InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toscane; Arezzo, bezienswaardigheden

Toscane; Arezzo, bezienswaardigheden

Arezzo in de Toscane in Italië is een oude stad met veel historie. Door de vele eeuwen heen zijn er natuurlijk de gebruikelijke kerken en musea gebouwd die het bezoeken waard zijn. Tegenwoordig is de stad bekend om zijn goudsmeedkunst en de fresco’s in de Chiesa di San Francisco. Tweemaal per jaar vindt het Steekspel der Saracenen plaats. Een strijd tussen verschillende buurten uit de stad.

Waar ligt Arezzo

Een kleine 80 kilometer ten zuidoosten van Florence aan de A1, de weg naar Rome, ligt het stadje Azrezzo met nog net geen 100.000 inwoners. Het ligt op een heuvel in het oosten van de Toscane.

Geschiedenis van Arezzo

Gesticht door de Etrusken en het maakte deel uit va de 12 vorstendommen. Het was één van de belangrijkste zetels van de hoogste Etruskische Lucumones. De stad sloot in de 4e eeuw voor Chr. een verbond met Rome, waardoor het voor verwoesting werd gespaard. De stad ontwikkelde zich tot een stad van strategisch belang en vormde het middelpunt van bloeiende en economische activiteiten.

In de Middeleeuwen werd Arezzo een vrije stadstaat en dat duurde tot ongeveer 1289 na de nederlaag van de slag bij Campaldino (in deze strijd heeft ook Dante Alighieri meegevochten).Toen begon de ondergang van de stad zich in te zetten. In 1384 kwam het toe aan Florence en maakte het deel uit van het groothertogdom van de Medici.

Nu is de stad bekend om zijn edelsmeedkunst, er zijn meer dan 1.000 ateliers die gouden sieraden ontwerpen, maken en exporteren. In het museum, Museo Gori e Zucchi is alles over dit thema te vinden.

Bezienswaardigheden

Het is natuurlijk te verwachten dat een stad als Arezzo met een lange geschiedenis een aantal gebouwen herbergt die het bekijken waard zijn. Een paar van deze bezienswaardigheden zijn:

Chiesa di San Francisco

De kunstschilder uit de streek, Piero della Francesca (leefde van 1420 tot 1492), heeft ieze kerk voorzien van de frescocyclus “legende van het Ware Kruis”. Dit heeft hij gemaakt in opdracht van Giovanni Bacci en is gemaakt tussen 1452 en1466. Deze fresco´s, die hij niet in chronologische volgorde heeft geschilderd, zijn gemaakt naar aanleiding van de 13e eeuwse tekst over het mysterieuze verhaal van het Heilige Kruis van Christus. Om het verhaal te kunnen volgen dient men van de ene muur naar de andere te kijken.

Duomo

De kerk is gebouwd in de Gotische stijl en ontworpen door Margaritone. De bouw begon in 1278 en werd vroeg in de 16e eeuw voltooid, namelijk 1510. De drie schepen hebben een binnenruimte met meerzuilige pilaren en veel kunstwerken. Piero della Francesco heeft in deze dom de fresco La Maddalena geschilderd in 1465. De kathedraal heeft prachtig gebrandschilderde ramen van Guillame de Marcillat, een Franse monnik die in Arezzo is gestorven.

Santa Maria della Pieve

Of te wel gewoon Pieve, de oudste en meest bekende kerk van Arezzo waarvan de bouw na 1140 begon. Eén van de mooiste kerken van Toscane die gebouwd is in de Romaanse stijl. Op de plaatst waar de kerk nu staat, stond vroeger een tempel. De kerk is opgedragen aan Maria en aan de patroon van de stad, de Heilige Donatus. Een relikwie van deze heilige bevindt zich in een borstbeeld, Aretaans handwerk, verguld zilver en gemaakt in 1346.

De toren van de kerk is ongeveer 60 meter hoog en wordt vanwege de vele openingen met dubbele bogen, de “toren met honderd gaten genoemd”. De rijke versieringen van de voorgevel en apsis zijn kenmerkend voor de Romaanse stijl van Pisa, maar het interieur van de kerk wordt gekenmerkt door strengheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toscane in Italie; Chiusi een bezoek waardChiusi is een oud stadje in de Toscane van Italië, al ruim 3000 jaar oud en oorspronkelijk een Etruskische stad. In de b…
Etrusken, een oude beschavingDe Etrusken waren een machtig volkje in Toscane van Italië zo ongeveer het laatste millennium v.Chr. Zij begonnen met he…
Toscane in Italie; Bibbiene de bezienswaardighedenToscane in Italie; Bibbiene de bezienswaardighedenBibbiene in Toscane van Italië was vroeger een belangrijke Etruskische nederzetting. Tegenwoordig is dit stadje beroemd…
Toscane; Commune di BargaBarga is een klein gehuchtje in het Toscaanse Italië. Het ligt in de buurt van Lucca en heeft een oud historisch centrum…
Italië Toscane, FlorenceItalië Toscane, FlorenceDe meeste Nederlanders gaan wel eens op vakantie naar Italië. De regio Toscane is dan ook één van de meest bezochte plaa…

Reageer op het artikel "Toscane; Arezzo, bezienswaardigheden"

Infoteur: Storm
Laatste update: 26-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Toscane
Schrijf mee!