InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Winterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen Europa

Winterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen Europa

Winterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen Europa Wanneer de winter je afschrikt en je niet zo dol bent op wintersport, kun je ook kiezen voor een zonvakantie in de winter. Binnen Europa kun je heel goed de zon opzoeken en even kou, sneeuw en ijzel ontvluchten. En je hoeft er niet eens ver voor te reizen! Maar wat zijn nu de leukste winterzon bestemmingen binnen Europa? Wat hebben ze te bieden? Wat betaal je voor een winterzonvakantie? Hoe lang is het vliegen? Hoe warm is het tijdens de wintermaanden op de verschillende winterzon bestemmingen?

Wat zijn de beste winterzon bestemmingen binnen Europa?

De beste bestemmingen in Europa voor een winterzon vakantie of voor overwinteren zijn respectievelijk:

Spanje en de Canarische Eilanden

In Spanje zelf zijn bekende winterzon bestemmingen de Costa del Sol en de Costa Blanca. Het klimaat is hier aangenaam maar niet heel erg warm. Deze streken in Spanje zijn erg populair voor overwinteren. Wanneer je echt een volwaardige zonvakantie wil, zijn de Canarische eilanden een aanrader. Daar kun je echt op het strand liggen, wanneer je dat wilt. Maar ook voor een wandelvakantie in de ongerepte natuur zijn de Islas Canarias heel erg geschikt.

  • Vliegtijd: Ongeveer 2,5 tot 3,5 uur voor Spanje en maximaal 4,5 uur voor de Canarische Eilanden
  • Temperatuur: In Spanje tussen de 18 en 21 graden en op de Canarische Eilanden tussen de 20 en 24 graden
  • Prijs: Vliegen naar Spanje erg voordelig, voor de Canarische Eilanden betaal je de prijs van een gewone vakantie tijdens de zomermaanden maar er zijn veel aanbiedingen online en bij de verschillende touroperators te vinden.

Griekenland en Cyprus

Of Griekenland echt een winterzon bestemming is, valt te betwijfelen. De Griekse Eilanden kun je niet meer bezoeken vanaf ongeveer eind oktober. Op het vaste land is het klimaat echter wel heel aangenaam. Athene en Thessaloniki zijn populaire bestemmingen in de winter voor een city trip. Cyprus is wel nog warm in de wintermaanden en op de betere dagen kun je er zelfs nog in bikini of badpak op het strand bivakkeren.

  • Vliegtijd: Ongeveer 3 tot 3,5 uur voor Griekenland en maximaal 4,5 uur voor Cyprus
  • Temperatuur: In Griekenland tussen de 15 en 18 graden en op Cyprus tussen de 16 en 20 graden
  • Prijs: Vliegen naar Griekenland is aan de dure kant, omdat je tijdens de wintermaanden alleen gebruik kunt maken van lijnvluchten. Voor Cyprus zijn er nog wel touroperators, die winterzonvakanties aanbieden met een charter vlucht.

Portugal en Madeira

Ook Portugal is een populaire bestemming voor overwinteren vanwege het milde klimaat en de sympathieke bevolking. De temperatuur komt er in de wintermaanden zeker niet boven de 20 graden Celsius en voor een echte strandvakantie is Portugal echt te koud in de winter. De Algarve is wel een heerlijke streek om te vertoeven in de winter en op Madeira kun je genieten van een prachtige natuur voor een wandelvakantie.

  • Vliegtijd: Ongeveer 2,5 tot 3 uur voor Portugal en maximaal 4 uur voor Madeira
  • Temperatuur: In Portugal tussen de 18 en 20 graden en op Madeira tussen de 19 en 21 graden
  • Prijs: Vliegen naar Portugal en Madeira via lijnvluchten of met een charter via reisorganisaties, die overwintering in hun pakket hebben. Oriënteer je bij de verschillende aanbieders voor overwinteren.

Turkije

De Turkse zuidkust is geschikt voor een winterzonvakantie en biedt met name op goede dagen wanneer je geluk hebt ook echt strandweer. Januari en Februari zijn over het algemeen echt te koud voor een strandvakantie. Met name vanuit Duitsland kun je hele voordelige trips boeken naar Turkije voor de wintermaanden. Ook een historische stad als Antalya is het bezoeken meer dan waard in de winter.

  • Vliegtijd: Ongeveer 3,5 tot 4 uur voor Turkije
  • Temperatuur: In Turkije tussen de 17 en 21 graden
  • Prijs: Vliegen naar Turkije via of aanbieders van city trips ofwel Turkije specialisten. Probeer via Duitsland te boeken en te reizen, want dan zijn er hele goede prijzen mogelijk voor goedkope tickets.

Israël en Egypte

Israël en Egypte horen officieel niet bij Europa maar bij het Midden Oosten en Afrika. Vaak worden ze echter voor winterzon bestemmingen wel bij Europa gerekend, omdat ze een relatief kleine vliegafstand hebben en een echte winterzon vakantie kunnen bieden. In zowel Egypte als Israël kun je in de winter nog op het strand liggen, het zijn hele goede winter zon bestemmingen voor een strandvakantie.

  • Vliegtijd: Ongeveer 4 tot 4,5 uur voor Israël en maximaal 4,5 tot 5,5 uur voor Egypte
  • Temperatuur: In Israël tussen de 25 en 30 graden en in Egypte tussen de 21 en 27 graden
  • Prijs: Deze bestemmingen worden actief aangeboden voor winterzon vakanties en er zijn dan ook zeker pakket aanbiedingen mogelijk via de normale reisorganisaties en Israël en Egypte specialisten.
Gerelateerde artikelen
Winterzonvakantie, bijzondere zonvakanties tijdens de winterWinterzonvakantie, bijzondere zonvakanties tijdens de winterHeerlijk op vakantie in de zon terwijl het winter is in Nederland. Waar schijnt de zon voor een perfecte strandvakantie?…
Winterzon: temperaturen bij (zon)vakanties in de winterWinterzon: temperaturen bij (zon)vakanties in de winterVeel Nederlanders gaan op zonvakantie in de zomer, dit terwijl het dan juist warmer weer is in Nederland! Daarom wordt e…
Vakantie in SpanjeSpanje is in de zomer zeer in trek, maar in de winter wordt dit vakantieland ook goed bezocht. Er zijn verschillende moo…
Goedkoop vliegen naar Slowakije met Danube WingsGoedkoop vliegen naar Slowakije met Danube WingsDanube Wings is een Slowaakse luchtvaartmaatschappij. Vanaf oktober 2009 kon goedkoop geevlogen worden naar Slowakije va…
Goedkoop Vliegen vanaf DusseldorfHet vliegveld of luchthaven van Dusseldorf blijkt een erg goed alternatief te zijn voor Schiphol. In veel gevallen is he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen Europa"

Reacties

Winterzon, 25-09-2014 02:20 #2
Gemiddeld genomen is de temperatuur van Cyprus in de winter het beste van Europa. Beter nog dan Spanje en de Canarische Eilanden

Franet (infoteur), 02-03-2011 14:04 #1
In Israël is het (met uitzondering van de badplaats Eilat in het uiterste zuid-puntje) in de winter beslist geen 25 tot 30 graden. Het kan in de winters zelfs ongekend koud zijn in noord en midden Israël. Sneeuw is 's winters in Jeruzalem niet ongewoon, en in noord-Israël meer regel dan uitzondering! Reactie infoteur, 02-03-2011
Dit zijn de officieel gemeten temperaturen in de verschillendewinterzonbestemmingen over de afgelopen jaren. Natuurlijk bestaan er altijd uitzonderingen maar deze temperatuur indicatie is vrij betrouwbaar.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 20-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Reacties: 2
Schrijf mee!