InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Portofino: parel van de Italiaanse Rivièra

Portofino: parel van de Italiaanse Rivièra

Portofino is een schitterd dorp. Het beeld van de warmgekleurde huizen met de bergen op de achtergrond zal nog lang op uw netvlies staan!

Deze exquise havenplaats gelegen in de buurt van Genua (afstand ongeveer veertig kilometer) wordt beschouwd als de parel van de Italiaanse Rivièra. In de Oudheid noemden de Romeinen deze havenplaats de Portus Delphini. Dit omdat er een aanmerkelijk aantal dolfijnen in de wateren zwom. Portofino ligt op een schiereiland. Dit totale stuk land is een natuurpark. Het bevat ook de Monte di Portofino. Deze heeft een hoogte van ruim zeshonderd meter.

Het geheim van Portofino

De bergachtige groene achtergrond, samen met de mooie pastelkleurige huizen maken het een sprookjesachtige omgeving. Warme kleuren overheersen. Dit plaatsje is lang door de jetset geheim gehouden. De echt rijken ter aarde zijn hier al vele jaren kind aan huis.

Geschiedenis van Portofino

In het verleden was dit een vissersdorp. Reeds in de Romeinse tijd woonden hier mensen en stond de Golf van Portofino bekend om de vele dolfijnen die hier rondzwommen. Portofino ligt in de provincie Genua. Deze havenplaats ligt ingeklemd tussen de bergen en de zee. Het heeft dus geen enkele mogelijkheid om uit te breiden. Sinds het begin van vorige eeuw is er eigenlijk niks nieuws bijgebouwd. Er is domweg de ruimte niet voor. Dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat Portofino zijn identiteit heeft behouden. Er zijn wel wat boetieks, maar met mate. De exclusieve villa's liggen hoog tegen de berg aan.

Bezienswaardigheden

In de omgeving bevinden zich een aantal baaien die alleen per boot te bereiken zijn. Verder zijn er een aantal wandelroutes in het natuurpark uitgezet. Een andere mooie haven hoort bij het middeleeuwse dorp Camogli. Verder is er nog een gedenkteken van Dario Gonzatti (vijftien meter onder water) en een vuurtoren. U kunt ook een bezoek brengen aan de abdij van San Fruttuoso. U kunt hier alleen komen met de boot of u dient te voet een steil pad te volgen.

Middeleeuwse dorp Camogli

Dit schitterende havenstadje ligt ruim twintig kilometer ten oosten van Genua. Het is gelegen in een vallei, aan de Ligurische kust. Dit kleine, authentieke stadje was in het verleden bekend om zijn vele zeilschepen. Het heette vroeger ook wel de "Stad van de duizend witte zeilschepen". Er zijn perioden dat alleen al in dit stadje bijna vijfhonderd volwaardige kapiteins woonden. Ook stond hier een soort rusthuis voor zeevaardenden. Een typisch kenmerk van dit stadje zijn de gekleurde huizen. Zo konden de zeelieden makkelijker de weg naar huis terug vinden.

Gedenkteken Dario Gonzatti

Een beroemde Italiaanse duiker wordt met dit beeld geëerd. Hij was de duiker die het vroegst een duikuitrusting gebruikte. Vlak bij de plek waar het beeld onder water werd gezet overleed deze pionier in 1947. Bijna tien jaar later werd er een gedenkteken (onder water) voor deze beroemde Italiaan opgericht. Het bestaat uit een Christusbeeld die zijn handen richting de hemel opheft.
De exacte locatie was op ruim 15 meter diepte, tussen Portofino en Camogli.

Bereikbaarheid

U kunt vliegen op Genua. Daarna kunt u verder met boot, bus, taxi of trein. Helaas is het plaatsje zo compact dat u niet mag parkeren. Gebruik dus het openbaar vervoer en waag u niet richting Portofino met de auto. Vooral in de zomer kan het erg druk zijn.

Luxe hotel

Het Splendido is een viersterrenhotel dat rond 1900 werd geopend. Het heeft een schitterend uitzicht op de baai.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cinque Terre, Italië: aanrader voor voor- en najaarCinque Terre, aan de Middellandse Zeekust van Italië, kan al wandelend, varend, treinend en bussend ontdekt worden. Het…
WK voetbal 1934In 1934 werd voor de 2e maal het Wereld Kampioenschap Voetbal gehouden. Dit jaar was Italië het gastland, nadat andere l…
EK voetbal 1980Het EK van 1980 word georganiseerd door gastland Italië. Dit is de 2e keer dat Italië de eer heeft om het EK te mogen or…
WK voetbal 1938In 1938 werd al voor de 3e keer het Wereldkampioenschap voetballen gehouden. Dit jaar was het de beurt aan Frankrijk om…
EK voetbal 20002000 is het jaar dat het EK voor het eerst wordt georganiseerd in het nieuwe millennium. Het is de 11 editie van dit imm…
Bronnen en referenties
  • http://www.hola.com/viajes/2011080853939/portofino-italia-chic/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Portofino
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Camogli
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Christ_of_the_Abyss

Reageer op het artikel "Portofino: parel van de Italiaanse Rivièra"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 17-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Italiaanse steden
Schrijf mee!