandelaars, natuurliefhebbers en zonaanbidders. Het eiland heeft een mild klimaat, een im…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Websi, Pixabay

Reageer op het artikel "Het Portugese eiland Madeira"

Infoteur: Mk92
Laatste update: 01-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!