Cinque Terre, Italië: aanrader voor voor- en najaar

Cinque Terre, aan de Middellandse Zeekust van Italië, kan al wandelend, varend, treinend en bussend ontdekt worden. Het is een streek die bestaat uit een kustlijn waar een aantal kleine dorpjes zo gebouwd is, dat ze jarenlang vaak alleen te voet of per boot konden worden bereikt. Dit gebied kan het beste in het voor- of najaar bezocht worden, omdat de temperatuur dan het prettigst is.

Cinque Terre

Tussen Genua en Livorno ligt een prachtig kustgebied met plaatsen als Portofino en Sestri Levante, veelbelovende namen en misschien doen ze geen bellen rinkelen, maar als je er eenmaal langs bent gereden vergeet je ze nooit meer. Ongeveer 50 kilometer voorbij Sestri Levante kom je bij La Spezia, een oude, drukke havenstad die als uitvalhaven kan dienen voor de ontdekking van Cinque Terre.

Cinque Terre is een tot nationaal park uitgeroepen gebied en behoort tot het Wereldcultuurerfgoed van de UNESCO.
Het is een streek die tot voor kort niet anders dan te voet of per boot te bereiken was, ook nu is er geen directe verbinding van autowegen.

Het gebied bestaat uit 5 prachtige, aan de rotsige kust "geplakte" dorpjes: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore. Al deze plaatsjes zijn verbonden door een oud voetpad, het "Sentiero Azzurro", dat een prachtig uitzicht biedt op de wijngaarden langs de kust. In de zomer is het snel te warm om deze wandeltocht te ondernemen, in het voor- en najaar, met temperaturen van ongeveer 21 graden gaat dat beter. Omdat meer mensen dat vinden is het ook nog aan te raden om 's morgens vroeg of laat in de middag te gaan lopen.

Het wandelpad loopt van dorp naar dorp, tussen Manarola en Riomaggiore loopt zelfs de beroemde Via dell'Amore, de weg van de liefde (een wandeling van 15 minuten). Het pad is in twee dagen te lopen, het is goed onderhouden, al is er ook een gedeelte zonder balustrade. Schoenen met een goed geprofileerde zool zijn aan te raden. In de plaatsjes zijn kleine hotelletjes waar je kunt overnachten. Ook is er een mogelijkheid om 6 dagen te lopen, dan ga je met een gids of met een beschrijving ook het binnenland in, waar in oorden overnacht kan worden waar nog bijna geen toerist is geweest. Mogelijkheden genoeg, na te vragen bij de regionale toeristenbureaus (APT).

Per boot

Vanuit La Spezia kan men tevens per boot de kust verkennen. In Portevenere moet je dan wel overstappen op de boot naar Monterosso. Portovenere is trouwens een prachtig, romantisch dorpje met een mooi haventje, romantische straatjes en een klein kerkje (de oudste van de Riviera, uit de 6e eeuw) op een klif, vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over Cinque Terre. Aan de overkant van Portevenere ligt het eiland Palmaria, waar elke zomer een klassiek muziekfestival plaatsvindt en waar ook de grotere stranden te vinden zijn, bereikbaar per kleine veerboot of kleine motorbootjes.
© 2007 - 2020 Tanya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • ANWB Extra: Italiaanse Riviera Capitool Reisgidsen: Italie Eigen ervaringen.

Reageer op het artikel "Cinque Terre, Italië: aanrader voor voor- en najaar"

Infoteur: Tanya
Laatste update: 27-10-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!