InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Praag: Terecht 'De Gouden Stad'

Praag: Terecht 'De Gouden Stad'

Het schilderachtige Praag, ook wel 'de Gouden Stad' genoemd, staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Dit is niet zo verwonderlijk, de Staré Mesto oftewel de Oude Stad, is al sinds de 10de eeuw het historische centrum van Praag. Ben je van plan deze prachtige stad kort te bezoeken, maar wil je wel veel zien, dan zal deze lijst met onbetwiste hoogtepunten goed van pas komen.

Chrám svatého Mikuláš (St.-Nicolaaskerk)

Oorspronkelijk was dit een gothische kerk uit 1283, maar tussen 1704 en 1756 werd er in opdracht van de jezuïten een 79 meter hoge barokke dom bijgebouwd. Op het plafond is het grootste fresco van Europa te bewonderen. Verder hangen er grote schilderijen en staan er veel standbeelden. Ook staat er een levensgroot orgel, waar Mozart nog op heeft gespeeld! Toch is alles niet zo kostbaar als het lijkt; de roze en groene pilaren zijn gemaakt van faux marbre (nep-marmer), en de levensgrote beelden zijn van hout dat is afgewerkt met een laag gepolijste kalksteen.

Pražský hrad (Praagse Burcht)

<STRONG>Praagse Burcht</STRONG> / Bron: Vincent de Groot, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Praagse Burcht / Bron: Vincent de Groot, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
De Praagse burcht is in de 9de eeuw gesticht en een van de grootste paleizencomplexen ter wereld. Het kasteelachtige uiterlijk dateert uit de periode 1753-1775, toen keizerin Maria-Theresia van Oostenrijk de burcht liet verbouwen. In deze Praagse burcht vond de beroemde ‘Defenestratie’ plaats, waarbij twee katholieke bestuurders en een secretaris uit het raam werden gegooid door edellieden, nadat ze hoorden dat de verafschuwde aartshertog Ferdinand van Habsburg de troon zou bestijgen. Vandaag de dag wordt de burcht gebruikt voor het bijeenkomen van de Tsjechische regering, ook is het kantoor van de president er gevestigd.

Staromĕstská radnice (Oude Raadhuis)

De Astronomische Klok is een erg populaire toeristenattractie en misschien wel Praags bekendste monument. Deze klok geeft de tijd van de dag, de maanden en seizoenen, de tekens van de dierenriem, de baan van de zon en de christelijke feestdagen aan. Op elk heel uur luidt de Dood de klok en komt een verzameling kleine houten heiligenbeeldjes (de apostelen) tevoorschijn. Een haan kraait en dan verschijnt de Turk die zijn hoofd schudt, de Vrek die naar zijn zak met goud kijkt en de Ijdelheid die zichzelf in de spiegel bewondert. De legende gaat dat Hanůs, de man die de laatste hand aan de klok legde, blind is gemaakt zodat hij de klok nergens kon namaken.

Katedrála svatého Víto (St. Vituskathedraal)

De St. Vituskathedraal is de grootste en belangrijkste kerk van Praag. Het duurde bijna 600 jaar voordat deze kathedraal af was. Hij werd pas in 1929 ingewijd en staat op de plaats van een kapel uit het jaar 925. Neem de tijd om deze kathedraal goed te bekijken, het is met zijn gebrandschilderd glas, gewelfde plafonds en mozaïken een lust voor het oog. Leuk detail: het gouden torentje van de St. Wenceslaskapel.

Josefov (Joodse Wijk)

De Joodse wijk ligt in het noordelijke deel van de oude stad en bevat overblijfselen van de van de vroegere joodse getto. Al meer dan 700 jaar woont de Joodse gemeenschap van Praag in deze wijk. De overblijfselen omvatten onder meer zes synagogen en een imponerende Joodse begraafplaats, waar ongeveer 12.000 scheefgezakte, gebroken grafstenen uit de grond steken. Daaronder liggen meer dan 100.000 lichamen, laag op laag begraven in de beperkte ruimte. De Joodse wijk is vanwege de vele mooie gebouwen een genot om doorheen te lopen.

Karlův Most (Karelsbrug)

In 1357 gaf Karel IV opdracht aan Peter Parler om de eerste vaste brug over de Moldau te bouwen. Dit werd de beroemde Karelsbrug. De zandstenen brug verbindt de Oude Stad met de Kleine Zijde. De Karelsbrug is een van de beroemdste toeristenattracties van Praag. Vanaf 1683 werden meer dan 30 standbeelden op de brug toegevoegd, maar de meeste die je nu ziet zijn replica’s. Tegenwoordig brengen buskers (straatmuzikanten) en de vele kraampjes de brug tot leven.
© 2008 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Praag: Terecht 'De Gouden Stad'"

Infoteur: Papillon
Laatste update: 30-01-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!