InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De Trevifontein in Rome

De Trevifontein in Rome

Voor Romeinse begrippen is de Trevifontein bijna 'nieuw'. De fontein is namelijk 'pas' zo'n 240 jaar geleden aangelegd. Het is een monument dat wereldwijd met Rome; de Eeuwige Stad, wordt geassocieerd en is zeker een bezoekje waard. Diverse pausen hadden plannen om op de plek waar de Trevifontein zich nu bevindt een monumentale fontein aan te laten leggen. Veel plannen werden ingediend, waaronder door Bernini, maar pas in 1732 keurde paus Clemens XII een plan goed. Zijn pauselijke wapen is dan ook boven de fontein te vinden. Het ontwerp van Nicola Salvi werd goedgekeurd. Het duurde dertig jaar om de fontein te bouwen.

De beelden van de Trevifontein

Wanneer je naar de fontein kijkt, merk je dat de nadruk ligt op het centrale deel, dat wordt gedomineerd door Neptunus. Onder hem, tussen de rotsen, zie je twee Tritonen met paarden. Een paard is kalm, de ander steigert. Dit steigerende paard staat symbool voor het onberekende karakter van de zee. Het gutsende water stelt de kracht en turbulentie van de oceaan voor. Deze centrale figuren werden gemaakt door Giovanbattista Maini, maar afgemaakt door Pietro Bracci.

De figuren in de nisen links en recht stellen Overvloed en Gezondheid voor en zijn gemaakt door Filippo Valle. De vier figuren in de versiering bovenaan zijn elk door een andere kunstenaar gemaakt en staan voor het gezonde en genezende effect dat water in de vier seizoenen heeft.

De Trevifontein heeft het zelfs nog tot op het witte doek gehaald. De fontein is vereeuwigd in de films 'Three coins in the fountain' (1954) en 'La dolce vita' (1960). Verder is de fontein ook bekend vanwege de uitstekende kwaliteit van het water. Het water is afkomstig uit een bron waar vroeger de in Rome wonende Engelsen hun bedienden water lieten halen voor de middagthee!

Kom terug!

Wie kent de gewoonte niet; het gooien van een munt over je schouder in de Trevifontein. Het verhaal vertelt dat een ieder die op deze manier een munt in de fontein gooit, ooit weer terugkomt in Rome. Op de bodem van de fontein liggen verschrikkelijk veel munten. En geef de muntgooiers eens ongelijk; wie wil nu niet terugkomen in zo'n prachtige stad?

Lees verder

© 2007 - 2018 Veron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Trevifontein in Rome"

Infoteur: Veron
Gepubliceerd: 18-04-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Rome
Schrijf mee!