InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Abdij San Fruttuoso van Capodimonte (Genua): Bloemenrivièra

Abdij San Fruttuoso van Capodimonte (Genua): Bloemenrivièra

Abdij San Fruttuoso van Capodimonte (Genua): Bloemenrivièra De abdij van San Fruttuoso ligt vlak bij Portofino Italië, in de provincie Ligurië. Dit is ongeveer dertig kilometer verwijderd van Genua. Ten westen van Portofino ligt een schitterend gebied dat de Bloemenrivièra wordt genoemd. Deze regio is erg in trek bij vakantiegangers. Indien u in Noord-Italië een camping zoekt, is de kans groot dat u in dit gebied slaagt. De abdij bevindt zich op een schitterende locatie nabij de Ligurische kust. Zij is alleen via een smal wandelpad of via zee te bereiken.

Locatie abdij in Ligurië

Deze abdij ligt in Italië, in de provincie Ligurië in de buurt van Genua. San Fruttuoso behoort bij de gemeente Camogli. De baai waaraan dit bouwwerk ligt heet de de Golfo Paradiso in de zee van Portofino. De abdij is opgedragen aan een heilige van rond 200 na Christus. De as van San Fruttuoso van Tarragona werd hier bewaard. San Fruttuoso kwam uit de Spaanse stad Tarragona en was daar bisschop. Hij werd gemarteld door de Romeinen en later heilig verklaard.

Bereikbaarheid abdij vanuit Portofino

U kunt de abdij alleen naderen via het water via een regelmatige bootdienst vanaf het centrum van Camogli, Portofino, Santa Margherita Ligure, Rapallo, Chiavari, Lavagna en Sestri Levante. Als u dus in Portofino vakantie viert is dit een mooie dagtocht. Daarnaast heeft u de mogelijkheid deze bijzondere plek via een fikse wandeling van anderhalf uur te bereiken via een smal wandelpad vanaf Portofino. In de buurt van de abdij is een mooi strand. Er worden regelmatig concerten gegeven in en rond de abdij. In de baai zelf staat een herdenkingsmonument voor een bekende Italiaanse duiker. Het is rond 1955 afgezonken op de zeebodem. Het stelt een Christusstandbeeld voor dat de handen naar de hemel opheft.

Geschiedenis van de abdij van San Fruttuoso van Capodimonte

Rond 950 na Christus werd gestart met de bouw van deze abdij. In eerste instantie werd hij bewoond door Griekse monniken. Rond 1100 na Christus gaf de weduwe van keizer Otto de I opdracht tot uitbreiding van het complex. Rond deze tijd woonden hier Benedictijner monniken. Vanaf 1200 werd het complex gebruikt als hotel. Er werd een galerij aangebouwd door de familie Doria uit Genua. Die gebruikte deze plaats om hun geliefden een laatste rustplaats te geven. De bovenste verdieping van de abdij van San Fruttuoso van Capodimonte werd verbouwd en er werd een toren aangebouwd. Dit gebeurde in het tweede deel van de zestiende eeuw in opdracht van Andrea Doria. Het complex verloor later haar religieuze bestemming en werd bewoond. In het begin van de twintigste eeuw werd het gerestaureerd en geschonken aan het Italiaanse Environment Fund.

De kerk

De kerk stamt uit de Middeleeuwen. De doorgang is via de oude sacristie. Deze is gelegen in de verhoging die rond 1550 is gebouwd. De kerk bestaat uit het cryptegedeelte waar veel leden van de familie Doria zijn begraven. De rest is voor de monniken.

De apsis

Deze constructie is een soort nis die de vorm van een halve cirkel of meer hoeken heeft. Deze is aangebouwd aan een kerk, kathedraal of ander religieus gebouw. Heel vaak is dit de locatie van het altaar. Bij de Romeinen was dit de locatie waar de rechter of bestuurder zijn zetel had. Vanaf ongeveer 300 na Christus kwam deze bouwwijze in zwang. Dit kwam door de eerste christelijke Romeinse keizer: Constantijn. Op de plek waar bij de Romeinen de heerser zat, kwam nu de belangrijkste religieuze persoon te zitten. Keizer Constantijn de Grote van het Romeinse Rijk, de eerste christelijke keizer, liet in de vierde eeuw de eerste kerkgebouwen bouwen met een apsis. De apsis, de plek waar eerst de rechter of bestuurder zat, werd de plek voor de bisschop of de priester. Het woord apsis hoort bij de romaanse bouwstijl.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De mooiste campings aan de Bloemenriviera - ItaliëDe mooiste campings aan de Bloemenriviera - ItaliëAan de Italiaanse Bloemenriviera kun je op veel campings de vakantie doorbrengen. De meeste campings beschikken naast de…
Veerboten naar CorsicaCorsica is een eiland in de Middellandse Zee. Het eiland ligt voor de Italiaanse kust, Corsica hoort echter bij Frankrij…
Italië has it all!Italië is een zeer populair vakantieland, en niet voor niets. Het weelderige landschap van Toscane, talloze grote steden…
Cinque Terre, Italië: aanrader voor voor- en najaarCinque Terre, aan de Middellandse Zeekust van Italië, kan al wandelend, varend, treinend en bussend ontdekt worden. Het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Superchilum, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://it.wikipedia.org/wiki/Abbazia_di_San_Fruttuoso
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Apsis_%28architectuur%29

Reageer op het artikel "Abdij San Fruttuoso van Capodimonte (Genua): Bloemenrivièra"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 08-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Italiaanse steden
Schrijf mee!