InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De Malediven als vakantieland

De Malediven als vakantieland

De Malediven als vakantieland De laatste jaren zijn de Malediven steeds populairder geworden als vakantiebestemming. Veel reisbureaus bieden vakanties aan op de Malediven. Steeds meer toeristen weten de eilanden als reisbestemming te vinden. Toerisme vormt dan ook de grootse bron van inkomsten van het land.

Geschiedenis

Ooit waren de Nederlanders de baas op deze eilandengroep in de Indische Oceaan. Maar in het meer recente verleden vielen de eilanden onder het Britse Gemenebest. In 1965 werd de eilandengroep een zelfstandig land, en drie jaar later werd het een republiek.

Geografie

De Malediven liggen in de Indische Oceaan. Het is een groep van 1190 koraaleilanden, 200 van deze eilanden worden bewoond, en daarnaast zijn er ook nog 80 eilanden welke resorts hebben ten behoeve van het toerisme. De Malediven zijn het vlakste land ter wereld, het hoogste punt bevindt zich op het eiland Wilingili en ligt op 2meter en 40 cm boven de zeespiegel. De totale kustlijn van de eilanden is 644 km.

Bevolking

Er wonen 379.174 mensen op de eilanden (gegevens van juli 2008). 42% van de bevolking is jonger dan 16 jaar. De gemiddelde leeftijd van de eilandbewoners ligt op 18,3 jaar zodat gesproken kan worden van een relatief jonge bevolking. De gemiddelde levensverwachting ligt op ruim 65 jaar.

Economie

Het toerisme is de belangrijkste vorm van inkomsten van het land. Meer dan 90% van de belastinginkomsten van het land komen van importheffingen en aan het toerisme gerelateerde belastingen. Na het toerisme is de visvangst de tweede pijler van het land. De industrie, welke hoofdzakelijk bestaat uit kledingindustrie, scheepsbouw en handenarbeid is goed voor 7% van het nationaal inkomen.

Transport

De Malediven beschikken over een vijftal vliegvelden, waarvan er drie geschikt zijn voor grotere vliegtuigen. De totale lengte van de geasfalteerde wegen bedraagt slechts 88 km, waarvan 60 km in de hoofdstad Male. De kleinere wegen bestaan over het algemeen uit vermalen koraal. Dit is de grondstof waar ook de witte stranden van de eilandengroep uit bestaat. Het land beschikt over één haven welke zich in de hoofdstad Male bevindt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Malediven als vakantieland"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 12-07-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!