InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Bezienswaardigheden in Praag - Kasteel en Hradcany

Bezienswaardigheden in Praag - Kasteel en Hradcany

Bezienswaardigheden in Praag - Kasteel en Hradcany De geschiedenis van Praag begint met het kasteel, in de 9e eeuw gesticht door Prins Borivoj. De overzichtelijk positie van het kasteel hoog boven de rivier de Vltava maakte het al snel het centrum van de macht. Rond 1320 werd het dorp Hradcany gesticht op een achterplaats van het kasteel. Het kasteel is vele malen herbouwd, het meest onder Karel IV en Vladislav Jagiello.
Kasteel van Praag / Bron: Karelj, Wikimedia Commons (Publiek domein)Kasteel van Praag / Bron: Karelj, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Kasteel van Praag en Hradcany

Ondanks de verschillende branden en invasies welke Praag door de eeuwen heen te verduren heeft gehad, heeft het Kasteel van Praag kerken, kapellen, hallen en torens uit iedere periode van haar geschiedenis behouden; van de Gotische pracht van de Sint Vitus Kathedraal tot de Renaissance toevoegingen van Ruolph II, de laatste Habsburg welke dit kasteel als residentie gebruikte. De binnenplaats dateert van 1753-1775 toen het hele gebied werd herbouwd in de Late Barokke stijl. Het kasteel werd in 1918 de verblijfplaats van de president van het toenmalige Tsjechoslowakije.

Aan de tweede binnenplaats bevindt zich de schilderijen galerie van het kasteel. Het werd in 1965 ingericht om werken onder te brengen welke zijn verzameld sinds het bewind van Rudolph II. Hoewel het grootste deel van de collectie in 1648 door de Zweden werd geplunderd, zijn er nog een groot aantal werken bewaard gebleven. Het grootste deel van de collectie bestaat uit schilderijen uit de 16e, 17e en 18e eeuw, maar er is ook beeldhouwwerk, zoals een kopie van de buste van Rudolph (Adriaen de Vries) Hoogtepunten vormen Toilet van een Jonge Dame van Titiaan en Bijeenkomst van de Olympische Goden van Rubens.

Koningklijk Paleis Praag / Bron: Antigerme, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Koningklijk Paleis Praag / Bron: Antigerme, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Koninklijk Paleis (Kralovsky Palac) in Praag

Het Paleis werd de zetel van de prinsen van Bohemen vanaf het moment dat het Kasteel van Praag met steen werd versterkt (11 eeuw na Christus). Het gebouw bestaat uit drie verschillende architectonische lagen. Een Romantisch paleis gebouwd door Sobeslav I rond 1135 vormt de kelders van het huidige gebouw. Premsyl Otakar II en Karel IV bouwden vervolgens hun paleizen hierboven op, terwijl de bovenste verdieping, gebouwd voor Vladislav Jagiello, de enorme Gotische Vladislav Zaal omvat. Tijdens de periode van de Habsburgs huisvestte het paleis kantoren van de overheid, rechtbanken en de Boheemse Diet (het parlement). Het paleis werd in 1924 uitvoerig gerestaureerd.

Belvedere in Praag / Bron: Řyvind Holmstad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Belvedere in Praag / Bron: Řyvind Holmstad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Belvedere in Praag

Het Belvedere, gebouwd door Ferdinand I voor zijn geliefde vrouw Anna, is één van de meest aansprekende Renaissance gebouwen ten noorden van de Alpen. Het staat ook bekend als het zomerpaleis. De voornaamste architect was Paolo della Stella. Het werk begon in 1538, maar werd verstoord door de grote brand in het Kasteel van Praag in 1541. Het Belvedere werd uiteindelijk in 1564 voltooid. In het midden van de kleine geometrische tuin voor het paleis staat de Zingende Fontein. De fontein uit 1568 dankt haar naam aan het muzikale geluid dat het water maakt als het de bronzen schaal raakt. De fontein werd gemaakt door de beroemde klokken gieter Tomas Jaros. Het gebouw wordt nu gebruikt als kunstgalerie. Veel van de originele kunstschatten uit het Belvedere zijn geplunderd door het Zweedse bezettingsleger in 1648, waaronder een Brons uit de 16e eeuw van Adriaen de Vries, Mercurius en Psyche, welke zich nu in het Louvre in Parijs bevindt.

Koninklijke Tuin - Praag / Bron: Hadonos, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Koninklijke Tuin - Praag / Bron: Hadonos, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Koninklijke Tuin in Praag (Kralovska Zahrada)

De Koninklijke Tuin werd in 1535 ontworpen voor Ferdinand I. Het uiterlijk is door de tijd verschillende malen aangepast, maar een aantal voorbeelden van de tuinarchitectuur uit de 16e eeuw zijn bewaard gebleven, voornamelijk het Belvedere en de hal voor balspelen, gebouwd door Bonifaz Wohlmut in 1569. De tuin is prachtig in de lente als duizenden tulpen in bloei staan. Hier werd de tulp als eerste in Europa geacclimatiseerd.

Lees verder

© 2011 - 2019 Henk108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oude en mooie metropool: PraagGeen enkele Europese hoofdstad bezit zo'n grote variatie aan bouwstijlen als de oude stad Praag. Alle kunststijlen van b…
De Tsjechische stad Praag en omgevingDe Tsjechische stad Praag en omgevingPraag wordt door veel mensen gezien als één van de mooiste steden van Europa. Het historische centrum van de stad is van…
Weekendje PraagWie van cultuur en geschiedenis snuiven houd, is in Praag op het juiste adres. In 2000 werd Praag verkozen tot een van d…
Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)Praag is een populaire reisbestemming voor liefhebbers van culturele stedentrips. Voor wie goedkoop naar Praag wil reize…
Kasteel van Vogüé, Zuid-FrankrijkAan de rivier de Ardeche ligt het middeleeuws dorpje Vogüé. Het dorpje wordt gedomineerd door het kasteel wat hoog op de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in Praag - Kasteel en Hradcany"

Infoteur: Henk108
Laatste update: 15-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Praag
Schrijf mee!