InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Bratislava, de hoofdstad van Slowakije

Bratislava, de hoofdstad van Slowakije

Bratislava, de hoofdstad van Slowakije Bratislava is de hoofdstad van Slowakije. De stad kent zo'n 430.000 inwoners, wat weinig is voor een hoofdstad. Bratislava ligt vlakbij de hoofdsteden Wenen (in Oostenrijk) en Boedapest (in Hongarije). Deze twee steden zijn duidelijk veel groter, en daarmee ook meer toeristisch. Ondanks dat de stad klein is, is het nog een bruisende stad en perfect voor mensen die grote steden te druk vinden. Lees meer over Bratislava in dit artikel.

Het wapen van BratislavaHet wapen van Bratislava

Algemene gegevens Bratislava

Bratislava is de hoofdstad van Slowakije. Pas in 1919 kreeg de stad de naam Bratislava, daarvoor was de naam nog Presburg. Het inwoneraantal van Bratislava is in 2012 vastgesteld op 462.603 inwoners. De stad is verdeeld in zes districten. Deze districten zijn allemaal weer verdeeld in verschillende gemeenten. Het komt er op neer dat de stad uit 17 gemeenten bestaat. De gemeenten hebben allemaal een eigen gemeenteraad en burgemeester.

Bratislava in vergelijking met Wenen en Boedapest

Bratislava ligt vlakbij de hoofdsteden van Oostenrijk en Hongarije; namelijk Wenen en Boedapest. Duidelijk is dat deze steden veel groter zijn. Wenen en Boedapest tellen beiden zo'n 1,7 miljoen inwoners, daarbij vallen de 400.000 inwoners van Bratislava toch in het niet. De stad is ook duidelijk kleiner en rustiger. Er zijn minder bezienswaardigheden in Bratislava dan in Boedapest en Wenen. De sfeer is er anders door de kleinere straten, waar ook minder mensen zijn. Toch is er nog veel leven op straat 's avonds, mede door alle kleine restaurants en barren die door het hele centrum verspreid zijn. De afstand van Bratislava tot Wenen is slechts 60 kilometer, en tot Boedapest 200. De steden worden dan ook vaak op dezelfde vakantie bezocht.

Bratislavský Hrad, het kasteel in Bratislava / Bron: Peter Zelizák, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bratislavský Hrad, het kasteel in Bratislava / Bron: Peter Zelizák, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bezienswaardigheden

De belangrijkste bezienswaardigheid in Bratislava is de burcht genaamd Bratislavský Hrad. Deze burcht is gebouwd in de negende eeuw. De burcht is te vinden aan de westkant van het centrum, op een heuvel. Deze heuvel is een uitloper van de Karpaten, een hooggebergtegebied in Midden-Europa. De burcht ligt veel hoger dan de andere delen van de stad, en is dan ook in het grootste gedeelte van Bratislava te zien. Het kasteel heeft gotische, barokke en renaissance invloeden. Het kasteel heeft vier hoektorens, in een toren worden kroonjuwelen tentoongesteld en op de binnenplaats van het kasteel is een put te vinden. Het kasteel is gedeeltelijk herbouwd: in de negentiende eeuw vond namelijk een verwoestende brand plaats, pas in 1968 is het kasteel weer volledig hersteld.

Andere bezienswaardigheden in Bratislava

  • Grassalkovichov Palác: het presidentieel paleis.
  • Michalská brána: de stadspoort, te herkennen aan het groene dak dat boven veel gebouwen uitsteekt.
  • Trinitárov klooster
  • Katedrála svätého Martina: de Sint Martinus-kathedraal
  • Hlavné námestie: een centraal plein, vlakbij het kasteel te vinden. Stijlvolle (verlichte) gebouwen grenzen aan dit plein, met ook een fontein in het midden.

Opvallend in Bratislava is het grote aanbod restaurants, barren, cafés e.d. Eigenlijk zit het hele historische centrum vol met kleine restaurants en barren. 's Avonds zitten de straten vol met restaurantgasten, dit geeft een erg gezellige indruk aangezien de straten in Bratislava redelijk klein zijn.

Is Bratislava toeristisch?

In vergelijking met de steden Wenen en Boedapest die vlakbij Bratislava liggen, is Bratislava zeker niet toeristisch. Dit komt door de grootte van de stad en de hoeveelheid bezienswaardigheden. In Bratislava kom je lang niet zoveel toeristen tegen. Toch is Bratislava zeker de moeite waard wanneer je houdt van een meer gezellige, rustgevende sfeer. Deze is in Bratislava goed te vinden, en vaak te missen in grote hoofdsteden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Slowakije met Danube WingsGoedkoop vliegen naar Slowakije met Danube WingsDanube Wings is een Slowaakse luchtvaartmaatschappij. Vanaf oktober 2009 kon goedkoop geevlogen worden naar Slowakije va…
Hyperloop in Europanieuws uitgelichtHyperloop in EuropaDe Hyperloop, het futuristische supersnelle nieuwe transportsysteem is volop in ontwikkeling. Hoewel het initiatief bij…
Bratislava: tien bezienswaardigheden die je moet zienBratislava: tien bezienswaardigheden die je moet zienDe Slovaakse hoofdstad Bratislava is bij velen nog onbekend en onbemind. Dat is jammer, want de stad heeft heel wat te b…
Goedkoop vliegen naar Tsjechië met Click4SkyGoedkoop vliegen naar Tsjechië met Click4SkyGa je op vakantie naar Tsjechië? Met Click4sky kun je bijvoorbeeld heel goedkoop vliegen naar Praag. Je kunt er voor kie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bratislava, de hoofdstad van Slowakije"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 31-01-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!