InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Bella Italia - Algemene info

Bella Italia - Algemene info

Italië is een schiereiland in het zuiden van Europa dat de vorm heeft van een laars. Er omheen liggen aan de westkant de Ligurische Zee (bij de Rivièra) en de Tyrrheense Zee, aan de zuidkant de Ionische Zee en aan de oostkant de Adriatische Zee. De eilanden Sardinië en Sicilië beheren ook tot de Italiaanse staat. In het noorden vormen de Alpen een natuurlijke grens met Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Joegoslavië. In Italië bestaat een grote tegenstelling tussen het goed ontwikkelde en geïndustrialiseerde noorden en het onderontwikkelde, arme zuiden.

Landschap

In het noorden van Italië, aan de rand van de Alpen, liggen enkele grote meren die tijdens de ijstijden zijn gevormd: het Lago Maggiore, het meer van Lugano, het Comomeer, het Iseomeer en het Gardameer. Ten zuiden daarvan ligt de Povlakte, die genoemd is naar de rivier de Po. In deze laagvlakte is een groot deel van de Italiaanse industrie gevestigd. Vanwege de vruchtbare grond is dit gebied ook zeer geschikt voor landbouw. In het noorden gaat de Povlakte over in de Nooradriatische laagvlakte. Ter hoogte van Genua beginnen de Apennijnen, een gebergte van maar liefst 1200 km lengte, dat in zuidoostelijke richting over het hele schiereiland loopt. In het zuiden van Italië vindt men enkele vulkanen die nog af en toe werken. De bekendste vulkanen zijn de Vesuvius, de Etna en die op het eiland Stromboli. Ook doen zich in dit gebied regelmatig aardbevingen voor.

De grootste rivieren zijn de Po en de Adige, die allebei in de Alpen ontspringen en in de Adriatische Zee uitmonden. De Tiber, die door Rome stroomt en de Arno, waaraan Florence en Pisa liggen, hebben hun bronnen in de Apennijnen en monden uit aan de westkust.

Weer en klimaat

Italië heeft een Middellandse-Zeeklimaat. Zomers bedraagt de gemiddelde temperatuur in de laagvlakten 28 graden Celsius in het zuiden en 22 graden Celsius in het noorden. Zomers waait in het zuiden van Italië de Sirocco, een wind die warmte uit Noord-Afrika aanvoert. In het noordoosten heeft men in de winter te maken met de Bora, een valwind uit de bergen die droog en koud is.

Planten- en dierenwereld

Op de hellingen van de Alpen groeien loofbomen en naaldbomen. Boven de boomgrens liggen alpenweiden. In de Povlakte is weinig oorspronkelijke begroeiing meer te vinden, omdat dit gebied bijna geheel in cultuur is gebracht. De begroeiing in het midden en zuiden is rijk aan bloemen en heesters, zoals de wilde olijf, de Johannesbroodboom en de gaspeldoorn.

In de centrale Apennijnen leven hier en daar nog wolven en bruine beren. In de Alpen treft men marmotten, gemzen en steenbokken aan en enige zeldzame vogels, zoals de steenarend en het auerhoen.

Bevolkingsgroepen

Van oudsher hebben zich allerlei volken in Italië gevestigd. Met de oorspronkelijke bewoners, de Italiërs en de Romeinen, hebben zich in de loop der eeuwen Grieken, Germanen, Slaven, Arabieren en Noormannen vermengd. Dat neemt niet weg dat de Italianen als volk een eenheid vormen. Het italiaans is de officiële taal. Er bestaan talloze dialecten. Daarnaast zijn er enkele minderheden die een andere taal spreken.

Onderwijs

In Italië gaan kinderen van 6 tot 13 jaar verplicht naar school. Het onderwijs is gratis. Er zijn openbare en particuliere scholen. De particuliere scholen worden voornamelijk bestuurd door godsdienstige instellingen. Als de leerling 10 jaar is verlaat hij de basisschool en komt op een middenschool. Daar kan hij na drie jaar examen doen om tot het hoger middelbaar onderwijs te worden toegelaten. De oudste universiteit van Italië en tevens van Europa is die van Bologna; ze dateert uit omstreeks 1200.

Natuurlijke hulpbronnen

Italië heeft weinig natuurlijke hulpbronnen. Ze tellen ook vrijwel niet mee in de economie. Er is een soort bruinkool, ijzer, zwavel, aluminium, aardolie en aardgas. Bijna alle benodigde ijzererts wordt ingevoerd.

Vervoer

De belangrijkste havensteden van Italië zijn Genua, Triëst, Venetië, Taranto, Napels en La Spezia. In 1983 nam de vloot aan koopvaarijschepen de tiende plaats in op de werelranglijst. Er zijn tien luchthavens die geschikt zijn voor internationaal vliegverkeer. Daarnaast zijn er nog 29 vliegvelden voor binnenlandse vervoer. Alitalia, de nationale luchtvaartmaatschappij, onderhoudt verbindingen met alle werelddelen.

Bosbouw en Visserij

Bossen beslaan 22% van de totale oppervlakte van Italië. Lang niet alle bossen worden echter gebruikt voor de houtproduktie. Een groot deel van de behoefte aan hout dekt men door invoer. Langs de kust vinden veel mensen werk in de zeevisserij. De vangst bestaat onder andere uit tonijn, sardines, kabeljauw en sardellen. De visserijbedrijven zijn over het algemeen kleinschalig.

Toerisme

Italië is zeer rijk aan kunstschatten en schilderachtige steden en landschappen. Bovendien beschikt Italië over uitgestrekte zandstranden. Hierdoor is Italië erg aantrekkelijk voor toeristen. Miljoenen italianen vinden dan ook werk in de toeristenindustrie.
© 2009 - 2019 Lisa2008, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Malediven als vakantielandDe Malediven als vakantielandDe laatste jaren zijn de Malediven steeds populairder geworden als vakantiebestemming. Veel reisbureaus bieden vakanties…
Malta in een korte samenvattingMalta in een korte samenvattingMalta is een klein dwergstaatje gelegen in de Middellandse Zee ten zuiden van Italië welke bestaat uit drie bewoonde eil…
Bermuda als vakantielandBermuda als vakantielandBermuda heeft als eilandengroep in de Atlantisch Oceaan de toerist veel te bieden. Deze Bounty eilanden met hun subtropi…
De dwergstaat San MarinoDe dwergstaat San MarinoIn Europa liggen heel wat grotere en kleinere landen. Sommige van die landjes zijn echt heel klein. San Marino is een va…
Het eiland BonaireBonaire is een eiland, dat hoort bij de Benedenwindse eilanden van de Nederlandse Antillen. De andere twee eilanden zijn…

Reageer op het artikel "Bella Italia - Algemene info"

Infoteur: Lisa2008
Gepubliceerd: 19-05-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!