InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Moravsky Kras in Moravië, Tsjechië

Moravsky Kras in Moravië, Tsjechië

Moravsky Kras in Moravië, Tsjechië De Moravsky Kras (in het Engels: Moravian Karst) is een groot gebied bestaande uit ravijnen, grotten en valleien. Het gangenstelsel hoort bij het plaatsje Blansko in Moravië, Tsjechië. Het gebied heeft een totale oppervlakte van 92 vierkante meter, waarvan 3,5 vierkante kilometer aan ondergrondse gangen. Hiervan is slechts een deel opengesteld voor publiek. Lees hier meer over de Moravsky Kras en de legendes die er spelen!

Ligging

De Moravsky Kras ligt 20 kilometer ten noorden van de op één na grootste stad van Tsjechië: Brno. Het gebied hoort bij het dorp Blansko, in de regio Moravië. De Moravsky Kras neemt in totaal een oppervlakte van 92 vierkante meter in. De rivier Punkva vindt hier zijn oorsprong.

Moravsky Kras

Moravsky Kras is een groot gebied bestaande uit grotten, ravijnen (kloven) en valleien. Het gebied staat vooral bekend om de grotten en het ondergronds gangenstelsel vol druipstenen. Er zijn veel grotten te vinden, maar slechts vier zijn opengesteld voor publiek. Deze worden elk jaar weer door vele toeristen bezocht. De rivier de Punkva vindt hier zijn oorsprong, die heeft gezorgd voor een aantal valleien. De bekendste vallei is Mocacha Abyss. De grotten die voor publiek zijn opengesteld zijn de volgende: Punkva Caves, Balcarka Cave, Catherine's Cave, Sloupsko-šošůvské Cave.

Uitzicht vanaf boven op de Mocacha kloof / Bron: Samsong, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Uitzicht vanaf boven op de Mocacha kloof / Bron: Samsong, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Macocha Abyss

De Macocha Abyss of Macocha Gorge (vertaling: Stiefmoeders' Vallei) is een kloof met een diepte van 138,7 meter. Dit maakt de kloof de grootste van Tsjechië, maar ook de grootste van centraal Europa. De rivier de Punkva heeft gezorgd voor de vorming van de kloof, en daarbij voor het vormen van de ondergrondse gangstelsels van grotten.

De legende over Macocha

Er leefde eens een weduwe met zijn zoon Janicek in het plaatsje Vilémovice. Hij trouwde voor de tweede keer en kreeg een kind. Janicek kreeg er daardoor een stiefmoeder en halfbroertje bij. Janicek was altijd gezond, maar zijn broertje was alleen maar ziek. De stiefmoeder van Janicek ging daarvoor naar een waarzegster. De waarzegster vertelde dat als Janicek zou sterven, haar zoon beter zou worden. Stiefmoeder nam Janicek mee naar de rand van de kloof. Ze zei hem dat hij bessen moest plukken, en duwde hem toen naar beneden. Janicek kon nog takken vastpakken en schreeuwde om hulp, hij werd toen gered door houthakkers. Zijn stiefmoeder kwam thuis en trof haar eigen zoon daar dood aan. Ze nam hem mee en sprong met hem van de rand van de kloof af. Sindsdien is de kloof vernoemd naar 'stiefmoeder', macocha. (Al is in het Tsjechisch vertaald eigenlijk 'macecha'.)

Punkva Caves

De Punkva-grotten is een van de delen die is opengesteld voor publiek. Dit is het grootste deel van de grotten dat is opgengesteld. Het is een groot gangenstelsel vol met stalagmieten en stalagtieten. Veel druipstenen hebben een naam, die past bij de vorm die ze hebben. Als toerist krijg je na het gangstelsel waarin je moet lopen, ook een rondleiding in een boot die door de Punkva-rivier vaart. Deze boot stopt tussendoor bij de Masaryk grotten. De grotten zijn aangesloten aan de Macocha Abyss.

Een deel van de Balcarka Cave / Bron: Prazak, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Een deel van de Balcarka Cave / Bron: Prazak, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Balcarka Cave

De Balcarka Cave is te vinden in het noordelijk deel van Moravsky Kras. Als toerist is hier ook een rondleiding mogelijk. In de rondleiding stop je in verschillende kamers waarin stalagmieten en stalagtieten te zien zijn. Deze zijn erg rijk en helder in de Balcarka Cave. Veel van de druipstenen hebben ook een naam gekregen die bij de vorm van de stenen past.

Catherine's Cave

Deze grot is een deel van de prehistorische watergrot. In de grot zijn nog veel plekken te zien die wijzen naar de waterstromen die ooit in de grotten zijn geweest. Door de erosie zijn er gaten gekomen. De grootste ondergrondse hal hoort bij de Catherine's Cave. De akoestiek is hier erg goed, waardoor hier soms concerten plaatsvinden.

De legende van Catherine

Catherine's vader was een schaapsherder. Toen hij te oud was om zijn werk te doen, was Catherine zijn enige opvolger. Ze vond het geen probleem om haar vader te helpen. Op een dag ging ze naar de stad, met een andere weg die ze normaal gesproken neemt. Het stormde heel erg, daarom besloot Catherine te wachten in een grot in de buurt. Ze kwam erachter dat een schaap miste. Ze volgde de schaapsbel en kwam terecht in een rotsachtige baai. De volgende dag gingen mensen opzoek naar dit schaapsherdertje en vonden haar dood aan in de grot. Sindsdien zijn de grotten vernoemd naar Catherine.

Sloupsko-šošůvské Caves

De grotten Sloupsko-šošůvské bevinden zich in het zuidelijke deel van de Moravsky kras. Het bestaat naast grotten ook uit valleien. De bekendste vallei is Nagelova propast. Deze kloof is zo'n 90 meter diep, en toegankelijk voor toeristen door het plaatsen van enkele bruggen. De Elizabeth Cave is een deel van de Sloupsko-šošůvské Caves. Deze grot staat bekend om de goede akoestiek en is geschikt voor het geven van concerten. Als toeristische attractie worden rondleidingen langs de verschillende delen van de Sloupsko-šošůvské-grotten gegeven.
Gerelateerde artikelen
Grotten en DruipsteengrotGrotten en DruipsteengrotHoe ontstaan grotten precies? Hoe diep kunnen grotten zijn? Waar kun je ijsgrotten vinden? Wat is een druipsteengrot, he…
De grotten van Han, een paradijs voor mens en dierIn de Belgische Ardennen, op een half uurtje van Namen, liggen de grotten van Han. Een toeristische trekpleister die jaa…
Natuurwonder Australië: Nullarborvlakte in South AustraliaNatuurwonder Australië: Nullarborvlakte in South AustraliaDe Nullarborvlakte is het grootste stuk kalksteen ter wereld: een enorm groot, plat, kaal landschap dat het oosten en we…
De grotten van FriouatoDe grotten van FriouatoMarokko is een land met veel en bijzonder natuur schoon. Voor de meesten van ons, maar ook voor veel van de marokkanen z…
Troglobite, het beestje dat nog nooit licht heeft gezienEen beestje wat nooit zonlicht heeft gezien, nog nooit de oppervlakte heeft gezien, en miljoenen jaren evolutie waardoor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prazak, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • http://cs.wikipedia.org/wiki/Moravsk%C3%BD_kras
  • En.wikipedia.org
  • http://www.moravskykras.net/en/moravian-karst.html
  • Afbeelding bron 1: Samsong, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Prazak, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "Moravsky Kras in Moravië, Tsjechië"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 28-10-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!