Toscane; Siena en zijn geschiedenis

Toscane; Siena en zijn geschiedenis Een begrip binnen de Toscane van Italië, deze Middeleeuwse stad; Siena. Een stad die in de 16e eeuw bij het groothertogdom de Medici van Florence werd ingelijfd. Doordat de Florentijnen hun eigen stad meer wilde laten groeien dan Siena heeft de stad toen (gelukkig) niet de kans gehad om zich verder te ontwikkelen en heeft, tot groot genoegen van de toeristen, zijn Middeleeuwse karakter behouden. Zelfs heden ten dagen wordt moderne bouw uit Siena geweerd.

Legende

Omtrent het ontstaan van de stad Siena, een oude rivaal van Florence in de Toscane van Italië, doen diverse legenden de ronde.

Onder andere de legende dat Siena gesticht is door de zonen van Remus, Aschius en Senius. Zij zouden de stad Rome zijn uitgevlucht voor hun oom Romulus. De kleuren van de zadeldekken van hun paarden waren wit en zwart. Een wolvin heeft hun vergezeld op hun vlucht vanuit Rome. De twee jongemannen zouden het Castello Senio, op de plaats waar Siena ligt, hebben gebouwd. De zogende wolvin is ook, net als van Rome, het symbool van Siena geworden. De kleuren van de stad zijn zwart wit, naar de zadeldekken van de gevluchte zoons.

Geschiedenis

De stad is net als Rome gebouwd op heuvels, alleen Rome op zeven en Siena op drie. Het ligt op 320 meter hoogte en is de best bewaarde Middeleeuwse stad van het land met nauwe straatjes en mooie gebouwen.

De stad bestond al in de tijd van de Etrusken, waar de naam Sena al bekend was. Gedurende de Romeinse tijd heeft keizer Augustus er een militaire kolonie gevestigd, de naam was toen Sena Julia. In 313 werd de stad een bisdom.

Tot de 14e eeuw

Van 774 tot 1147 werd de stad bestuurd door graven en leenmannen van de Duitse keizer Karel de Grote en zijn opvolgers. In 1147 werden de bisschoppen verdreven en namen de burgers het bestuur van de stad over, waarbij de edelen zich buiten de stad moesten vestigen. Hierdoor ontstond de actieve geldhandel van de edelen met de burgers. Doordat zij zich met de burgerij verenigden ontstonden grote handelsfirma´s die hun handel in heel Europa en in het Oosten aan de man brachten.

De stad had zijn grootste bloei in de 13e en 14e eeuw toen vooral de gotische kerken verrezen. Het waren openbare en particuliere gebouwen. In 1203 werd de universiteit van Siena opgericht, vermaard om haar faculteiten rechten en medicijnen (het is tot op heden nog steeds één van de belangrijkste universiteiten van Italië).

Siena koos ten tijden van de strijd tussen de Ghibellijen en de Guelfen de kant van de eerste groep waarbij de stad in de strijd in 1269 door Florence werd verslagen. In 1348 brak de pest uit in de stad en hierdoor kwam maar liefst 2/3 van de inwoners om het leven.

Tot heden

Het was hertog Cosimo 1 de Medici van Florence, die Siena in 1559 inlijfde bij het Toscaanse hertogdom. De bloei van de stad werd door de Florentijnen vertraagd om hun eigen stad in hun voordeel te laten groeien en bloeien. Dit is achteraf een geluk voor Siena geweest, hierdoor blijf het namelijk zijn gotische karakter behouden wat nu zoveel toeristen trekt. In 1859 was het Siena die zich als eerste Tocaanse stad aansloot bij het koninkrijk Italië.

Sinds 1995 staat ook historische binnenstad van Siena op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Toscane; Siena en zijn geschiedenis"

Infoteur: Storm
Laatste update: September 2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Toscane
Schrijf mee!