InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toscane; Siena en overige bezienswaardigheden

Toscane; Siena en overige bezienswaardigheden

Naast de Duomo, de paleizen en zijn Palio heeft Siena, een stad in de Toscane van Italië, nog meer gebouwen die een bezichtiging waard zijn. Een mooie fontein op één van de beroemdste pleinen van Italië, diverse kerken en zelfs een klokkentoren die meer dan 100 meter hoog is en beklommen kan worden.

Algemeen

Deze historische stad in de Toscane van Italië heeft heel veel bezienswaardigheden. Siena wordt daarom ook wel een openluchtmuseum genoemd.

Naast de dom (Duomo), paleizen (Palazzo), de universiteit, heeft Siena nog heel veel bezienswaardigheden:
  • Piazza del Campo
  • Torre del Mangia
  • San Francesco (kerk)
  • San Domenico (kerk)
  • Fonte Gaia (fontein)

Bezienswaardigheden

Piazza del Campo

Op de plaats waar de drie heuvels waarop de stad gebouwd is samenkomen, ligt het bijna beroemdste plein van heel Italië (waarschijnlijk is het Sint Pietersplein van Rome nog beroemder). Het heeft de vorm van een schelp en is in negen vakken ingedeeld. Dit herinnert aan de Raad van Negen, het bestuur van de stad dat, tussen 1285 en 1355, uit 9 heren bestond. Het plaveisel (waarmee in 1327 is begonnen en dat klaar was in 1347) is baksteen in visgraatmotief met een travertijn belijning.

Het plein is gebouwd op een stuk grond dat vroeger een open veld was, het was in 1169 door de gemeente Siena aangewezen om bazaars, markten en publieke vieringen te houden. Het halfronde plein van de Piazza bedekt een moeilijk en ongelijk terrein, waardoor de aanleg een echte prestatie is. Alle belangrijke straten van de stad leiden naar dit plein.

Het plein is halverwege de 14e eeuw ontworpen en loopt naar het laagste punt van de stad, richting Palazzo Pubblico. Op het plein staat de bekende Fonte Gaia, een fontein.

Torre del Mangia

Een klokkentoren gebouwd door de broers Rinaldo van 1338 en 1348. Het staat naast het Palazzo Pubblico aan het Piazza del Campo. Het onderste gedeelte van de toren, welke ongeveer 102 meter hoog is, is gebouwd in de gotische stijl, gelijk aan het Palazzo. De rest van de toren is gebouwd in een andere stijl.

De toren is te beklimmen, 505 treden, maar is wel erg smal. Bijna boven wordt de toren nog smaller en kan men via een houten ladder verder klimmen. Er is een uitzicht van 360°. Men kan daarna nog verder omhoog, naar een plateautje van 2x2 meter, recht onder de bronzen klok die de toren rijk is.

Aan de voet van de toren is na de pestepidemie van 1348 een Cappella die Piazza gebouwd.

San Francesco

De bouw van de kerk in 1326 vergroot een bestaande kleine kerk. In 1475 wordt naar een plan van Franceso di Griogio gebouwd en in 1655 worden er veranderingen in barokstijl toegevoegd. Het heeft een enkel schip, is gebouwd in de vorm van een Egyptisch kruis. Waardevolle fresco´s en andere kunstwerken zijn er te bewonderen.

Om de kerk zijn fresco´s te vinden van onder andere Pietro Lorenzetti uit de periode rond 1331, de Kruisiging, de Heilige Ludwig van Anjou is van Ambrogio Lorenzetti.

San Domenico

Even buiten het centrum van Siena, op de Caporegio heuvel werd aan deze kerk begonnen met de bouw in 1226. Het is een bouwwerk in de Gotische-Sisterciënzer stijl, met een opvallende toren met kantelen, die in 1340 aan het gebouw werd toegevoegd. De Dominicanen hebben de kerk gebouwd. De kerk is gebouwd ter ere van de heilige Domenico.

In de 14e eeuw zijn forse uitbreidingen van de kerk toegebracht. In 1798 is de kerk bijna in zijn geheel verwoest door een aardbeving, maar is gelukkig weer volledig herbouwd. De kerk is van binnen weinig gedecoreerd. Alleen een fesco van Andrea Vanni is te bewonderen.

De schilderingen verbeelden het leven van Sint Catharina, die in Siena heeft geleefd van 1347 tot 1380 en die in 1461 heilig werd verklaard. In de kerk wordt ook een relikwie van de Heilige Catharina bewaard, namelijk haar gemummificeerde hoofd.

Fonte Gaia

Ter ere van het voltooien van de watervoorziening van Siena kreeg Jacopo di Piero della Quercia in 1408, een Italiaans beeldhouwer en zoon van een goudsmid uit Lucca, de opdracht om een fontein te ontwerpen. De burgers waren zo in hun schik met het water, dat zij de fontein hierna vernoemden, gaia betekend namelijk vrolijk.

Het is rechthoekig en aan 1 zijde open. Op de dichte zijden van de fontein zijn reliëfs en sculpturen aangebracht van onder andere de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs. Jacopo heeft meer dan 10 jaar aan de fontein gewerkt.

Het water van de fontein is afkomstig uit een 25 km lang aquaduct dat in gebruik is sinds de 14e eeuw. De originele fontein staat inmiddels in het stadhuis, het is vervangen door een kopie omdat het origineel zwaar beschadigd is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een beknopt overzicht van SienaEen beknopt overzicht van SienaDe grandeur van deze prachtige stad die eeuwen de strijd aanging met Firenze, is waar te nemen in de dom van Siena, de t…
Toeristische Informatie over ToscaneToeristische Informatie over ToscaneToscane is een regio in Italië. Het gebied heeft een grootte van 23.000 vierkante kilometer en er wonen ongeveer 3.7 mil…
Piazza di SpagnaPiazza di SpagnaRome kent verschillende pleinen met interessante bezienswaardigheden, zoals fonteinen, kerken en monumenten. Eén van de…
Toscane; MontepulcianoMontepulciano, een stad in de Toscane van Italië, bekend om zijn uitstekende Vino Nobile die wereldwijd bekend is. Daarn…
Toscane; San GimignanoSan Gimignano is een historische stad in het Italiaanse Tocane. In deze stad was het vroeger een soort status symbool om…

Reageer op het artikel "Toscane; Siena en overige bezienswaardigheden"

Infoteur: Storm
Laatste update: 31-08-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!