InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Camogli bij Genua: vissersdorp met maritieme geschiedenis

Camogli bij Genua: vissersdorp met maritieme geschiedenis

Camogli in Noordwest-Italië is een authentiek vissersdorp met een bewogen maritieme geschiedenis. Dit kleine dorpje, dat nu rond de zesduizend zielen telt, was in het verleden in het bezit van een vloot van bijna zeshonderd schepen. Rond 1800 vochten veel mannen uit dit dorp samen met Napoleon tegen de Engelsen. Dit gedeelte van Italië viel toen onder Franse heerschappij. Dit gebied ligt in de Bloemenrivièra: een geliefd oord om vakantie te vieren. Zoekt u een camping in Italië dan is de kans groot hier iets van uw keuze te vinden.

Camogli

Dit authentieke dorp met van oudsher bekende haven ligt in Noord-Italië. Het ligt aan de "Franse kant" van de laars. Het behoort tot de provincie Ligurië en is gelegen ten oosten van Genua. De afstand tot deze grote stad is ruim twintig kilometer. Momenteel telt het stadje bijna zesduizend zielen. Camogli ligt aan de Ligurische kust, in een soort kom. Het dorp is omringd door het natuurpark "Portofino Camogli". Dit is het breedste punt van dit regionale park. Het gebied met haar wateren in de voorkant van de kaap maakt onderdeel uit van het Portofino Marine beschermd natuurgebied. Dit dorp is al eeuwen beroemd om haar grote aantal zeilschepen en kundige kapiteins. Camogli stond bekend als de "Stad van de duizend witte zeilschepen". Dit was echt een zeeliedenmetropool. Er werd goed voor de zeelieden gezorgd: vroeger al stond hier een bejaardentehuis speciaal voor zeelieden. Net zoals Portofino staat Camogli bekend om haar gekleurde huizen. Zo konden de zeelieden makkelijker de weg naar huis terug vinden. De inwoners van Camogli heten ook wel "camoglini Cammugin".

De naam Camogli

Men denkt dat de naam van het dorp is afgeleid van het Genueese woord Camuggi. Dat betekent huisvrouwen die alleen thuis wachtten op hun zeevarende mannen. Omdat Camogli in een mooie kom, gericht naar de zee ligt, heeft het geen last van de koude winden die vanuit de Po-vlakte kunnen waaien. Dit gematigde klimaat is ook een van de redenen waarom Camogli zo geliefd is als toeristische bestemming.

Natuurpark Portofino Camogli

Het dorp Camogli maakt samen met Portofino en Santa Margherita Ligure deel uit van een soort ecologisch netwerk in Ligurië. Het heet Natura 2000. In dit gebied leven in de donkere grotten en het water een aantal unieke diersoorten. Denkt u hierbij aan vissen, koralen en sponsen.

Geschiedenis van het dorp

Bij opgravingen aan het eind van de zestiger jaren zijn resten gevonden die erop wijzen dat Camogli reeds in de prehistorie bewoond was. Bij de waterloop, locatie Castellaro Gentile zijn al aarden wallen gevonden die door mensenhanden waren aangelegd. Ook zijn er resten van primitieve woningen gevonden. Dit alles stamt al uit 1500 voor Christus. Rond 100 voor Christus vond men al gebruiksvoorwerpen die aan de oude Romeinen toegeschreven konden worden. In documenten van tijdgenoten van de bisschop van Milaan (rond duizend na Christus) werd Camogli voor het eerst genoemd. Vanaf 1100 werd de vesting van Dragonara gebouwd en verstevigd. Het dorp werd rond deze tijd tot rond 1600 nogal eens aangevallen door bijvoorbeeld de hertog van Milaan. In de zeventiende eeuw had de Turkse admiraal Dragut zijn zinnen op het dorp gezet. De haven en de verdedigingswerken werden uitgebreid en het sluitstuk was een pier in 1624.

Na 1800

Dit gebied viel ten tijde van Napoleon onder de Fransen. Door de oorlog tegen diverse tegenstanders kwam de scheepvaartbouw tot grote bloei. Met name na de slag van de Fransen tegen de Engelsen (waarbij Napoleon verloor) leidde een tijdperk van grote maritieme bedrijvigheid in Camogli in. Door het grote aantal arbeiders die aan de vele orders werkten kwam de handel tot bloei. Het dorp barstte werkelijk uit haar voegen. Rond 1850 had dit dorp een vlot die uit bijna zeshonderd zeilschepen bestond. Dit tijdperk kwam abrupt ten einde door de komst van de stoomschepen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Camogli

Reageer op het artikel "Camogli bij Genua: vissersdorp met maritieme geschiedenis"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 17-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Italiaanse steden
Schrijf mee!