InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Brno in Moravië, Tsjechië

Brno in Moravië, Tsjechië

Brno in Moravië, Tsjechië Na Praag is Brno de grootste stad van Tsjechië. De stad ligt in Moravië, het oostelijk deel van Tsjechië. In Moravië vind je de regio Zuid-Moravië, waarvan Brno de hoofdstad is. In Brno is een universiteit en daarom is het ook een studentenstad. De stad is niet erg bekend onder buitenlanders, er zijn dan ook niet veel toeristen te vinden. Toch zijn er wel een aantal bezienswaardigheden en/of bijzondere monumenten, waaronder een museum, burcht en kathedraal.

Moravië

Moravië is het oostelijk deel van Tsjechië. Het gebied is genoemd naar de rivier de Morava, deze rivier kruist het gebied van noord naar zuid. Moravië bestaat uit een aantal deelgebieden:
  • Olomouc
  • Vysočina
  • Zuid-Moravië
  • Zlín
Brno is de hoofdstad van de regio Zuid-Moravië.

Villa Tugendhat / Bron: Mr Hyde, Wikimedia Commons (Publiek domein)Villa Tugendhat / Bron: Mr Hyde, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Algemene gegevens Brno

De oppervlakte van Brno is 230 vierkante kilometer. In 2011 werd het inwoneraantal vastgesteld op 385.913 mensen. Brno is de op twee na grootste stad in Tsjechië, de grootste stad in het gebied Moravië en de hoofdstad van de regio Zuid-Moravië. Brno ligt in het district Brno-mesto. Brno is geen toeristische plek, maar vooral een grote studentenstad.

Cultuur

Brno heeft een middelgroot historisch centrum. De gebouwen in het centrum zijn veelal gotisch of modernistisch. Een gebouw dat wordt beschouwd als meesterwerk van modernistische architectuur is Villa Tugendhat, ontworpen door de duitser Ludwig Mies van der Rohe in 1920. De villa wordt zelfs beschermd door UNESCO. Minder modernistisch werk is ook te vinden in Brno. Wanneer je de heuvel opgaat in de stad Brno kom je uit bij het Spielberg (Spilberk) burcht. Dit kasteel is gemaakt in gotische stijl. Vanaf de heuvel waar dit kasteel staat heb je uitzicht over de stad. Daarnaast is ook een kathedraal te vinden in Brno, genaamd de Petrus en Paulus kathedraal. Deze kathedraal is gebouwd in gotische / barokke stijl.
De Petrus en Paulus-kathedraal / Bron: Petr.adamek, Wikimedia Commons (GFDL)De Petrus en Paulus-kathedraal / Bron: Petr.adamek, Wikimedia Commons (GFDL)
Het op één na grootste en oudste museum is het Moravisch museum. Dit museum staat ook in Brno.

Opsomming bezienswaardigheden:
  • Spielberg burcht
  • Moravisch museum
  • Villa Tugendhat
  • Petrus en Paulus-kathedraal

Studentenstad

Brno is een echte studentenstad. In Brno kun je de Masaryk-universiteit vinden. Er zijn van allerlei opleidingen te vinden in Brno, en deze zijn ook verspreid door de hele stad. Naar schatting telt Brno zo'n 90.000 studenten. Er is dan ook een groot verschil te vinden tussen verschillende tijden van het jaar. In juni, juli en augustus is het in Brno erg rustig door vakantie van studenten, in de andere maanden juist meer levendig.

Is Brno toeristisch?

Ondanks het historische centrum met bezienswaardigheden is Brno niet toeristisch. Dit valt ook op bij aankomst, alle voorzieningen die er zijn zijn vooral gericht op de plaatselijke bevolking. Er zijn weinig mensen die Brno bezoeken als stedentrip. Dit komt omdat de meeste mensen niet een paar dagen bezig kunnen zijn met het bezoeken van de bezienswaardigheden. Daarom zijn er meer toeristen die komen voor één dag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Petr.adamek, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Wikipedia
  • Afbeelding bron 1: Mr Hyde, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Petr.adamek, Wikimedia Commons (GFDL)

Reageer op het artikel "Brno in Moravië, Tsjechië"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 13-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!