InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Karelsbrug, het centrum van Praag

Karelsbrug, het centrum van Praag

Karelsbrug, het centrum van Praag Zonder twijfel is de Karelsbrug de meest fascinerende brug van Praag en misschien wel van Europa. De brug verbindt de oude stad van Praag met het nieuwe gedeelte. Een bezoek aan deze brug mag niet missen wanneer je naar Praag gaat. Maar net zoals alle andere bruggen heeft ook de Karelsbrug een belangrijke functie en geschiedenis. Van 2008 tot 2010 is de brug gerenoveerd.

Geschiedenis

Het was Koning Karel IV die in 1357 opdracht gaf om een brug te bouwen. Deze brug moest precies op dezelfde plaats komen waar de Romaanse Judithbrug stond. Deze brug werd verwoest door één van de vele vloedstromen van de rivier Moldau. Peter Parler, de destijds bekende technicus presenteerde een ontwerp aan de koning. Koning Karel IV keurde het ontwerp goed. Maar de bouw ging niet helemaal zoals gepland. Een paar keer werd de brug gedeeltelijk vernield door Zweedse en Oostenrijke kanonnen. Ook waren er aantal vloedstromen die de bogen van de brug vernielde. Dit zorgde voor het instorten van bepaalde delen van de brug.

Maar uiteindelijk, 45 jaar later, was de brug eindelijk klaar voor gebruik. Door de verwoestingen die de brug al te verduren had gekregen was er nog maar één boog die er vanaf het begin al stond. Deze boog is tot op heden nog steeds intact. De hele brug maakte in 1978 tot 1983 een grondige restauratie door.

Bron: Karneyli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Karneyli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Architectuur

De brug is gebouwd op grote blokken die pijlers heten. Over de hele brug zijn de Romaanse en Gotische periodes terug te vinden. Een goed voorbeeld hiervan zijn de lange gigantische ramen in de hoge wachttorens aan beide zijdes. De muren van deze torens zijn dik en massief. Hierdoor vrolijkt de brug maar weinig op. In de brug zit een lichte kronkel die alleen te zien is als je er zelf op loopt. Hierdoor heeft het een beetje een S-vorm. Dit was niet de bedoeling, maar door de vele renovaties zijn sommige delen niet in een rechte lijn komen te staan.

Functie

De oude stad van Praag werd gescheiden van het nieuwe deel door de Moldau. De Karelsbrug zou er voor zorgen dat mensen zich sneller zouden kunnen verplaatsen. In 1974 werd de brug alleen nog maar toegankelijk voor voetgangers. De brug kon zware trillingen en het gewicht niet meer aan.

Beelden

De brug wordt ook gekenmerkt door de dertig beelden die op de brug staan. De beelden zijn gemaakt van zandsteen en dateren uit de Barokse periode. De beelden kijken vrijwel allemaal naar beneden en hebben hun armen langs hun lichaam. De beelden hebben veel weg van de beelden van de Engelenbrug in Rome. De beelden zijn geschonken door mensen van adel en rechters die te maken hadden met de Contrareformatie. Leden van de Contrareformatie zijn mensen die vonden dat de katholieke kerk verkeerd met God omgingen.

In 1890 werden acht beelden ernstig beschadigd door vloedstromen. De beelden zijn vervangen door nieuwe en hebben niks te maken met de Contrareformatie. De nieuwe beelden stralen lachende moeders met kinderen uit.

Er is één beeld van koper gemaakt. Dit beeld zou volgens de legende geluk moeten geven wanneer men beide handen van het beeld tegelijk streelt.

Lees verder

© 2013 - 2019 Vanzadelhoff, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Karelsbrug in Praag: geschiedenis en ontwerpDe Karelsbrug is de bekendste brug van heel Praag en Tsjechië. Deze brug was de eerste verbinding tussen de twee Praagse…
Praag: Terecht 'De Gouden Stad'Het schilderachtige Praag, ook wel 'de Gouden Stad' genoemd, staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Dit is niet zo v…
Oude en mooie metropool: PraagGeen enkele Europese hoofdstad bezit zo'n grote variatie aan bouwstijlen als de oude stad Praag. Alle kunststijlen van b…
Praag: kerstmarkten en cultuurHoewel je bij kerstmarkten altijd direct aan Duitsland denkt, zijn er ook andere mogelijkheden, zoals Praag. Weliswaar n…
De Tsjechische stad Praag en omgevingDe Tsjechische stad Praag en omgevingPraag wordt door veel mensen gezien als één van de mooiste steden van Europa. Het historische centrum van de stad is van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Karelsbrug, het centrum van Praag"

Infoteur: Vanzadelhoff
Laatste update: 19-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Europese bestemmingen
Schrijf mee!